'Depromam equidem,' inquit 'et quo facilius id a te
|
2.128.1
|
exigam, quod peto, nihil tibi a me postulanti recusabo. Meae
|
|
totius rationis in dicendo et istius ipsius facultatis, quam
|
|
modo Crassus in caelum verbis extulit, tres sunt res, ut ante
|
|
dixi: una conciliandorum hominum, altera docendorum,
|
5
|
tertia concitandorum. Harum trium partium prima leni-
|
129.1
|
tatem orationis, secunda acumen, tertia vim desiderat; nam
|
|
hoc necesse est, ut is, qui nobis causam adiudicaturus sit,
|
|
aut inclinatione voluntatis propendeat in nos aut defensionis
|
|
argumentis adducatur aut animi permotione cogatur. Sed
|
5
|
quoniam illa pars, in qua rerum ipsarum explicatio ac
|
|
defensio posita est, videtur omnem huius generis quasi
|
|
doctrinam continere, de ea primum loquemur et pauca
|
|
dicemus: pauca enim sunt, quae usu iam tractata et animo
|
|
quasi notata habere videamur. Ac tibi sapienter monenti,
|
130.1
|
Crasse, libenter adsentiemur, ut singularum causarum defen-
|
|
siones quas solent magistri pueris tradere, relinquamus,
|
|
aperiamus autem capita ea, unde omnis ad omnem et
|
|
causam et orationem disputatio ducitur. Neque enim quo-
|
5
|
tiens verbum aliquod est scribendum nobis, totiens eius
|
|
verbi litterae sunt cogitatione conquirendae; nec quotiens
|
|
causa dicenda est, totiens ad eius causae seposita argumenta
|
|
revolvi nos oportet, sed habere certos locos, qui, ut litterae
|
|
ad verbum scribendum, sic illi ad causam explicandam
|
10
|
statim occurrant. Sed hi loci ei demum oratori prodesse
|
131.1
|
possunt, qui est versatus in rerum vel usu, quem aetas
|
|
denique adferet, vel auditione et cogitatione, quae studio et
|
|
diligentia praecucurrit aetatem. Nam si tu mihi quamvis
|
|
eruditum hominem adduxeris, quamvis acrem et acutum in
|
5
|
cogitando, quamvis ad pronuntiandum expeditum, si erit
|
|
idem in consuetudine civitatis, in exemplis, in institutis, in
|
|
moribus ac voluntatibus civium suorum hospes, non multum
|
|
ei loci proderunt illi, ex quibus argumenta promuntur: sub-
|
|
acto mihi ingenio opus est, ut agro non semel arato, sed
|
10
|
[novato et] iterato, quo meliores fetus possit et grandiores
|
|
edere; subactio autem est usus, auditio, lectio, litterae.
|
|
Ac primum naturam causae videat, quae numquam latet,
|
132.1
|
factumne sit quaeratur, an quale sit, an quod nomen habeat;
|
|
quo perspecto statim occurrit naturali quadam prudentia,
|
|
non his subductionibus, quas isti docent, quid faciat
|
|
causam, id est, quo sublato controversia stare non possit;
|
5
|
deinde quid veniat in iudicium: quod isti sic iubent quae-
|
|
rere: interfecit Opimius Gracchum. Quid facit causam?
|
|
Quod rei publicae causa, cum ex senatus consulto ad arma
|
|
vocasset. Hoc tolle, causa non erit. At id ipsum negat
|
|
contra leges licuisse Decius. Veniet igitur in iudicium
|
10
|
licueritne ex senatus consulto servandae rei publicae causa.
