Itaque num tibi videor in causa Ligari esse occupatus, 29.8
num de eius facto dicere? Quicquid dixi, ad unam sum-
mam referri volo vel humanitatis vel clementiae vel miseri- 10
cordiae. Causas, Caesar, egi multas equidem tecum, 30.1
dum te in foro tenuit ratio honorum tuorum, certe num-
quam hoc modo: 'Ignoscite, iudices; erravit, lapsus est,
non putavit; si umquam posthac.' Ad parentem sic agi
solet, ad iudices: 'Non fecit, non cogitavit; falsi testes, 5
fictum crimen.' Dic te, Caesar, de facto Ligari iudicem
esse; quibus in praesidiis fuerit quaere: taceo, ne haec
quidem conligo, quae fortasse valerent etiam apud iudicem:
'Legatus ante bellum profectus, relictus in pace, bello
oppressus, in eo ipso non acerbus, totus animo et studio 10
tuus.' Ad iudicem sic, sed ego apud parentem loquor:
'Erravi, temere feci, paenitet; ad clementiam tuam con-
fugio, delicti veniam peto, ut ignoscatur oro.' Si nemo
impetravit, adroganter: si plurimi, tu idem fer opem qui
spem dedisti. An sperandi de Ligario causa non erit, cum 31.1
mihi apud te locus sit etiam pro altero deprecandi? Quam-
quam nec in hac oratione spes est posita causae nec in
eorum studiis qui a te pro Ligario petunt tui necessarii.
Vidi enim et cognovi quid maxime spectares, cum pro ali- 5
cuius salute multi laborarent: causas apud te rogantium
gratiosiores esse quam voltus, neque te spectare quam tuus
esset necessarius is qui te oraret, sed quam illius pro quo
laboraret. Itaque tribuis tu quidem tuis ita multa ut mihi
beatiores illi videantur interdum qui tua liberalitate fruan- 10
tur quam tu ipse qui illis tam multa concedas; sed video
tamen apud te, ut dixi, causas valere plus quam preces, ab
eisque te moveri maxime quorum iustissimum videas dolo-
rem in petendo.