Cum igitur accepta causa et genere cognito rem tractare
|
2.114.1
|
coepi, nihil prius constituo, quam quid sit illud, quo mihi
|
|
sit referenda omnis illa oratio, quae sit propria quaestionis
|
|
et iudici; deinde illa duo diligentissime considero, quo-
|
|
rum alterum commendationem habet nostram aut eorum,
|
5
|
quos defendimus, alterum est accommodatum ad eorum
|
|
animos, apud quos dicimus, ad id, quod volumus, commo-
|
|
vendos. Ita omnis ratio dicendi tribus ad persuadendum
|
115.1
|
rebus est nixa: ut probemus vera esse, quae defendimus;
|
|
ut conciliemus eos nobis, qui audiunt; ut animos eorum,
|
|
ad quemcumque causa postulabit motum, vocemus. Ad
|
116.1
|
probandum autem duplex est oratori subiecta materies:
|
|
una rerum earum, quae non excogitantur ab oratore, sed in
|
|
re positae ratione tractantur, ut tabulae, testimonia, pacta
|
|
conventa, quaestiones, leges, senatus consulta, res iudicatae,
|
5
|
decreta, responsa, reliqua, si quae sunt, quae non reperiun-
|
|
tur ab oratore, sed ad oratorem a causa [atque a re] de-
|
|
feruntur; altera est, quae tota in disputatione et in argu-
|
|
mentatione oratoris conlocata est; ita in superiore genere
|
117.1
|
de tractandis argumentis, in hoc autem etiam de invenien-
|
|
dis cogitandum est. Atque isti quidem, qui docent, cum
|
|
causas in plura genera secuerunt, singulis generibus argu-
|
|
mentorum copiam suggerunt; quod etiam si ad instituendos
|
5
|
adulescentulos magis aptum est, ut, simul ac posita causa
|
|
sit, habeant quo se referant, unde statim expedita possint
|
|
argumenta depromere, tamen et tardi ingeni est rivulos
|
|
consectari, fontis rerum non videre, et iam aetatis est usus-
|
|
que nostri a capite quod velimus arcessere et unde omnia
|
10
|
manent videre. Et primum genus illud earum rerum, quae
|
118.1
|
ad oratorem deferuntur, meditatum nobis in perpetuum ad
|
|
omnem usum similium rerum esse debebit; nam et pro
|
|
tabulis et contra tabulas et pro testibus et contra testis et
|
|
pro quaestionibus et contra quaestiones et item de ceteris
|
5
|
rebus eiusdem generis vel separatim dicere solemus de
|
|
genere universo vel definite de singulis temporibus, homini-
|
|
bus, causis; quos quidem locos—vobis hoc, Cotta et Sulpici,
|
|
dico—multa commentatione atque meditatione paratos atque
|
|
expeditos habere debetis. Longum est enim nunc me ex-
|
119.1
|
plicare, qua ratione aut confirmare aut infirmare testis, tabulas,
|
|
quaestiones oporteat. Haec sunt omnia ingeni vel mediocris,
|
|
exercitationis autem maximae; artem quidem et praecepta
|
|
dumtaxat hactenus requirunt, ut certis dicendi luminibus
|
5
|
ornentur. Itemque illa, quae sunt alterius generis, quae
|
120.1
|
tota ab oratore pariuntur, excogitationem non habent diffi-
|
|
cilem, explicationem magis inlustrem perpolitamque desi-
|
|
derant; itaque cum haec duo nobis quaerenda sint in
|
|
causis, primum quid, deinde quo modo dicamus, alterum,
|
5
|
quod totum arte tinctum videtur, tametsi artem requirit,
|
|
tamen prudentiae est paene mediocris quid dicendum sit
|
|
videre; alterum est, in quo oratoris vis illa divina virtusque
|
|
cernitur, ea, quae dicenda sunt, ornate, copiose varieque
|
|
dicere. Qua re illam partem superiorem, quoniam semel
|
121.1
|
ita vobis placuit, non recusabo quo minus perpoliam atque
|
|
conficiam—quantum consequar, vos iudicabitis—quibus ex
|
|
locis ad eas tris res, quae ad fidem faciendam solae valent,
|
|
ducatur oratio, ut et concilientur animi et doceantur et
|
5
