Et quoniam de impudentia dixi, castigemus etiam segni-
|
1.185.1
|
tatem hominum atque inertiam; nam si esset ista cognitio
|
|
iuris magna atque difficilis, tamen utilitatis magnitudo
|
|
deberet homines ad suscipiendum discendi laborem impel-
|
|
lere: sed, o di immortales, non dicerem hoc, audiente
|
5
|
Scaevola, nisi ipse dicere soleret nullius artis sibi faciliorem
|
|
cognitionem videri. Quod quidem certis de causis a
|
186.1
|
plerisque aliter existimatur: primum, quia veteres illi, qui
|
|
huic scientiae praefuerunt, obtinendae atque augendae
|
|
potentiae suae causa pervulgari artem suam noluerunt;
|
|
deinde, postea quam est editum, expositis a Cn. Flavio
|
5
|
primum actionibus, nulli fuerunt, qui illa artificiose digesta
|
|
generatim componerent; nihil est enim, quod ad artem
|
|
redigi possit, nisi ille prius, qui illa tenet, quorum artem
|
|
instituere vult, habet illam scientiam, ut ex eis rebus, quarum
|
|
ars nondum sit, artem efficere possit. Hoc video, dum
|
187.1
|
breviter voluerim dicere, dictum a me esse paulo obscurius;
|
|
sed experiar et dicam, si potero, planius. Omnia fere, quae
|
|
sunt conclusa nunc artibus, dispersa et dissipata quondam
|
|
fuerunt; ut in musicis numeri et voces et modi; in geo-
|
5
|
metria lineamenta, formae, intervalla, magnitudines; in
|
|
astrologia caeli conversio, ortus, obitus motusque siderum;
|
|
in grammaticis poetarum pertractatio, historiarum cognitio,
|
|
verborum interpretatio, pronuntiandi quidam sonus; in hac
|
|
denique ipsa ratione dicendi excogitare, ornare, disponere,
|
10
|
meminisse, agere, †ignota quondam omnibus et diffusa late
|
|
videbantur. Adhibita est igitur ars quaedam extrinsecus ex
|
188.1
|
alio genere quodam, quod sibi totum philosophi adsumunt,
|
|
quae rem dissolutam divulsamque conglutinaret et ratione
|
|
quadam constringeret. Sit ergo in iure civili finis hic:
|
|
legitimae atque usitatae in rebus causisque civium aequabi-
|
5
|
litatis conservatio. Tum sunt notanda genera et ad certum
|
189.1
|
numerum paucitatemque revocanda. Genus autem id est,
|
|
quod sui similis communione quadam, specie autem diffe-
|
|
rentis, duas aut pluris complectitur partis; partes autem
|
|
sunt, quae generibus eis, ex quibus manant, subiciuntur;
|
5
|
omniaque, quae sunt vel generum vel partium nomina,
|
|
definitionibus, quam vim habeant, est exprimendum; est
|
|
enim definitio rerum earum, quae sunt eius rei propriae,
|
|
quam definire volumus, brevis et circumscripta quaedam
|
|
explicatio. Hisce ego rebus exempla adiungerem, nisi
|
190.1
|
apud quos haec haberetur oratio cernerem; nunc com-
|
|
plectar, quod proposui, brevi: si enim aut mihi facere
|
|
licuerit, quod iam diu cogito, aut alius quispiam aut me
|
|
impedito occuparit aut mortuo effecerit, ut primum omne
|
5
|
ius civile in genera digerat, quae perpauca sunt, deinde
|
|
eorum generum quasi quaedam membra dispertiat, tum
|
|
propriam cuiusque vim definitione declaret, perfectam
|
|
artem iuris civilis habebitis, magis magnam atque uberem
|
|
quam difficilem et obscuram. Atque interea tamen, dum
|
191.1
|
haec, quae dispersa sunt, coguntur, vel passim licet car-
|
|
pentem et conligentem undique repleri iusta iuris civilis
|
|
scientia. Nonne videtis equitem Romanum, hominem
|
|
acutissimo omnium ingenio, sed minime ceteris artibus
|
