Neque vero istis tragoediis tuis, quibus uti philosophi
|
1.219.1
|
maxime solent, Crasse, perturbor, quod ita dixisti, neminem
|
|
posse eorum mentis, qui audirent, aut inflammare dicendo
|
|
aut inflammatas restinguere, cum eo maxime vis oratoris
|
|
magnitudoque cernatur, nisi qui [rerum omnium] naturam <et>
|
5
|
mores hominum atque rationes penitus perspexerit, in quo
|
|
philosophia sit oratori necessario percipienda; quo in studio
|
|
hominum [quoque] ingeniosissimorum otiosissimorumque
|
|
totas aetates videmus esse contritas. Quorum ego copiam
|
|
magnitudinemque cognitionis atque artis non modo non
|
10
|
contemno, sed etiam vehementer admiror; nobis tamen, qui
|
|
in hoc populo foroque versamur, satis est ea de motibus
|
|
animorum et scire et dicere quae non abhorrent ab hominum
|
|
moribus. Quis enim umquam orator magnus et gravis, cum
|
220.1
|
iratum adversario iudicem facere vellet, haesitavit ob eam
|
|
causam, quod nesciret, quid esset iracundia, fervorne mentis
|
|
an cupiditas puniendi doloris? Quis, cum ceteros animorum
|
|
motus aut iudicibus aut populo dicendo miscere atque agitare
|
5
|
vellet, ea dixit, quae a philosophis dici solent? qui partim
|
|
omnino motus negant in animis ullos esse debere, quique
|
|
eos in iudicum mentibus concitent, scelus eos nefarium
|
|
facere; partim, qui tolerabiliores volunt esse et ad veritatem
|
|
vitae propius accedere, permediocris ac potius levis motus
|
10
|
debere esse dicunt. Orator autem omnia haec, quae putan-
|
221.1
|
tur in communi vitae consuetudine mala ac molesta et
|
|
fugienda, multo maiora et acerbiora verbis facit; itemque
|
|
ea, quae vulgo expetenda atque optabilia videntur, dicendo
|
|
amplificat atque ornat; neque vult ita sapiens inter stultos
|
5
|
videri, ut ei, qui audiant, aut illum ineptum et Graeculum
|
|
putent, aut, etiam si valde probent ingenium, oratoris sapien-
|
|
tiam admirentur, se esse stultos moleste ferant; sed ita
|
222.1
|
peragrat per animos, ita sensus hominum mentisque per-
|
|
tractat, ut non desideret philosophorum descriptiones neque
|
|
exquirat oratione, summum illud bonum in animone sit an
|
|
in corpore, virtute an voluptate definiatur, an haec inter se
|
5
|
iungi copularique possint; an vero, ut quibusdam visum,
|
|
nihil certum sciri, nihil plane cognosci et percipi possit;
|
|
quarum rerum fateor magnam multiplicemque esse disci-
|
|
plinam et multas copiosas variasque rationes. Sed aliud
|
223.1
|
quiddam, longe aliud, Crasse, quaerimus: acuto homine
|
|
nobis opus est et natura usuque callido, qui sagaciter per-
|
|
vestiget, quid sui cives eique homines, quibus aliquid dicendo
|
|
persuadere velit, cogitent, sentiant, opinentur, exspectent;
|
5
|
teneat oportet venas cuiusque generis, aetatis, ordinis, et
|
|
eorum, apud quos aliquid aget aut erit acturus, mentis
|
|
sensusque degustet; philosophorum autem libros reservet
|
224.1
|
sibi ad huiusce modi Tusculani requiem atque otium, ne, si
|
|
quando ei dicendum erit de iustitia et fide, mutuetur a
|
|
Platone; qui, cum haec exprimenda verbis arbitraretur,
|
|
novam quandam finxit in libris civitatem; usque eo illa,
|
5
|
quae dicenda de iustitia putabat, a vitae consuetudine et a
|
|
civitatum moribus abhorrebant. Quod si ea probarentur in
|
225.1
|
populis atque in civitatibus, quis tibi, Crasse, concessisset,
|
|
clarissimo viro et amplissimo et principi civitatis, ut illa
|
|
diceres in maxima contione tuorum civium, quae dixisti?
|
|
"Eripite nos ex miseriis, eripite ex faucibus eorum, quorum
|
5
|
crudelitas <nisi> nostro sanguine non potest expleri; nolite
|
|
sinere nos cuiquam servire, nisi vobis universis, quibus et
|
|
possumus et debemus." Omitto miserias, in quibus, ut illi
|
|
aiunt, vir fortis esse non potest; omitto faucis, ex quibus te
|
|
eripi vis, ne iudicio iniquo exsorbeatur sanguis tuus, quod
|
10
|
sapienti negant accidere posse: servire vero non modo te,
|
|
sed universum senatum, cuius tum causam agebas, ausus es
|
|
dicere? Potestne virtus, Crasse, servire istis auctoribus,
|
226.1
|
quorum tu praecepta oratoris facultate complecteris? Quae
|
|
et semper et sola libera est, quaeque, etiam si corpora capta
|
|
sint armis aut constricta vinculis, tamen suum ius atque
|
|
omnium rerum impunitam libertatem tenere debeat. Quae
|
5
|
vero addidisti, non modo senatum servire posse populo, sed
|
|
etiam debere, quis hoc philosophus tam mollis, tam lan-
|
|
guidus, tam enervatus, tam omnia ad voluptatem corporis
|
|
doloremque referens probare posset, senatum servire populo,
|
|
cui populus ipse moderandi et regendi sui potestatem quasi
|
10
|
quasdam habenas tradidisset? Itaque haec cum a te
|
227.1
|
divinitus ego dicta arbitrarer, P. Rutilius Rufus, homo
|
|
doctus et philosophiae deditus, non modo parum commode,
|
|
sed etiam turpiter et flagitiose dicta esse dicebat; idemque
|
|
Servium Galbam, quem hominem probe commeminisse se
|
5
|
aiebat, pergraviter reprehendere solebat, quod is, L. Scribonio
|
|
quaestionem in eum ferente, populi misericordiam conci-
|
|
tasset, cum M. Cato, Galbae gravis atque acer inimicus,
|
|
aspere apud populum Romanum et vehementer esset
|
|
locutus, quam orationem in Originibus suis exposuit ipse.
