Deinde considerandum est, in ratione an in scripto 1.17.15
sit controversia; nam scripti controversia est ea, quae
ex scriptionis genere nascitur. eius autem genera,
quae separata sunt a constitutionibus, quinque sunt.
nam tum verba ipsa videntur cum sententia scriptoris
dissidere, tum inter se duae leges aut plures discre- 20
pare, tum id, quod scriptum est, duas aut plures res
significare, tum ex eo, quod scriptum est, aliud, quod
non scriptum est, inveniri, tum vis verbi quasi in de-
finitiva constitutione, in quo posita sit, quaeri. quare
primum genus de scripto et sententia, secundum ex 25
contrariis legibus, tertium ambiguum, quartum ratio-
cinativum, quintum definitivum nominamus. ratio est 18.1
autem, cum omnis quaestio non in scriptione, sed in
aliqua argumentatione consistit.
  Ac tum, considerato genere causae, [cognita con-
stitutione,] cum simplexne an iuncta sit intellexeris et 5
scripti an rationis habeat controversiam videris, dein-
ceps erit videndum, quae quaestio, quae ratio, quae
iudicatio, quod firmamentum causae sit; quae omnia a
constitutione proficiscantur oportet. quaestio est ea,
quae ex conflictione causarum gignitur controversia, 10
hoc modo: 'non iure fecisti'; 'iure feci'. causarum autem
est conflictio, in qua constitutio constat. ex ea igitur
nascitur controversia, quam quaestionem dicimus,
haec: 'iurene fecerit?' ratio est ea, quae continet cau-
sam, quae si sublata sit, nihil in causa controversiae 15
relinquatur, hoc modo, ut docendi causa in facili et
pervulgato exemplo consistamus: Orestes si accusetur
matricidii, nisi hoc dicat 'iure feci; illa enim patrem
meum occiderat', non habet defensionem. qua ratione
sublata omnis controversia quoque sublata sit. ergo 20
eius causae ratio est, quod illa Agamemnonem occi-
derit. iudicatio est, quae ex infirmatione [et confirma-
tione] rationis nascitur controversia. nam sit ea nobis
exposita ratio, quam paulo ante exposuimus: 'illa enim
meum,' inquit, 'patrem occiderat': 'at non,' inquiet ad- 25
versarius, 'abs te filio matrem necari oportuit; potuit
enim sine tuo scelere illius factum puniri'. ex hac de-
ductione rationis illa summa nascitur controversia,
quam iudicationem appellamus. ea est huiusmodi: rec-
tumne fuerit ab Oreste matrem occidi, cum illa Orestis 30
patrem occidisset. firmamentum est firmissima argu- 19.1
mentatio defensoris et appositissima ad iudicationem:
ut si velit Orestes dicere eiusmodi animum matris suae
fuisse in patrem suum, in se ipsum ac sorores, in
regnum, in famam generis et familiae, ut ab ea poenas 5
liberi sui potissimum petere debuerint. Et in ceteris
quidem constitutionibus ad hunc modum iudicationes
reperiuntur; in coniecturali autem constitutione, quia
ratio non est—factum enim non conceditur—, non
potest ex deductione rationis nasci iudicatio. quare ne- 10
cesse est eandem esse quaestionem et iudicationem:
factum est, non est factum, factumne sit? quot autem
in causa constitutiones aut earum partes erunt, totidem
necesse erit quaestiones, rationes, iudicationes, firma-
menta reperire. 15