Nunc insinuationes quemadmodum tractari con- 1.23.14
veniat, deinceps dicendum videtur. insinuatione igitur 15
utendum est, cum admirabile genus causae est, hoc
est, ut ante diximus, cum animus auditoris infestus
est. id autem tribus ex causis fit maxime: si aut
inest in ipsa causa quaedam turpitudo aut ab iis,
qui ante dixerunt, iam quiddam auditori persuasum 20
videtur aut eo tempore locus dicendi datur, cum iam
illi, quos audire oportet, defessi sunt audiendo. nam
ex hac quoque re non minus quam ex primis duabus
in oratore nonnumquam animus auditoris offenditur.
Si causae turpitudo contrahit offensionem, aut pro eo 24.1
homine, in quo offenditur, alium hominem, qui dili-
gitur, interponi oportet; aut pro re, in qua offen-
ditur, aliam rem, quae probatur; aut pro re hominem
aut pro homine rem, ut ab eo, quod odit, ad id, quod 5
diligit, auditoris animus traducatur; et dissimulare te
id defensurum, quod existimeris; deinde, cum iam mi-
tior factus erit auditor, ingredi pedetemptim in defen-
sionem et dicere ea, quae indignentur adversarii, tibi
quoque indigna videri; deinde, cum lenieris eum, qui 10
audiet, demonstrare, nihil eorum ad te pertinere et ne-
gare quicquam de adversariis esse dicturum, neque hoc
neque illud, ut neque aperte laedas eos, qui diliguntur,
et tamen id obscure faciens, quoad possis, alienes ab eis
auditorum voluntatem; et aliquorum iudicium simili de 15
re aut auctoritatem proferre imitatione dignam; deinde
eandem aut consimilem aut maiorem aut minorem agi
rem in praesenti demonstrare. Sin oratio adversariorum 25.1
fidem videbitur auditoribus fecisse—id quod ei, qui
intellegit, quibus rebus fides fiat, facile erit cognitu—
oportet aut de eo, quod adversarii firmissimum sibi pu-
tarint et maxime ii, qui audient, probarint, primum te 5
dicturum polliceri, aut ab adversarii dicto exordiri et
ab eo potissimum, quod ille nuperrime dixerit, aut du-
bitatione uti, quid primum dicas aut cui potissimum
loco respondeas, cum admiratione. nam auditor cum
eum, quem adversarii perturbatum putat oratione, vi- 10
det animo firmissimo contra dicere paratum, plerum-
que se potius temere assensisse quam illum sine causa
confidere arbitratur. Sin auditoris studium defatigatio
abalienavit a causa, te brevius, quam paratus fueris,
esse dicturum commodum est polliceri; non imitaturum 15
adversarium. sin res dabit, non inutile est ab aliqua
re nova aut ridicula incipere aut ex tempore quae nata
sit, quod genus strepitu, acclamatione; aut iam parata,
quae vel apologum vel fabulam vel aliquam contineat
inrisionem; aut si rei dignitas adimet iocandi facul- 20
tatem, aliquid triste, novum, horribile statim non in-
commodum est inicere. nam, ut cibi satietas et fasti-
dium aut subamara aliqua re relevatur aut dulci miti-
gatur, sic animus defessus audiendo aut admiratione
integratur aut risu novatur. 25