Ac mihi quidem saepe numero in summos homines ac
|
1.6.1
|
summis ingeniis praeditos intuenti quaerendum esse visum
|
|
est quid esset cur plures in omnibus rebus quam in dicendo
|
|
admirabiles exstitissent; nam quocumque te animo et cogi-
|
|
tatione converteris, permultos excellentis in quoque genere
|
5
|
videbis non mediocrium artium, sed prope maximarum.
|
|
Quis enim est qui, si clarorum hominum scientiam rerum
|
7.1
|
gestarum vel utilitate vel magnitudine metiri velit, non
|
|
anteponat oratori imperatorem? Quis autem dubitet quin
|
|
belli duces ex hac una civitate praestantissimos paene in-
|
|
numerabilis, in dicendo autem excellentis vix paucos proferre
|
5
|
possimus? Iam vero consilio ac sapientia qui regere ac
|
8.1
|
gubernare rem publicam possint, multi nostra, plures patrum
|
|
memoria atque etiam maiorum exstiterunt, cum boni perdiu
|
|
nulli, vix autem singulis aetatibus singuli tolerabiles oratores
|
|
invenirentur. Ac ne qui forte cum aliis studiis, quae recon-
|
5
|
ditis in artibus atque in quadam varietate litterarum ver-
|
|
sentur, magis hanc dicendi rationem, quam cum imperatoris
|
|
laude aut cum boni senatoris prudentia comparandam putet,
|
|
convertat animum ad ea ipsa artium genera circumspiciat-
|
|
que, qui in eis floruerint quamque multi sint; sic facillime,
|
10
|
quanta oratorum sit et semper fuerit paucitas, iudicabit.
|
|
Neque enim te fugit omnium laudatarum artium procrea-
|
9.1
|
tricem quandam et quasi parentem eam, quam φιλοσοφίαν
|
|
Graeci vocant, ab hominibus doctissimis iudicari; in qua
|
|
difficile est enumerare quot viri quanta scientia quantaque
|
|
in suis studiis varietate et copia fuerint, qui non una aliqua
|
5
|
in re separatim elaborarint, sed omnia, quaecumque possent,
|
|
vel scientiae pervestigatione vel disserendi ratione compre-
|
|
henderint. Quis ignorat, ei, qui mathematici vocantur,
|
10.1
|
quanta in obscuritate rerum et quam recondita in arte et
|
|
multiplici subtilique versentur? Quo tamen in genere ita
|
|
multi perfecti homines exstiterunt, ut nemo fere studuisse
|
|
ei scientiae vehementius videatur, quin quod voluerit con-
|
5
|
secutus sit. Quis musicis, quis huic studio litterarum, quod
|
|
profitentur ei, qui grammatici vocantur, penitus se dedit,
|
|
quin omnem illarum artium paene infinitam vim et materiem
|
|
scientia et cognitione comprehenderit? Vere mihi hoc
|
11.1
|
videor esse dicturus, ex omnibus eis, qui in harum artium
|
|
liberalissimis studiis sint doctrinisque versati, minimam
|
|
copiam poetarum <et oratorum> egregiorum exstitisse: atque
|
|
in hoc ipso numero, in quo perraro exoritur aliquis ex-
|
5
|
cellens, si diligenter et ex nostrorum et ex Graecorum copia
|
|
comparare voles, multo tamen pauciores oratores quam
|
|
poetae boni reperientur. Quod hoc etiam mirabilius debet
|
12.1
|
videri, quia ceterarum artium studia fere reconditis atque
|
|
abditis e fontibus hauriuntur, dicendi autem omnis ratio in
|
|
medio posita communi quodam in usu atque in hominum
|
|
ore et sermone versatur, ut in ceteris id maxime excellat,
|
5
|
quod longissime sit ab imperitorum intellegentia sensuque
|
|
disiunctum, in dicendo autem vitium vel maximum sit
|
|
a vulgari genere orationis atque a consuetudine communis
|
|
sensus abhorrere. Ac ne illud quidem vere dici potest
|
13.1
|
aut pluris ceteris inservire aut maiore delectatione aut spe
|
|
uberiore aut praemiis ad perdiscendum amplioribus com-
|
|
moveri. Atque ut omittam Graeciam, quae semper elo-
|
|
quentiae princeps esse voluit, atque illas omnium doctrinarum
|
5
|
inventrices Athenas, in quibus summa dicendi vis et inventa
|
|
est et perfecta, in hac ipsa civitate profecto nulla umquam
|
|
vehementius quam eloquentiae studia viguerunt. Nam
|
14.1
|
postea quam imperio omnium gentium constituto diuturnitas
|
|
pacis otium confirmavit, nemo fere laudis cupidus adulescens
|
|
non sibi ad dicendum studio omni enitendum putavit; ac
|
|
primo quidem totius rationis ignari, qui neque exercitationis
|
5
|
ullam vim neque aliquod praeceptum artis esse arbitrarentur,
|
|
tantum, quantum ingenio et cogitatione poterant, conseque-
|
|
bantur; post autem auditis oratoribus Graecis cognitisque
|
|
eorum litteris adhibitisque doctoribus incredibili quodam
|
|
nostri homines di<s>cendi studio flagraverunt. Excitabat eos
|
15.1
|
magnitudo, varietas multitudoque in omni genere causarum,
|
|
ut ad eam doctrinam, quam suo quisque studio consecutus
|
|
esset, adiungeretur usus frequens, qui omnium magistrorum
|
|
praecepta superaret; erant autem huic studio maxima, quae
|
5
|
nunc quoque sunt, exposita praemia vel ad gratiam vel ad
|
|
opes vel ad dignitatem; ingenia vero, ut multis rebus
|
|
possumus iudicare, nostrorum hominum multum ceteris
|
|
hominibus omnium gentium praestiterunt. Quibus de causis
|
16.1
|
quis non iure miretur ex omni memoria aetatum, temporum,
|
|
civitatum tam exiguum oratorum numerum inveniri?
|
|