Nam quod inertiam accusas adulescentium, qui istam
|
1.246.1
|
artem primum facillimam non ediscant, [quae] quam sit
|
|
facilis, illi viderint, qui eius artis adrogantia, quasi difficillima
|
|
sit, ita subnixi ambulant, deinde etiam tu ipse videris, qui
|
|
eam artem facilem esse dicis, quam concedis adhuc artem
|
5
|
omnino non esse, sed aliquando, si quis aliam artem
|
|
didicerit, ut hanc artem efficere possit, tum esse illam artem
|
|
futuram; deinde, quod sit plena delectationis; in quo tibi
|
|
remittunt omnes istam voluptatem et ea se carere patiuntur;
|
|
nec quisquam est eorum, qui, si iam sit ediscendum sibi
|
10
|
aliquid, non Teucrum Pacuvi malit quam Manilianas
|
|
venalium vendendorum leges ediscere; tum autem quod
|
247.1
|
amore patriae censes nos nostrorum maiorum inventa nosse
|
|
debere, non vides veteres leges aut ipsas sua vetustate con-
|
|
senuisse aut novis legibus esse sublatas? Quod vero viros
|
|
bonos iure civili fieri putas, quia legibus et praemia propo-
|
5
|
sita sint virtutibus et supplicia vitiis, equidem putabam
|
|
virtutem hominibus, si modo tradi ratione possit, instituendo
|
|
et persuadendo, non minis et vi ac metu tradi. Nam ipsum
|
|
quidem illud etiam sine cognitione iuris, quam sit bellum
|
|
cavere malum, scire possumus. De me autem ipso, cui uni
|
248.1
|
tu concedis, ut sine ulla iuris scientia tamen causis satis
|
|
facere possim, tibi hoc, Crasse, respondeo, neque me
|
|
umquam ius civile didicisse neque tamen in eis causis, quas
|
|
in iure possem defendere, umquam istam scientiam deside-
|
5
|
rasse; aliud est enim esse artificem cuiusdam generis atque
|
|
artis, aliud in communi vita et vulgari hominum consuetu-
|
|
dine nec hebetem nec rudem. Cui nostrum licet fundos
|
249.1
|
nostros obire aut res rusticas vel fructus causa vel delecta-
|
|
tionis invisere? Tamen nemo tam sine oculis, tam sine
|
|
mente vivit, ut quid sit sementis ac messis, quid arborum
|
|
putatio ac vitium, quo tempore anni aut quo modo ea fiant
|
5
|
omnino nesciat. Num igitur si qui fundus inspiciendus aut
|
|
si mandandum aliquid procuratori de agri cultura aut
|
|
imperandum vilico est, Magonis Karthaginiensis sunt libri
|
|
perdiscendi? an hac communi intellegentia contenti esse
|
|
possumus? Cur ergo non eidem in iure civili, praesertim
|
10
|
cum in causis et in negotiis et in foro conteramur, satis
|
|
instructi esse possumus ad hoc dumtaxat, ne in nostra
|
|
patria peregrini atque advenae esse videamur? Ac si iam
|
250.1
|
sit causa aliqua ad nos delata obscurior, difficile, credo, sit,
|
|
cum hoc Scaevola communicare; quamquam ipsi omnia,
|
|
quorum negotium est, consulta ad nos et exquisita deferunt.
|
|
An vero, si de re ipsa, si de finibus, cum in rem praesentem
|
5
|
[non] venimus, si de tabulis et perscriptionibus controversia
|
|
est, contortas res et saepe difficilis necessario perdiscimus;
|
|
si leges nobis aut si hominum peritorum responsa cogno-
|
|
scenda sunt, veremur ne ea, si ab adulescentia iuri civili
|
|
minus studuerimus, non queamus cognoscere?
|
10
|