Sed quia non satis alicui videbitur dilucide demon- 1.55.1
stratum, nisi quid ex civili causarum genere exempli
subiecerimus, videtur eiusmodi quoque utendum ex-
emplo, non quo praeceptio differat aut aliter hoc in
sermone atque in dicendo sit utendum, sed ut eorum 5
voluntati satis fiat, qui id, quod aliquo in loco viderunt,
alio in loco, nisi monstratum est, nequeunt cognoscere.
ergo in hac causa, quae apud Graecos est pervagata,
cum Epaminondas, Thebanorum imperator, * quod ei,
qui sibi ex lege praetor successerat, exercitum non tra- 10
didit et, cum paucos ipse dies contra legem exercitum
tenuisset, Lacedaemonios funditus vicit, poterit accu-
sator argumentatione uti per inductionem, cum scrip-
tum legis contra sententiam defendat, ad hunc modum:
'si, iudices, id, quod Epaminondas ait legis scriptorem 56.1
sensisse, adscribat ad legem et addat hanc ex-
ceptionem: extra quam si quis rei publicae causa
exercitum non tradiderit, patiemini? non opinor.
quid, si vosmet ipsi, quod a vestra religione et a sa- 5
pientia remotissimum est, istius honoris causa hanc
eandem exceptionem iniussu populi ad legem adscribi
iubeatis, populus Thebanus id patieturne fieri? pro-
fecto non patietur. quod ergo adscribi ad legem nefas
est, id sequi, quasi adscriptum sit, rectum vobis vi- 10
deatur? novi vestram intellegentiam; non potest ita
videri, iudices. quodsi litteris corrigi neque ab illo ne-
que a vobis scriptoris voluntas potest, videte, ne multo
indignius sit id re et iudicio vestro mutari, quod ne
verbo quidem commutari potest.' 15
  Ac de inductione quidem satis in praesentia dictum
videtur. nunc deinceps ratiocinationis vim et naturam 57.1
consideremus.