LIBER SECUNDUS
|
|
Magna nobis pueris, Quinte frater, si memoria tenes,
|
2.1.1
|
opinio fuit L. Crassum non plus attigisse doctrinae, quam
|
|
quantum prima illa puerili institutione potuisset; M. autem
|
|
Antonium omnino omnis eruditionis expertem atque igna-
|
|
rum fuisse; erantque multi qui, quamquam non ita se rem
|
5
|
habere arbitrarentur, tamen, quo facilius nos incensos studio
|
|
discendi a doctrina deterrerent, libenter id, quod dixi, de
|
|
illis oratoribus praedicarent, ut, si homines non eruditi
|
|
summam essent prudentiam atque incredibilem eloquentiam
|
|
consecuti, inanis omnis noster esse labor et stultum in nobis
|
10
|
erudiendis patris nostri, optimi ac prudentissimi viri, stu-
|
|
dium videretur. Quos tum, ut pueri, refutare domesticis
|
2.1
|
testibus patre et C. Aculeone propinquo nostro et L. Cice-
|
|
rone patruo solebamus, quod de Crasso pater et Aculeo,
|
|
quocum erat nostra matertera, quem Crassus dilexit ex
|
|
omnibus plurimum, et patruus, qui cum Antonio in Cili-
|
5
|
ciam profectus una decesserat, multa nobis de eius studio
|
|
et doctrina saepe narravit; cumque nos cum consobrinis
|
|
nostris, Aculeonis filiis, et ea disceremus, quae Crasso pla-
|
|
cerent, et ab eis doctoribus, quibus ille uteretur, erudiremur,
|
|
etiam illud saepe intelleximus, cum essemus eius domi,
|
10
|
quod vel pueri sentire poteramus, illum et Graece sic loqui,
|
|
nullam ut nosse aliam linguam videretur, et doctoribus
|
|
nostris ea ponere in percontando eaque ipsum omni in
|
|
sermone tractare, ut nihil esse ei novum, nihil inauditum
|
|
videretur. De Antonio vero, quamquam saepe ex humanis-
|
3.1
|
simo homine patruo nostro acceperamus, quem ad modum
|
|
ille vel Athenis vel Rhodi se doctissimorum hominum ser-
|
|
monibus dedisset, tamen ipse adulescentulus, quantum illius
|
|
ineuntis aetatis meae patiebatur pudor, multa ex eo saepe
|
5
|
quaesivi. Non erit profecto tibi, quod scribo, hoc novum;
|
|
nam iam tum ex me audiebas mihi illum ex multis variis-
|
|
que sermonibus nullius rei, quae quidem esset in eis artibus,
|
|
de quibus aliquid existimare possem, rudem aut ignarum
|
|
esse visum. Sed fuit hoc in utroque eorum, ut Crassus non
|
4.1
|
tam existimari vellet non didicisse, quam illa despicere et
|
|
nostrorum hominum in omni genere prudentiam Graecis
|
|
anteferre; Antonius autem probabiliorem hoc populo ora-
|
|
tionem fore censebat suam, si omnino didicisse numquam
|
5
|
putaretur; atque ita se uterque graviorem fore, si alter con-
|
|
temnere, alter ne nosse quidem Graecos videretur. Quorum
|
5.1
|
consilium quale fuerit, nihil sane ad hoc tempus; illud
|
|
autem est huius institutae scriptionis ac temporis, neminem
|
|
eloquentia non modo sine dicendi doctrina, sed ne sine
|
|
omni quidem sapientia florere umquam et praestare po-
|
5
|
tuisse. Etenim ceterae fere artes se ipsae per se tuentur
|
|
singulae; bene dicere autem, quod est scienter et perite et
|
|
ornate dicere, non habet definitam aliquam regionem, cuius
|
|
terminis saepta teneatur: omnia, quaecumque in hominum
|
|
disceptationem cadere possunt, bene sunt ei dicenda, qui
