Ac facti quidem controversia in omnia tempora 1.11.1
potest tribui. nam quid factum sit, potest quaeri, hoc
modo: occideritne Aiacem Ulixes; et quid fiat, hoc
modo: bonone animo sint erga populum Romanum Fre-
gellani; et quid futurum sit, hoc modo: si Carthaginem 5
reliquerimus incolumem, num quid sit incommodi ad
rem publicam perventurum.
  Nominis est controversia, cum de facto convenit et
quaeritur, id quod factum est quo nomine appelletur.
quo in genere necesse est ideo nominis esse controver- 10
siam, quod de re ipsa non conveniat; non quod de
facto non constet, sed quod id, quod factum sit, aliud
alii videatur esse et idcirco alius alio nomine id appellet.
quare in eiusmodi generibus definienda res erit verbis
et breviter describenda, ut, si quis sacrum ex privato 15
subripuerit, utrum fur an sacrilegus sit iudicandus; nam
id cum quaeritur, necesse erit definire utrumque, quid
sit fur, quid sacrilegus, et sua descriptione ostendere
alio nomine illam rem, de qua agitur, appellare opor-
tere atque adversarii dicunt. 20
  Generis est controversia, cum et, quid factum sit, 12.1
convenit et, quo id factum nomine appellari oporteat,
constat et tamen, quantum et cuiusmodi et omnino
quale sit, quaeritur, hoc modo: iustum an iniustum,
utile an inutile, et omnia, in quibus, quale sit id, quod 5
factum est, quaeritur sine ulla nominis controversia.
huic generi Hermagoras partes quattuor subposuit, de-
liberativam, demonstrativam, iuridicialem, negotialem.
quod eius, ut nos putamus, non mediocre peccatum
reprehendendum videtur, verum brevi, ne aut, si taciti 10
praeterierimus, sine causa non secuti putemur aut, si
diutius in hoc constiterimus, moram atque impedimen-
tum reliquis praeceptis intulisse videamur. si delibe-
ratio et demonstratio genera sunt causarum, non pos-
sunt recte partes alicuius generis causae putari; eadem 15
enim res alii genus esse, alii pars potest, eidem genus
esse et pars non potest. deliberatio autem et demon-
stratio genera sunt causarum. nam aut nullum causae
genus est aut iudiciale solum aut et iudiciale et demon-
strativum et deliberativum. nullum dicere causae esse 20
genus, cum causas esse multas dicat et in eas praecepta
det, amentia est; unum iudiciale autem solum esse qui
potest, cum deliberatio et demonstratio neque ipsae
similes inter se sint et ab iudiciali genere plurimum
dissideant et suum quaeque finem habeat, quo referri 25
debeat? relinquitur ergo, ut omnia tria genera sint cau-
sarum. [deliberatio et demonstratio non possunt recte
partes alicuius generis causae putari. male igitur eas
generalis constitutionis partes esse dixit.]