In admirabili genere causae, si non omnino infesti
|
1.21.1
|
auditores erunt, principio benivolentiam conparare li-
|
|
cebit. sin erunt vehementer abalienati, confugere ne-
|
|
cesse erit ad insinuationem. nam ab iratis si perspicue
|
|
pax et benivolentia petitur, non modo ea non inve-
|
5
|
nitur, sed augetur atque inflammatur odium. in humili
|
|
autem genere causae contemptionis tollendae causa ne-
|
|
cesse est attentum efficere auditorem. anceps genus
|
|
causae si dubiam iudicationem habebit, ab ipsa iudi-
|
|
catione exordiendum est. sin autem partem turpitu-
|
10
|
dinis, partem honestatis habebit, benivolentiam captare
|
|
oportebit, ut in genus honestum causa translata vi-
|
|
deatur. cum autem erit honestum causae genus, vel
|
|
praeteriri principium poterit vel, si commodum fuerit,
|
|
aut a narratione incipiemus aut a lege aut ab aliqua
|
15
|
firmissima ratione nostrae dictionis; sin uti prin-
|
|
cipio placebit, benivolentiae partibus utendum est, ut
|
|
id, quod est, augeatur. in obscuro causae genere per
|
|
principium dociles auditores efficere oportebit.
|
|
Nunc quoniam quas res exordio conficere oporteat
|
20
|
dictum est, reliquum est, ut ostendatur, quibus quae-
|
|
que rationibus res confici possit.
|
|
Benivolentia quattuor ex locis comparatur: ab nostra,
|
22.1
|
ab adversariorum, ab iudicum persona, a causa. ab
|
|
nostra, si de nostris factis et officiis sine arrogantia
|
|
dicemus; si crimina inlata et aliquas minus honestas
|
|
suspiciones iniectas diluemus; si, quae incommoda acci-
|
5
|
derint aut quae instent difficultates, proferemus; si
|
|
prece et obsecratione humili ac supplici utemur. ab ad-
|
|
versariorum autem, si eos aut in odium aut in invidiam
|
|
aut in contemptionem adducemus. in odium ducentur,
|
|
si quod eorum spurce, superbe, crudeliter, malitiose
|
10
|
factum proferetur; in invidiam, si vis eorum, potentia,
|
|
divitiae, cognatio [pecuniae] proferentur atque eorum
|
|
usus arrogans et intolerabilis, ut his rebus magis vi-
|
|
deantur quam causae suae confidere; in contemp-
|
|
tionem adducentur, si eorum inertia, neglegentia, igna-
|
15
|
via, desidiosum studium et luxuriosum otium profe-
|
|
retur. ab auditorum persona benivolentia captabitur,
|
|
si res ab iis fortiter, sapienter, mansuete gestae profe-
|
|
rentur, ut ne qua assentatio nimia significetur, si de
|
|
iis quam honesta existimatio quantaque eorum iudicii
|
20
|
et auctoritatis exspectatio sit ostendetur; ab rebus, si
|
|
nostram causam laudando extollemus, adversariorum
|
|
causam per contemptionem deprimemus. Attentos
|
23.1
|
autem faciemus, si demonstrabimus ea, quae dicturi
|
|
erimus, magna, nova, incredibilia esse, aut ad omnes
|
|
aut ad eos, qui audient, aut ad aliquos inlustres ho-
|
|
mines aut ad deos inmortales aut ad summam rem pu-
|
5
|
blicam pertinere; et si pollicebimur nos brevi nostram
|
|
causam demonstraturos atque exponemus iudica-
|
|
tionem aut iudicationes, si plures erunt. Dociles audi-
|
|
tores faciemus, si aperte et breviter summam causae
|
|
exponemus, hoc est, in quo consistat controversia. nam
|
10
|
et, cum docilem velis facere, simul attentum facias
|
|
oportet. nam is est maxime docilis, qui attentissime est
|
|
paratus audire.
|
|