Sed enim maius est hoc quiddam quam homines opinan- 1.16.4
tur, et pluribus ex artibus studiisque conlectum. Quid enim 5
quis aliud in maxima discentium multitudine, summa magi-
strorum copia, praestantissimis hominum ingeniis, infinita
causarum varietate, amplissimis eloquentiae propositis prae-
miis esse causae putet, nisi rei quandam incredibilem
magnitudinem ac difficultatem? Est enim et scientia 17.1
comprehendenda rerum plurimarum, sine qua verborum
volubilitas inanis atque inridenda est, et ipsa oratio con-
formanda non solum electione, sed etiam constructione
verborum, et omnes animorum motus, quos hominum 5
generi rerum natura tribuit, penitus pernoscendi, quod
omnis vis ratioque dicendi in eorum, qui audiunt, mentibus
aut sedandis aut excitandis expromenda est; accedat eodem
oportet lepos quidam facetiaeque et eruditio libero digna
celeritasque et brevitas et respondendi et lacessendi subtili 10
venustate atque urbanitate coniuncta; tenenda praeterea 18.1
est omnis antiquitas exemplorumque vis, neque legum ac
iuris civilis scientia neglegenda est. Nam quid ego de
actione ipsa plura dicam? quae motu corporis, quae
gestu, quae vultu, quae vocis conformatione ac varietate 5
moderanda est; quae sola per se ipsa quanta sit, histrionum
levis ars et scaena declarat; in qua cum omnes in oris
et vocis et motus moderatione laborent, quis ignorat quam
pauci sint fuerintque, quos animo aequo spectare possimus?
Quid dicam de thesauro rerum omnium, memoria? Quae 10
nisi custos inventis cogitatisque rebus et verbis adhibeatur,
intellegimus omnia, etiam si praeclarissima fuerint in oratore,
peritura. Quam ob rem mirari desinamus, quae causa sit 19.1
eloquentium paucitatis, cum ex eis rebus universis eloquentia
constet, in quibus singulis elaborare permagnum est, horte-
murque potius liberos nostros ceterosque, quorum gloria
nobis et dignitas cara est, ut animo rei magnitudinem 5
complectantur neque eis aut praeceptis aut magistris aut
exercitationibus, quibus utuntur omnes, sed aliis quibusdam
se id quod expetunt, consequi posse confidant. Ac mea 20.1
quidem sententia nemo poterit esse omni laude cumulatus
orator, nisi erit omnium rerum magnarum atque artium
scientiam consecutus: etenim ex rerum cognitione efflorescat
et redundet oportet oratio. Quae, nisi res est ab oratore 5
percepta et cognita, inanem quandam habet elocutionem
et paene puerilem. Neque vero ego hoc tantum oneris 21.1
imponam nostris praesertim oratoribus in hac tanta occupa-
tione urbis ac vitae, nihil ut eis putem licere nescire, quam-
quam vis oratoris professioque ipsa bene dicendi hoc
suscipere ac polliceri videtur, ut omni de re, quaecumque 5
sit proposita, ornate ab eo copioseque dicatur. Sed quia 22.1
non dubito quin hoc plerisque immensum infinitumque
videatur, et quod Graecos homines non solum ingenio et
doctrina, sed etiam otio studioque abundantis partitionem
iam quandam artium fecisse video neque in universo genere 5
singulos elaborasse, sed seposuisse a ceteris dictionibus
eam partem dicendi, quae in forensibus disceptationibus
iudiciorum aut deliberationum versaretur, et id unum genus
oratori reliquisse; non complectar in his libris amplius,
quam quod huic generi re quaesita et multum disputata 10
summorum hominum prope consensu est tributum; repe- 23.1
tamque non ab incunabulis nostrae veteris puerilisque
doctrinae quendam ordinem praeceptorum, sed ea, quae
quondam accepi in nostrorum hominum eloquentissimorum
et omni dignitate principum disputatione esse versata; non 5
quo illa contemnam, quae Graeci dicendi artifices et do-
ctores reliquerunt, sed cum illa pateant in promptuque sint
omnibus, neque ea interpretatione mea aut ornatius ex-
plicari aut planius exprimi possint, dabis hanc veniam,
mi frater, ut opinor, ut eorum, quibus summa dicendi laus 10
a nostris hominibus concessa est, auctoritatem Graecis
anteponam.