Ac si volumus huius rei, quae vocatur eloquentia,
|
1.2.1
|
sive artis sive studii sive exercitationis cuiusdam sive
|
|
facultatis ab natura profectae considerare principium,
|
|
reperiemus id ex honestissimis causis natum atque
|
|
optimis rationibus profectum. nam fuit quoddam tem-
|
5
|
pus, cum in agris homines passim bestiarum modo
|
|
vagabantur et sibi victu fero vitam propagabant nec
|
|
ratione animi quicquam, sed pleraque viribus corporis
|
|
administrabant, nondum divinae religionis, non hu-
|
|
mani officii ratio colebatur, nemo nuptias viderat legi-
|
10
|
timas, non certos quisquam aspexerat liberos, non, ius
|
|
aequabile quid utilitatis haberet, acceperat. ita propter
|
|
errorem atque inscientiam caeca ac temeraria domi-
|
|
natrix animi cupiditas ad se explendam viribus cor-
|
|
poris abutebatur, perniciosissimis satellitibus. quo tem-
|
15
|
pore quidam magnus videlicet vir et sapiens cognovit,
|
|
quae materia esset et quanta ad maximas res opportu-
|
|
nitas in animis inesset hominum, si quis eam posset
|
|
elicere et praecipiendo meliorem reddere; qui dispersos
|
|
homines in agros et in tectis silvestribus abditos ratione
|
20
|
quadam conpulit unum in locum et congregavit et eos
|
|
in unam quamque rem inducens utilem atque honestam
|
|
primo propter insolentiam reclamantes, deinde propter
|
|
rationem atque orationem studiosius audientes ex feris
|
|
et inmanibus mites reddidit et mansuetos. ac mihi qui-
|
3.1
|
dem hoc nec tacita videtur nec inops dicendi sapientia
|
|
perficere potuisse, ut homines a consuetudine subito
|
|
converteret et ad diversas rationes vitae traduceret.
|
|
age vero urbibus constitutis, ut fidem colere et iusti-
|
5
|
tiam retinere discerent et aliis parere sua voluntate
|
|
consuescerent ac non modo labores excipiendos com-
|
|
munis commodi causa, sed etiam vitam amittendam
|
|
existimarent, qui tandem fieri potuit, nisi homines ea,
|
|
quae ratione invenissent, eloquentia persuadere po-
|
10
|
tuissent? profecto nemo nisi gravi ac suavi commotus
|
|
oratione, cum viribus plurimum posset, ad ius voluisset
|
|
sine vi descendere, ut inter quos posset excellere, cum
|
|
iis se pateretur aequari et sua voluntate a iucundissi-
|
|
ma consuetudine recederet, quae praesertim iam natu-
|
15
|
rae vim optineret propter vetustatem. ac primo quidem
|
|
sic et nata et progressa longius eloquentia videtur et
|
|
item postea maximis in rebus pacis et belli cum sum-
|
|
mis hominum utilitatibus esse versata; postquam vero
|
|
commoditas quaedam, prava virtutis imitatrix, sine ra-
|
20
|
tione officii dicendi copiam consecuta est, tum ingenio
|
|
freta malitia pervertere urbes et vitas hominum labe-
|
|
factare assuevit.
|
|