|
moveantur; [haec sunt enim tria.] Ea vero quem ad
|
|
modum inlustrentur, praesto est, qui omnis docere possit,
|
|
qui hoc primus in nostros mores induxit, qui maxime auxit,
|
|
qui solus effecit. Namque ego, Catule,—dicam enim non
|
122.1
|
reverens adsentandi suspicionem—neminem esse oratorem
|
|
paulo inlustriorem arbitror [neque Graecum neque Latinum]
|
|
quem aetas nostra tulerit, quem non et saepe et diligenter
|
|
audierim; itaque si quid est in me—quod iam sperare
|
5
|
videor, quoniam quidem vos, his ingeniis homines, tantum
|
|
operae mihi ad audiendum datis—ex eo est, quod nihil
|
|
quisquam umquam me audiente egit orator, quod non in
|
|
memoria mea penitus insederit: itaque ego is, qui sum,
|
|
quantuscumque sum ad iudicandum, omnibus auditis
|
10
|
oratoribus, sine ulla dubitatione sic statuo et iudico, nemi-
|
|
nem omnium tot et tanta, quanta sint in Crasso, habuisse
|
|
ornamenta dicendi. Quam ob rem, si vos quoque hoc
|
123.1
|
idem existimatis, non erit, ut opinor, iniqua partitio, si, cum
|
|
ego hunc oratorem, quem nunc fingo, ut institui, crearo,
|
|
aluero, confirmaro, tradam eum Crasso et vestiendum et
|
|
ornandum.' Tum Crassus, 'tu vero,' inquit 'Antoni, perge,
|
124.1
|
ut instituisti; neque enim est boni neque liberalis parentis,
|
|
quem procrearis et eduxeris, eum non et vestire et
|
|
ornare, praesertim cum te locupletem esse negare non
|
|
possis. Quod enim ornamentum, quae vis, qui animus,
|
5
|
quae dignitas illi oratori defuit, qui in causa peroranda non
|
|
dubitavit excitare reum consularem et eius diloricare tuni-
|
|
cam et iudicibus cicatrices adversas senis imperatoris osten-
|
|
dere? qui idem, hoc accusante Sulpicio, cum hominem
|
|
seditiosum furiosumque defenderet, non dubitavit seditiones
|
10
|
ipsas ornare ac demonstrare gravissimis verbis multos saepe
|
|
impetus populi non iniustos esse, quos praestare nemo
|
|
posset; multas etiam e re publica seditiones saepe esse
|
|
factas, ut cum reges essent exacti, ut cum tribunicia potestas
|
|
[esset] constituta; illam Norbani seditionem ex luctu civium
|
15
|
et ex Caepionis odio, qui exercitum amiserat, neque reprimi
|
|
potuisse et iure esse conflatam? Potuit hic locus tam
|
125.1
|
anceps, tam inauditus, tam lubricus, tam novus sine quadam
|
|
incredibili vi ac facultate dicendi tractari? Quid ego de
|
|
Cn. Manli, quid de Q. Regis commiseratione dicam? Quid
|
|
de aliis innumerabilibus? In quibus hoc non maxime
|
5
|
enituit quod tibi omnes dant, acumen quoddam singulare,
|
|
sed haec ipsa, quae nunc ad me delegare vis, ea semper in
|
|
te eximia et praestantia fuerunt.' Tum Catulus 'ego vero'
|
126.1
|
inquit 'in vobis hoc maxime admirari soleo, quod, cum
|
|
inter vos in dicendo dissimillimi sitis, ita tamen uterque
|
|
vestrum dicat, ut ei nihil neque a natura denegatum neque
|
|
a doctrina non delatum esse videatur; qua re, Crasse,
|
5
|
neque tu tua suavitate nos privabis, ut, si quid ab Antonio
|
|
aut praetermissum aut relictum sit, non explices; neque te,
|
|
Antoni, si quid non dixeris, existimabimus non potuisse
|
|
potius quam a Crasso dici maluisse.' Hic Crassus 'quin tu,'
|
127.1
|
inquit 'Antoni, omittis ista, quae proposuisti, quae nemo
|
|
horum desiderat: quibus ex locis ea, quae dicenda sunt in
|
|
causis, reperiantur; quae quamquam a te novo quodam
|
|
modo praeclareque dicuntur, sunt tamen et re faciliora et
|
5
|
praeceptis pervagata; illa deprome nobis unde adferas, quae
|
|
saepissime tractas semperque divinitus.'
|
|