Verum ut aliquando ad causas deducamus illum, quem
|
2.99.1
|
constituimus, et eas quidem, in quibus plusculum negoti
|
|
est, iudiciorum atque litium—riserit aliquis fortasse hoc
|
|
praeceptum; est enim non tam acutum quam necessarium
|
|
magisque monitoris non fatui quam eruditi magistri—hoc ei
|
5
|
primum praecipiemus, quascumque causas erit tractaturus,
|
|
ut eas diligenter penitusque cognoscat. Hoc in ludo non
|
100.1
|
praecipitur; faciles enim causae ad pueros deferuntur; lex
|
|
peregrinum vetat in murum ascendere; ascendit; hostis
|
|
reppulit: accusatur. Nihil est negoti eius modi causam
|
|
cognoscere; recte igitur nihil de causa discenda praecipiunt;
|
5
|
[haec est enim in ludo causarum formula fere.] At vero in
|
|
foro tabulae testimonia, pacta conventa stipulationes, co-
|
|
gnationes adfinitates, decreta responsa, vita denique eorum,
|
|
qui in causa versantur, tota cognoscenda est; quarum rerum
|
|
neglegentia plerasque causas et maxime privatas—sunt
|
10
|
enim multo saepe obscuriores—videmus amitti. Ita non
|
101.1
|
nulli, dum operam suam multam existimari volunt, ut toto
|
|
foro volitare et a causa ad causam ire videantur, causas
|
|
dicunt incognitas; in quo est illa quidem magna offensio
|
|
vel neglegentiae, susceptis rebus, vel perfidiae, receptis; sed
|
5
|
etiam illa maior opinione, quod nemo potest de ea re, quam
|
|
non novit, non turpissime dicere: ita dum inertiae vitupera-
|
|
tionem, quae maior est, contemnunt, adsequuntur etiam
|
|
illam, quam magis ipsi fugiunt, tarditatis. Equidem soleo
|
102.1
|
dare operam, ut de sua quisque re me ipse doceat et ut ne
|
|
quis alius adsit, quo liberius loquatur, et agere adversari
|
|
causam, ut ille agat suam et quicquid de sua re cogitarit in
|
|
medium proferat: itaque cum ille discessit, tris personas
|
5
|
unus sustineo summa animi aequitate, meam, adversari,
|
|
iudicis. Qui locus est talis, ut plus habeat adiumenti quam
|
|
incommodi, hunc iudico esse dicendum; ubi plus mali quam
|
|
boni reperio, id totum abiudico atque eicio. Ita adsequor,
|
103.1
|
ut alio tempore cogitem quid dicam et alio dicam; quae
|
|
duo plerique ingenio freti simul faciunt; sed certe eidem
|
|
illi melius aliquanto dicerent, si aliud sumendum sibi tempus
|
|
ad cogitandum, aliud ad dicendum putarent. Cum rem
|
104.1
|
penitus causamque cognovi, statim occurrit animo, quae sit
|
|
causa ambigendi; nihil est enim, quod inter homines ambi-
|
|
gatur, sive ex crimine causa constat, ut facinoris, sive ex
|
|
controversia, ut hereditatis, sive ex deliberatione, ut belli,
|
5
|
[sive ex persona, ut laudis,] sive ex disputatione, ut de
|
|
ratione vivendi, in quo non aut quid factum sit aut fiat
|
|
futurumve sit quaeratur aut quale sit aut quid vocetur. Ac
|
105.1
|
nostrae fere causae, quae quidem sunt criminum, plerumque
|
|
infitiatione defenduntur; nam et de pecuniis repetundis
|
|
quae maximae sunt, neganda fere sunt omnia, et de ambitu
|
|
raro illud datur, ut possis liberalitatem atque benignitatem
|
5
|
ab ambitu atque largitione seiungere; de sicariis, de vene-
|
|
ficiis, de peculatu infitiari necesse est: id est igitur genus
|
|
primum causarum in iudiciis ex controversia facti; in
|
|
deliberationibus plerumque ex futuri, raro ex instantis aut
|
|
acti. Saepe etiam res non sit necne, sed qualis sit quae-
|
106.1
|
ritur; ut cum L. Opimi causam defendebat apud populum,
|
|
audiente me, C. Carbo consul, nihil de C. Gracchi nece
|
|