|
10
|
Reprehendebat igitur Galbam Rutilius, quod is C. Sulpici
|
228.1
|
Gali propinqui sui Q. pupillum filium ipse paene in umeros
|
|
suos extulisset, qui patris clarissimi recordatione et memoria
|
|
fletum populo moveret, et duos filios suos parvos tutelae
|
|
populi commendasset ac se, tamquam in procinctu testa-
|
5
|
mentum faceret sine libra atque tabulis, populum Romanum
|
|
tutorem instituere dixisset illorum orbitati. Itaque, cum et
|
|
invidia et odio populi tum Galba premeretur, hisce eum
|
|
tragoediis liberatum ferebat; quod item apud Catonem
|
|
scriptum esse video, nisi pueris et lacrimis usus esset, poenas
|
10
|
eum daturum fuisse. Haec Rutilius valde vituperabat et
|
|
huic humilitati dicebat vel exsilium fuisse vel mortem ante-
|
|
ponendam. Neque vero hoc solum dixit, sed ipse et sensit
|
229.1
|
et fecit: nam cum esset ille vir exemplum, ut scitis, inno-
|
|
centiae cumque illo nemo neque integrior esset in civitate
|
|
neque sanctior, non modo supplex iudicibus esse noluit, sed
|
|
ne ornatius quidem aut liberius causam dici suam, quam
|
5
|
simplex ratio veritatis ferebat. Paulum huic Cottae tribuit
|
|
partium, disertissimo adulescenti, sororis suae filio; dixit
|
|
item causam illam quadam ex parte Q. Mucius, more suo,
|
|
nullo apparatu, pure et dilucide. Quod si tu tunc, Crasse,
|
230.1
|
dixisses, qui subsidium oratori ex illis disputationibus, quibus
|
|
philosophi utuntur, ad dicendi copiam petendum esse paulo
|
|
ante dicebas, et, si tibi pro P. Rutilio non philosophorum
|
|
more, sed tuo licuisset dicere, quamvis scelerati illi fuissent,
|
5
|
sicuti fuerunt pestiferi cives supplicioque digni, tamen
|
|
omnem eorum importunitatem ex intimis mentibus evel-
|
|
lisset vis orationis tuae. Nunc talis vir amissus est, dum
|
|
causa ita dicitur, ut si in illa commenticia Platonis civitate
|
|
res ageretur. Nemo ingemuit, nemo inclamavit patronorum,
|
10
|
nihil cuiquam doluit, nemo est questus, nemo rem publicam
|
|
imploravit, nemo supplicavit; quid multa? pedem nemo in
|
|
illo iudicio supplosit, credo, ne Stoicis renuntiaretur. Imi-
|
231.1
|
tatus est homo Romanus et consularis veterem illum Socra-
|
|
tem, qui, cum omnium sapientissimus esset sanctissimeque
|
|
vixisset, ita in iudicio capitis pro se ipse dixit, ut non
|
|
supplex aut reus, sed magister aut dominus videretur esse
|
5
|
iudicum. Quin etiam, cum ei scriptam orationem disertis-
|
|
simus orator Lysias attulisset, quam, si ei videretur, edisceret,
|
|
ut ea pro se in iudicio uteretur, non invitus legit et commode
|
|
scriptam esse dixit; "sed" inquit "ut, si mihi calceos Sicyonios
|
|
attulisses, non uterer, quamvis essent habiles atque apti ad
|
10
|
pedem, quia non essent viriles," sic illam orationem disertam
|
|
sibi et oratoriam videri, fortem et virilem non videri. Ergo ille
|
|
quoque damnatus est; neque solum primis sententiis, quibus
|
|
tantum statuebant iudices, damnarent an absolverent, sed
|
|
etiam illis, quas iterum legibus ferre debebant; erat enim
|
232.1
|
Athenis reo damnato, si fraus capitalis non esset, quasi poenae
|
|
aestimatio; et sententia cum iudicibus daretur, interrogabatur
|
|
reus, quam [quasi aestimationem] commeruisse se maxime
|
|
confiteretur. Quod cum interrogatus Socrates esset, re-
|
5
|
spondit sese meruisse ut amplissimis honoribus et praemiis
|
|
decoraretur et ut ei victus cotidianus in Prytaneo publice
|
|
praeberetur, qui honos apud Graecos maximus habetur.
|
|
Cuius responso iudices sic exarserunt, ut capitis hominem
|
233.1
|
innocentissimum condemnarent; qui quidem si absolutus
|
|
esset, quod me hercule, etiam si nihil ad nos pertinet, tamen
|
|
propter eius ingeni magnitudinem vellem, quonam modo
|
|
istos philosophos ferre possemus, qui nunc, cum ille damna-
|
5
|
tus est nullam aliam ob culpam nisi propter dicendi in-
|
|
scientiam, tamen a se oportere dicunt peti praecepta dicendi?
|
|
Quibuscum ego non pugno, utrum sit melius aut verius:
|
|
tantum dico et aliud illud esse atque hoc et hoc sine illo
|
|
summum esse posse.
|
10
|