'Ego vero,' inquit, 'pergam et id faciam, quod in prin-
|
1.209.5
|
cipio fieri in omnibus disputationibus oportere censeo, ut,
|
|
quid illud sit, de quo disputetur, explanetur, ne vagari et
|
|
errare cogatur oratio, si ei, qui inter se dissenserint, non
|
|
idem [esse] illud, de quo agitur, intellegant. Nam si forte
|
210.1
|
quaereretur quae esset ars imperatoris, constituendum
|
|
putarem principio, quis esset imperator; qui cum esset
|
|
constitutus administrator quidam belli gerendi, tum adiun-
|
|
geremus de exercitu, de castris, de agminibus, de signorum
|
5
|
conlationibus, de oppidorum oppugnationibus, de commeatu,
|
|
de insidiis faciendis atque vitandis, de reliquis rebus, quae
|
|
essent propriae belli administrandi; quarum qui essent animo
|
|
et scientia compotes, eos esse imperatores dicerem, utererque
|
|
exemplis Africanorum et Maximorum, Epaminondam atque
|
10
|
Hannibalem atque eius generis homines nominarem. Sin
|
211.1
|
autem quaereremus quis esset is, qui ad rem publicam
|
|
moderandam usum et scientiam et studium suum contulis-
|
|
set, definirem hoc modo: qui quibus rebus utilitas rei
|
|
publicae pareretur augereturque, teneret eisque uteretur,
|
5
|
hunc rei publicae rectorem et consili publici auctorem esse
|
|
habendum, praedicaremque P. Lentulum principem illum
|
|
et Ti. Gracchum patrem et Q. Metellum et P. Africanum et
|
|
C. Laelium et innumerabilis alios cum ex nostra civitate tum
|
|
ex ceteris. Sin autem quaereretur quisnam iuris consultus
|
212.1
|
vere nominaretur, eum dicerem, qui legum et consuetudinis
|
|
eius, qua privati in civitate uterentur, et ad respondendum
|
|
et ad agendum et ad cavendum peritus esset, et ex eo
|
|
genere Sex. Aelium, M'. Manilium, P. Mucium nominarem.
|
5
|
Atque, ut iam ad leviora artium studia veniam, si musicus,
|
|
si grammaticus, si poeta quaeratur, possim similiter ex-
|
|
plicare, quid eorum quisque profiteatur et quo non amplius
|
|
ab quoque sit postulandum. Philosophi denique ipsius,
|
|
qui de sua vi ac sapientia unus omnia paene profitetur, est
|
10
|
tamen quaedam descriptio, ut is, qui studeat omnium rerum
|
|
divinarum atque humanarum vim naturam causasque nosse
|
|
et omnem bene vivendi rationem tenere et persequi, nomine
|
|
hoc appelletur. Oratorem autem, quoniam de eo quaerimus,
|
213.1
|
equidem non facio eundem quem Crassus, qui mihi visus
|
|
est omnem omnium rerum atque artium scientiam compre-
|
|
hendere uno oratoris officio ac nomine; atque eum puto
|
|
esse, qui et verbis ad audiendum iucundis et sententiis
|
5
|
ad probandum accommodatis uti possit in causis forensibus
|
|
atque communibus: hunc ego appello oratorem eumque
|
|
esse praeterea instructum voce et actione et lepore quodam
|
|
volo. Crassus vero mihi noster visus est oratoris facul-
|
214.1
|
tatem non illius artis terminis, sed ingeni sui finibus
|
|
immensis paene describere; nam et civitatum regendarum
|
|
oratori gubernacula sententia sua tradidit, in quo per mihi
|
|
mirum visum est, Scaevola, te hoc illi concedere, cum
|
5
|
saepissime tibi senatus breviter impoliteque dicenti maximis
|
|
sit de rebus adsensus. M. vero Scaurus, quem non longe
|
|
ruri apud se esse audio, vir regendae rei publicae scientis-
|
|
simus, si audierit hanc auctoritatem gravitatis et consili sui
|
|
vindicari a te, Crasse, quod eam oratoris propriam esse
|
10
|
dicas, iam, credo, huc veniat et hanc loquacitatem nostram
|
|
vultu ipso aspectuque conterreat; qui quamquam est in
|
|
dicendo minime contemnendus, prudentia tamen rerum
|
|
magnarum magis quam dicendi arte nititur. Neque vero,
|
215.1
|
si quis utrumque potest, aut ille consili publici auctor ac
|
|
senator bonus ob eam ipsam causam orator est aut hic
|
|
disertus atque eloquens, si est idem in procuratione civitatis
|
|
egregius, illam scientiam dicendi copia est consecutus:
|
5
|
multum inter se distant istae facultates longeque sunt
|
|
diversae atque seiunctae neque eadem ratione ac via
|
|
M. Cato, P. Africanus, Q. Metellus, C. Laelius, qui omnes
|
|
eloquentes fuerunt, orationem suam et rei publicae digni-
|
|
tatem exornabant. Neque enim est interdictum aut a rerum
|
10
|
natura aut a lege aliqua atque more, ut singulis hominibus
|
|
ne amplius quam singulas artis nosse liceat. Qua re non,
|
216.1
|
si eloquentissimus Athenis Pericles idemque in ea civitate
|
|
plurimos annos princeps consili publici fuit, idcirco eiusdem
|
|
hominis atque artis utraque facultas existimanda est, nec, si
|
|
P. Crassus idem fuit eloquens et iuris peritus, ob eam
|
5
|
causam inest in facultate dicendi iuris civilis scientia. Nam
|
217.1
|
si ut quisque in aliqua arte et facultate excellens aliam
|
|
quoque artem sibi adsumpserit, is perficiet ut, quod prae-
|
|
terea sciet, id eius, in quo excellet, pars quaedam esse
|
|
videatur, licet ista ratione dicamus pila bene et duodecim
|
5
|
scriptis ludere proprium esse iuris civilis, quoniam utrumque
|
|
eorum P. Mucius optime fecerit; eademque ratione dicantur
|
|
ei quos φυσικούς Graeci nominant eidem poetae, quoniam
|
|
Empedocles physicus egregium poema fecerit. At hoc ne
|
|
philosophi quidem ipsi, qui omnia sicut propria sua esse
|
10
|
atque a se possideri volunt, dicere audent, geometriam aut
|
|
musicam philosophi esse, quia Platonem omnes in illis
|
|
artibus praestantissimum fuisse fateantur. Ac si iam placet
|
218.1
|
omnis artis oratori subiungere, tolerabilius est sic potius
|
|
dicere, ut, quoniam dicendi facultas non debeat esse ieiuna
|
|
atque nuda, sed aspersa atque distincta multarum rerum
|
|
iucunda quadam varietate, sit boni oratoris multa auribus
|
5
|
accepisse, multa vidisse, multa animo et cogitatione, multa
|
|
etiam legendo percucurrisse, neque ea ut sua possedisse sed
|
|
ut aliena libasse; fateor enim callidum quendam hunc et
|
|
nulla in re tironem ac rudem nec peregrinum atque ho-
|
|
spitem in agendo esse debere.
|
10
|