negabat, sed id iure pro salute patriae factum esse dicebat;
|
|
ut eidem Carboni tribuno plebis alia tum mente rem pu-
|
5
|
blicam capessenti P. Africanus de Ti. Graccho interroganti
|
|
responderat iure caesum videri; iure autem omnia defen-
|
|
duntur, quae sunt eius generis, ut aut oportuerit aut licuerit
|
|
aut necesse fuerit aut imprudentia aut casu facta esse
|
|
videantur. Iam quid vocetur, quaeritur, cum quo verbo
|
107.1
|
quid appellandum sit, contenditur; ut mihi ipsi cum hoc
|
|
Sulpicio fuit in Norbani causa summa contentio; pleraque
|
|
enim de eis, quae ab isto obiciebantur, cum confiterer,
|
|
tamen ab illo maiestatem minutam negabam, ex quo verbo
|
5
|
lege Appuleia tota illa causa pendebat. Atque in hoc
|
108.1
|
genere causarum non nulli praecipiunt ut verbum illud,
|
|
quod causam facit, breviter uterque definiat, quod mihi
|
|
quidem perquam puerile videri solet: alia est enim, cum
|
|
inter doctos homines de eis ipsis rebus, quae versantur in
|
5
|
artibus, disputatur, verborum definitio, ut cum quaeritur,
|
|
quid sit ars, quid sit lex, quid sit civitas, in quibus hoc
|
|
praecipit ratio et doctrina, ut vis eius rei, quam definias,
|
|
sic exprimatur, ut neque absit quicquam neque supersit;
|
|
quod quidem in illa causa neque Sulpicius fecit neque ego
|
109.1
|
facere conatus sum; nam quantum uterque nostrum potuit,
|
|
omni copia dicendi dilatavit, quid esset maiestatem minuere:
|
|
etenim definitio primum reprehenso verbo uno aut addito
|
|
aut dempto saepe extorquetur e manibus; deinde genere
|
5
|
ipso doctrinam redolet exercitationemque paene puerilem:
|
|
tum et in sensum et in mentem iudicis intrare non potest,
|
|
ante enim praeterlabitur, quam percepta est. Sed in eo
|
110.1
|
genere, in quo quale sit quid, ambigitur, exsistit etiam ex
|
|
scripti interpretatione saepe contentio, in quo nulla potest
|
|
esse nisi ex ambiguo controversia; nam illud ipsum, quod
|
|
scriptum a sententia discrepat, genus quoddam habet am-
|
5
|
bigui; quod tum explicatur, cum ea verba, quae desunt,
|
|
suggesta sunt, quibus additis defenditur sententiam scripti
|
|
perspicuam fuisse; ex contrariisque scriptis si quid ambi-
|
|
gitur, non novum genus nascitur, sed superioris generis
|
|
causa duplicatur; idque aut numquam diiudicari poterit
|
10
|
aut ita diiudicabitur, ut referendis praeteritis verbis id
|
|
scriptum, quodcumque defendemus, suppleatur; ita fit, ut
|
|
unum genus in eis causis, quae propter scriptum ambiguntur,
|
|
relinquatur, si est scriptum aliquid ambigue. Ambiguorum
|
111.1
|
autem cum plura genera sunt, quae mihi videntur ei melius
|
|
nosse, qui dialectici appellantur, hi autem nostri ignorare,
|
|
qui non minus nosse debeant, tum illud est frequentissimum
|
|
in omni consuetudine vel sermonis vel scripti, cum idcirco
|
5
|
aliquid ambigitur, quod aut verbum aut verba sint praeter-
|
|
missa. Iterum autem peccant, cum genus hoc causarum,
|
112.1
|
quod in scripti interpretatione versatur, ab illis causis, in
|
|
quibus, qualis quaeque res sit, disceptatur, seiungunt; nus-
|
|
quam enim tam quaeritur, quale sit genus ipsum rei quam
|
|
in scripto, quod totum a facti controversia separatum est.
|
5
|
Ita tria sunt omnino genera, quae in disceptationem et
|
113.1
|
controversiam cadere possint: quid fiat factum futurumve
|
|
sit, aut quale sit, aut quo modo nominetur; nam illud quidem,
|
|
quod quidam Graeci adiungunt, "rectene factum sit," totum
|
|
in eo est "quale sit." Sed iam ad institutum revertar meum.
|
5
|