Omnes res argumentando confirmantur aut ex eo, 1.34.10
quod personis, aut ex eo, quod negotiis est adtributum.
Ac personis has res adtributas putamus: nomen, na-
turam, victum, fortunam, habitum, affectionem, studia,
consilia, facta, casus, orationes. nomen est, quod uni
cuique personae datur, quo suo quaeque proprio et 15
certo vocabulo appellatur. naturam ipsam definire
difficile est; partes autem eius enumerare eas, quarum
indigemus ad hanc praeceptionem, facilius est. eae 35.1
autem partim divino, partim mortali in genere ver-
santur. mortalium autem pars in hominum, pars in
bestiarum genere numerantur. atque hominum genus
et in sexu consideratur, virile an muliebre sit, et in 5
natione, patria, cognatione, aetate. natione, Graius an
barbarus; patria, Atheniensis an Lacedaemonius; co-
gnatione, quibus maioribus, quibus consanguineis;
aetate, puer an adulescens, natu grandior an senex.
praeterea commoda et incommoda considerantur ab 10
natura data animo aut corpori, hoc modo: valens an
inbecillus, longus an brevis, formonsus an deformis,
velox an tardus sit, acutus an hebetior, memor an obli-
viosus, comis [officiosus] an infacetus, pudens, patiens
an contra; et omnino quae a natura dantur animo et 15
corpori considerabuntur [et haec in natura conside-
randa]. nam quae industria comparantur, ad habitum
pertinent, de quo posterius est dicendum. in victu con-
siderare oportet, apud quem et quo more et cuius
arbitratu sit educatus, quos habuerit artium liberalium 20
magistros, quos vivendi praeceptores, quibus amicis
utatur, quo in negotio, quaestu, artificio sit occupatus,
quo modo rem familiarem administret, qua consuetu-
dine domestica sit. in fortuna quaeritur, servus sit an
liber, pecuniosus an tenuis, privatus an cum potestate: 25
si cum potestate, iure an iniuria; felix, clarus an con-
tra; quales liberos habeat. ac si de non vivo quaeretur,
etiam quali morte sit affectus, erit considerandum.
habitum autem [hunc] appellamus animi aut corporis 36.1
constantem et absolutam aliqua in re perfectionem,
ut virtutis aut artis alicuius perceptionem aut quamvis
scientiam et item corporis aliquam commoditatem non
natura datam, sed studio et industria partam. affectio 5
est animi aut corporis ex tempore aliqua de causa
commutatio, ut laetitia, cupiditas, metus, molestia,
morbus, debilitas et alia, quae in eodem genere re-
periuntur. studium est autem animi assidua et vehe-
menter ad aliquam rem adplicata magna cum voluptate 10
occupatio, ut philosophiae, poëticae, geometricae, lit-
terarum. consilium est aliquid faciendi aut non fa-
ciendi excogitata ratio. facta autem et casus et ora-
tiones tribus ex temporibus considerabuntur: quid
fecerit [aut] quid ipsi acciderit [aut] quid dixerit; aut 15
quid faciat, quid ipsi accidat, quid dicat; aut quid fac-
turus sit, quid ipsi casurum sit, qua sit usurus oratione.