Sed antequam de praeceptis oratoriis dicimus, videtur
|
1.5.33
|
dicendum de genere ipsius artis, de officio, de fine,
|
|
de materia, de partibus. nam his rebus cognitis fa-
|
35
|
cilius et expeditius animus unius cuiusque ipsam ra-
|
|
tionem ac viam artis considerare poterit.
|
|
Civilis quaedam ratio est, quae multis et magnis ex
|
6.1
|
rebus constat. eius quaedam magna et ampla pars
|
|
est artificiosa eloquentia, quam rhetoricam vocant.
|
|
nam neque cum iis sentimus, qui civilem scientiam
|
|
eloquentia non putant indigere, et ab iis, qui eam pu-
|
5
|
tant omnem rhetoris vi et artificio contineri, magnopere
|
|
dissentimus. quare hanc oratoriam facultatem in eo
|
|
genere ponemus, ut eam civilis scientiae partem esse
|
|
dicamus. Officium autem eius facultatis videtur esse
|
|
dicere adposite ad persuasionem; finis persuadere
|
10
|
dictione. inter officium et finem hoc interest, quod in
|
|
officio, quid fieri, in fine, quid effici conveniat, con-
|
|
sideratur. ut medici officium dicimus esse curare ad
|
|
sanandum apposite, finem sanare curatione, item, ora-
|
|
toris quid officium et quid finem esse dicamus, intel-
|
15
|
legimus, cum id, quod facere debet, officium esse di-
|
|
cimus, illud, cuius causa facere debet, finem appel-
|
|
lamus.
|
|
Materiam artis eam dicimus, in qua omnis ars et ea
|
7.1
|
facultas, quae conficitur ex arte, versatur. ut si medi-
|
|
cinae materiam dicamus morbos ac vulnera, quod in
|
|
his omnis medicina versetur, item, quibus in rebus ver-
|
|
satur ars et facultas oratoria, eas res materiam artis
|
5
|
rhetoricae nominamus. has autem res alii plures, alii
|
|
pauciores existimarunt. nam Gorgias Leontinus, anti-
|
|
quissimus fere rhetor, omnibus de rebus oratorem op-
|
|
time posse dicere existimavit; hic infinitam et inmensam
|
|
huic artificio materiam subicere videtur. Aristoteles
|
10
|
autem, qui huic arti plurima adiumenta atque orna-
|
|
menta subministravit, tribus in generibus rerum ver-
|
|
sari rhetoris officium putavit, demonstrativo, delibera-
|
|
tivo, iudiciali. demonstrativum est, quod tribuitur in
|
|
alicuius certae personae laudem aut vituperationem;
|
15
|
deliberativum, quod positum in disceptatione civili ha-
|
|
bet in se sententiae dictionem; iudiciale, quod positum
|
|
in iudicio habet in se accusationem et defensionem aut
|
|
petitionem et recusationem. et, quemadmodum nostra
|
|
quidem fert opinio, oratoris ars et facultas in hac ma-
|
20
|
teria tripertita versari existimanda est. nam Herma-
|
8.1
|
goras quidem nec quid dicat attendere nec quid polli-
|
|
ceatur intellegere videtur, qui oratoris materiam in cau-
|
|
sam et in quaestionem dividat, causam esse dicat rem,
|
|
quae habeat in se controversiam in dicendo positam
|
5
|
cum personarum certarum interpositione; quam nos
|
|
quoque oratori dicimus esse adtributam (nam tres eas
|
|
partes, quas ante diximus, subponimus, iudicialem, de-
|
|
liberativam, demonstrativam). quaestionem autem eam
|
|
appellat, quae habeat in se controversiam in dicendo
|
10
|
positam sine certarum personarum interpositione, ad
|
|
hunc modum: 'ecquid sit bonum praeter honestatem?'
|
|
'verine sint sensus?' 'quae sit mundi forma?' 'quae sit
|
|
solis magnitudo?' quas quaestiones procul ab oratoris
|
|
officio remotas facile omnes intellegere existimamus;
|
15
|
nam quibus in rebus summa ingenia philosophorum
|
|
plurimo cum labore consumpta intellegimus, eas sicut
|
|
aliquas parvas res oratori adtribuere magna amentia
|
|
videtur. quodsi magnam in his Hermagoras habuisset
|
|
facultatem studio et disciplina comparatam, videretur
|
20
|
fretus sua scientia falsum quiddam constituisse de
|
|
oratoris artificio et non quid ars, sed quid ipse posset,
|
|
exposuisse. nunc vero ea vis est in homine, ut ei multo
|
|
rhetoricam citius quis ademerit, quam philosophiam
|
|
concesserit: neque eo, quo eius ars, quam edidit, mihi
|
25
|
mendosissime scripta videatur; nam satis in ea videtur
|
|
ex antiquis artibus ingeniose et diligenter electas res
|
|
collocasse et nonnihil ipse quoque novi protulisse; ve-
|
|
rum oratori minimum est de arte loqui, quod hic fecit,
|
|
multo maximum ex arte dicere, quod eum minime po-
|
30
|
tuisse omnes videmus.
|
|