Atque huius quoque exordium mali, quoniam princi- 1.4.1
pium boni diximus, explicemus. veri simillimum mihi
videtur quodam tempore neque in publicis rebus in-
fantes et insipientes homines solitos esse versari nec
vero ad privatas causas magnos ac disertos homines 5
accedere, sed cum a summis viris maximae res admini-
strarentur, arbitror alios fuisse non incallidos homines,
qui ad parvas controversias privatorum accederent.
quibus in controversiis cum saepe a mendacio contra
verum stare homines consuescerent, dicendi assiduitas 10
induit audaciam, ut necessario superiores illi propter
iniurias civium resistere audacibus et opitulari suis
quisque necessariis cogeretur. itaque cum in dicendo
saepe par, nonnumquam etiam superior visus esset is,
qui omisso studio sapientiae nihil sibi praeter eloquen- 15
tiam comparasset, fiebat, ut et multitudinis et suo iudi-
cio dignus, qui rem publicam gereret, videretur. hinc
nimirum non iniuria, cum ad gubernacula rei publicae
temerarii atque audaces homines accesserant, maxima
ac miserrima naufragia fiebant. quibus rebus tantum 20
odii atque invidiae suscepit eloquentia, ut homines in-
geniosissimi, quasi ex aliqua turbida tempestate in por-
tum, sic ex seditiosa ac tumultuosa vita se in studium
aliquod traderent quietum. quare mihi videntur postea
cetera studia recta atque honesta per otium concele- 25
brata ab optimis enituisse, hoc vero a plerisque eorum
desertum obsolevisse tempore, quo multo vehementius
erat retinendum et studiosius adaugendum. nam quo 5.1
indignius rem honestissimam et rectissimam violabat
stultorum et improborum temeritas et audacia summo
cum rei publicae detrimento, eo studiosius et illis re-
sistendum fuit et rei publicae consulendum. quod no- 5
strum illum non fugit Catonem neque Laelium neque
eorum, ut vere dicam, discipulum Africanum neque
Gracchos Africani nepotes: quibus in hominibus erat
summa virtus et summa virtute amplificata auctoritas
et, quae et his rebus ornamento et rei publicae prae- 10
sidio esset, eloquentia. quare meo quidem animo nihilo
minus eloquentiae studendum est, etsi ea quidam et
privatim et publice abutuntur; sed eo quidem vehemen-
tius, ne mali magno cum detrimento bonorum et com-
muni omnium pernicie plurimum possint, cum prae- 15
sertim hoc sit unum, quod ad omnes res et privatas
et publicas maxime pertineat, hoc tuta, hoc honesta,
hoc inlustris, hoc eodem vita iucunda fiat. nam hinc
ad rem publicam plurima commoda veniunt, si mo-
deratrix omnium rerum praesto est sapientia; hinc ad 20
ipsos, qui eam adepti sunt, laus, honos, dignitas con-
fluit; hinc amicis quoque eorum certissimum et tu-
tissimum praesidium comparatur. ac mihi quidem vi-
dentur homines, cum multis rebus humiliores et in-
firmiores sint, hac re maxime bestiis praestare, quod 25
loqui possunt. quare praeclarum mihi quiddam videtur
adeptus is, qui, qua re homines bestiis praestent, ea
in re hominibus ipsis antecellat. hoc si forte non natura
modo neque exercitatione conficitur, verum etiam arti-
ficio quodam comparatur, non alienum est videre, 30
quae dicant ii, qui quaedam eius rei praecepta nobis
reliquerunt.