5
|
eruditum, C. Aculeonem, qui mecum vivit semperque vixit,
|
|
ita tenere ius civile, ut ei, cum ab hoc discesseritis, nemo de
|
|
eis, qui peritissimi sunt, anteponatur? Omnia sunt enim
|
192.1
|
posita ante oculos, conlocata in usu cotidiano, in congres-
|
|
sione hominum atque in foro; neque ita multis litteris aut
|
|
voluminibus magnis continentur; eadem enim elata sunt
|
|
primum a pluribus, deinde paucis verbis commutatis etiam
|
5
|
ab eisdem scriptoribus scripta sunt saepius. Accedit vero,
|
193.1
|
quo facilius percipi cognoscique ius civile possit, quod
|
|
minime plerique arbitrantur, mira quaedam in cognoscendo
|
|
suavitas et delectatio; nam, sive quem haec Aeliana studia
|
|
delectant, plurima est et in omni iure civili et in pontificum
|
5
|
libris et in xii tabulis antiquitatis effigies, quod et verborum
|
|
vetustas prisca cognoscitur et actionum genera quaedam
|
|
maiorum consuetudinem vitamque declarant; sive quem
|
|
civilis scientia, quam Scaevola non putat oratoris esse
|
|
propriam, sed cuiusdam ex alio genere prudentiae, totam
|
10
|
hanc descriptis omnibus civitatis utilitatibus ac partibus xii
|
|
tabulis contineri videbit: sive quem ista praepotens et
|
|
gloriosa philosophia delectat,—dicam audacius—hosce habet
|
|
fontis omnium disputationum suarum, qui iure civili et
|
|
legibus continentur: ex his enim et dignitatem maxime
|
194.1
|
expetendam videmus, cum vera virtus atque honestus
|
|
labor honoribus, praemiis, splendore decoratur, vitia autem
|
|
hominum atque fraudes damnis, ignominiis, vinclis, ver-
|
|
beribus, exsiliis, morte multantur; et docemur non infinitis
|
5
|
concertationumque plenis disputationibus, sed auctoritate
|
|
nutuque legum domitas habere libidines, coercere omnis
|
|
cupiditates, nostra tueri, ab alienis mentis, oculos, manus
|
|
abstinere. Fremant omnes licet, dicam quod sentio: bib-
|
195.1
|
liothecas me hercule omnium philosophorum unus mihi
|
|
videtur xii tabularum libellus, si quis legum fontis et capita
|
|
viderit, et auctoritatis pondere et utilitatis ubertate superare.
|
|
Ac si nos, id quod maxime debet, nostra patria delectat,
|
196.1
|
cuius rei tanta est vis ac tanta natura, ut Ithacam illam in
|
|
asperrimis saxulis tamquam nidulum adfixam sapientissimus
|
|
vir immortalitati anteponeret, quo amore tandem inflammati
|
|
esse debemus in eius modi patriam, quae una in omnibus
|
5
|
terris domus est virtutis, imperi, dignitatis? Cuius primum
|
|
nobis mens, mos, disciplina nota esse debet, vel quia est
|
|
patria parens omnium nostrum, vel quia tanta sapientia
|
|
fuisse in iure constituendo putanda est quanta fuit in his
|
|
tantis opibus imperi comparandis. Percipietis etiam illam
|
197.1
|
ex cognitione iuris laetitiam et voluptatem, quod, quantum
|
|
praestiterint nostri maiores prudentia ceteris gentibus, tum
|
|
facillime intellegetis, si cum illorum Lycurgo et Dracone et
|
|
Solone nostras leges conferre volueritis; incredibile est
|
5
|
enim, quam sit omne ius civile praeter hoc nostrum incon-
|
|
ditum ac paene ridiculum; de quo multa soleo in sermonibus
|
|
cotidianis dicere, cum hominum nostrorum prudentiam
|
|
ceteris omnibus et maxime Graecis antepono. His ego de
|
|
causis dixeram, Scaevola, eis, qui perfecti oratores esse
|
10
|
vellent, iuris civilis esse cognitionem necessariam.
|
|