Quattuor autem partibus constat argumentatio,
|
1.70.1
|
cum aut proponimus aut assumimus sine approbatione.
|
|
id facere oportet, cum aut propositio ex se intellegitur
|
|
aut assumptio perspicua est et nullius approbationis
|
|
indiget. propositionis approbatione praeterita quattuor
|
5
|
ex partibus argumentatio tractatur, ad hunc modum:
|
|
'iudices, qui ex lege iurati iudicatis, legibus optempe-
|
|
rare debetis. optemperare autem legibus non potestis,
|
|
nisi id, quod scriptum est in lege, sequimini. quod enim
|
|
certius legis scriptor testimonium voluntatis suae re-
|
10
|
linquere potuit, quam quod ipse magna cum cura atque
|
|
diligentia scripsit? quodsi litterae non exstarent,
|
|
magnopere eas requireremus, ut ex iis scriptoris vo-
|
|
luntas cognosceretur; nec tamen Epaminondae per-
|
|
mitteremus, ne si extra iudicium quidem esset, ut is
|
15
|
nobis sententiam legis interpretaretur, nedum nunc
|
|
istum patiamur, cum praesto lex sit, non ex eo, quod
|
|
apertissime scriptum est, sed ex eo, quod suae causae
|
|
convenit, scriptoris voluntatem interpretari. quodsi
|
|
vos, iudices, legibus optemperare debetis et id facere
|
20
|
non potestis, nisi id, quod scriptum est in lege, sequa-
|
|
mini, quin istum contra legem fecisse iudicatis?'
|
|
assumptionis autem approbatione praeterita quadri-
|
71.1
|
pertita sic fiet argumentatio: 'qui saepenumero nos
|
|
per fidem fefellerunt, eorum orationi fidem habere non
|
|
debemus. si quid enim perfidia illorum detrimenti
|
|
acceperimus, nemo erit praeter nosmet ipsos, quem
|
5
|
iure accusare possimus. ac primo quidem decipi in-
|
|
commodum est; iterum, stultum; tertio, turpe. Cartha-
|
|
ginienses autem persaepe iam nos fefellerunt. summa
|
|
igitur amentia est in eorum fide spem habere, quorum
|
|
perfidia totiens deceptus sis.'
|
10
|