|
10
|
hoc se posse profitetur, aut eloquentiae nomen relinquendum
|
|
est. Qua re equidem et in nostra civitate et in ipsa Graecia,
|
6.1
|
quae semper haec summa duxit, multos et ingeniis <eximiis>
|
|
et magna laude dicendi sine summa rerum omnium scientia
|
|
fuisse fateor; talem vero exsistere eloquentiam, qualis fuit in
|
|
Crasso et Antonio, non cognitis rebus omnibus, quae ad
|
5
|
tantam prudentiam pertinerent, tantamque dicendi copiam,
|
|
quanta in illis fuit, non potuisse confirmo. Quo etiam feci
|
7.1
|
libentius, ut eum sermonem, quem illi quondam inter se de
|
|
his rebus habuissent, mandarem litteris, vel ut illa opinio,
|
|
quae semper fuisset, tolleretur, alterum non doctissimum,
|
|
alterum plane indoctum fuisse; vel ut ea, quae existima-
|
5
|
rem a summis oratoribus de eloquentia divinitus esse dicta,
|
|
custodirem litteris, si ullo modo adsequi complectique
|
|
potuissem; vel me hercule etiam ut laudem eorum iam
|
|
prope senescentem, quantum ego possem, ab oblivione
|
|
hominum atque a silentio vindicarem. Nam si ex scriptis
|
8.1
|
cognosci ipsi suis potuissent, minus hoc fortasse mihi esse
|
|
putassem laborandum; sed cum alter non multum, quod
|
|
quidem exstaret, et id ipsum adulescens, alter nihil admo-
|
|
dum scripti reliquisset, deberi hoc a me tantis hominum
|
5
|
ingeniis putavi, ut, cum etiam nunc vivam illorum memo-
|
|
riam teneremus, hanc immortalem redderem, si possem.
|
|
Quod hoc etiam spe adgredior maiore ad probandum, quia
|
9.1
|
non de Ser. Galbae aut C. Carbonis eloquentia scribo
|
|
aliquid, in quo liceat mihi fingere, si quid velim, nullius
|
|
memoria iam me refellente, sed edo haec eis cognoscenda,
|
|
qui eos ipsos, de quibus loquor, saepe audierunt; ut duos
|
5
|
summos viros eis, qui neutrum illorum viderint, eorum,
|
|
quibus ambo illi oratores cogniti sint, vivorum et praesen-
|
|
tium memoria teste commendemus. Nec vero te, carissime
|
10.1
|
frater atque optime, rhetoricis nunc quibusdam libris, quos
|
|
tu agrestis putas, insequor ut erudiam; quid enim tua
|
|
potest esse oratione aut subtilius aut ornatius? Sed sive
|
|
iudicio, ut soles dicere, sive, ut ille pater eloquentiae de se
|
5
|
Isocrates scripsit ipse, pudore a dicendo et timiditate in-
|
|
genua quadam refugisti, sive, ut ipse iocari soleo, unum
|
|
putasti satis esse non modo in una familia rhetorem, sed
|
|
paene in tota civitate, non tamen arbitror tibi hos libros in
|
|
eo fore genere, quod merito propter eorum, qui de dicendi
|
10
|
ratione disputarunt, ieiunitatem bonarum artium possit in-
|
|
ludi; nihil enim mihi quidem videtur in Crassi et Antoni
|
11.1
|
sermone esse praeteritum, quod quisquam summis ingeniis,
|
|
acerrimis studiis, optima doctrina, maximo usu cognosci
|
|
ac percipi potuisse arbitraretur, quod tu facillime poteris
|
|
iudicare, qui prudentiam rationemque dicendi per te ipsum,
|
5
|
usum autem per nos percipere voluisti. Sed quo citius
|
|
hoc, quod suscepimus, non mediocre munus conficere pos-
|
|
simus, omissa nostra adhortatione ad eorum, quos pro-
|
|
posuimus, sermonem disputationemque veniamus.
|
|