|
|
Perspicua sunt haec quidem et in vulgari prudentia sita;
|
|
sed illa quaerenda, quae et ab accusatore et a defensore
|
|
argumenta ad id, quod in iudicium venit, spectantia debent
|
|
adferri. Atque hic illud videndum est, in quo summus est
|
133.1
|
error istorum magistrorum, ad quos liberos nostros mittimus,
|
|
non quo hoc quidem ad dicendum magno opere pertineat,
|
|
sed tamen ut videatis, quale sit genus hoc eorum, qui sibi
|
|
eruditi videntur. Hebes atque impolitum: constituunt enim
|
5
|
in partiendis orationum modis duo genera causarum: unum
|
|
appellant, in quo sine personis atque temporibus de universo
|
|
genere quaeratur; alterum, quod personis certis et tem-
|
|
poribus definiatur; ignari omnis controversias ad universi
|
|
generis vim et naturam referri; nam in ea ipsa causa, de qua
|
134.1
|
ante dixi, nihil pertinet ad oratoris locos Opimi persona,
|
|
nihil Deci; de ipso [enim] universo genere infinita
|
|
quaestio est, num poena videatur esse adficiendus, qui
|
|
civem ex senatus consulto patriae conservandae causa
|
5
|
interemerit, cum id per leges non liceret; nulla denique
|
|
est causa, in qua id, quod in iudicium venit, reorum per-
|
|
sonis ac non generum ipsorum universa dubitatione quae-
|
|
ratur. Quin etiam in eis ipsis, ubi de facto ambigitur,
|
135.1
|
ceperitne pecunias contra leges [P.] Decius, argumenta et
|
|
criminum et defensionis revocentur oportet ad genus et [ad]
|
|
naturam universam: quod sumptuosus, de luxurie, quod
|
|
alieni appetens, de avaritia, quod seditiosus, de turbulentis
|
5
|
et malis civibus, quod a multis arguitur, de genere testium;
|
|
contraque, quae pro reo dicentur, omnia necessario a tem-
|
|
pore atque homine ad communis rerum et generum summas
|
|
revolventur. Atque haec forsitan homini non omnia, quae
|
136.1
|
sunt in natura rerum, celeriter animo comprehendenti per-
|
|
multa videantur, quae veniant in iudicium tum, cum de
|
|
facto quaeratur; sed tamen criminum multitudo est et
|
|
defensionum, non locorum infinita. Quae vero, cum de
|
137.1
|
facto non ambigitur, quaeruntur, qualia sint, ea si ex reis
|
|
numeres, et innumerabilia sunt et obscura; si ex rebus,
|
|
valde et modica et inlustria; nam si Mancini causam in
|
|
uno Mancino ponimus, quotienscumque is, quem pater
|
5
|
patratus dediderit, receptus non erit, totiens causa nova
|
|
nascetur; sin illa controversia causam facit, videaturne ei,
|
|
quem pater patratus dediderit, si is non sit receptus, post-
|
|
liminium esse, nihil ad artem dicendi nec ad argumenta
|
|
defensionis Mancini nomen pertinet; ac, si quid adfert
|
138.1
|
praeterea hominis aut dignitas aut indignitas, extra quae-
|
|
stionem est et ea tamen ipsa oratio ad universi generis
|
|
disputationem referatur necesse est. Haec ego non eo
|
|
consilio disputo, ut homines eruditos redarguam; quam-
|
5
|
quam reprehendendi sunt qui in genere definiendo istas
|
|
causas describunt in personis et in temporibus positas esse;
|
|
nam etsi incurrunt tempora et personae, tamen intelle-
|
139.1
|
gendum est, non ex eis, sed ex genere quaestionis pendere
|
|
causas. Sed hoc nihil ad me; nullum enim nobis cer-
|
|
tamen cum istis esse debet; tantum satis est intellegi ne
|
|
hoc quidem eos consecutos, quod in tanto otio etiam sine
|
5
|
hac forensi exercitatione efficere potuerunt, ut genera rerum
|
|
discernerent eaque paulo subtilius explicarent. Verum hoc,
|
140.1
|
ut dixi, nihil ad me; illud ad me ac multo etiam magis ad
|
|
vos, Cotta noster et Sulpici: quo modo nunc se istorum
|
|
artes habent, pertimescenda est multitudo causarum; est
|
|
enim infinita, si in personis ponitur; quot homines, tot
|
5
|
causae; sin ad generum universas quaestiones referuntur,
|
|
ita modicae et paucae sunt, ut eas omnis diligentes et
|
|
memores et sobrii oratores percursas animo et prope dicam
|
|
decantatas habere debeant; nisi forte existimatis a M'. Curio
|
|
causam didicisse L. Crassum et ea re multa attulisse, quam
|
10
|
ob rem postumo non nato Curium tamen heredem Coponi
|
|
esse oporteret: nihil ad copiam argumentorum neque ad
|
141.1
|
causae vim ac naturam nomen Coponi aut Curi pertinuit;
|
|
in genere erat universo rei negotique, non in tempore ac
|
|
nominibus, omnis quaestio: cum scriptum ita sit si mihi
|
|
filivs genitvr, isqve privs moritvr, et cetera, tvm
|
5
|
mihi ille sit heres, si natus filius non sit, videaturne is,
|
|
qui filio mortuo institutus heres sit, heres esse: perpetui
|
|
iuris et universi generis quaestio non hominum nomina, sed
|
|
rationem dicendi et argumentorum fontis desiderat. In
|
142.1
|
quo etiam isti nos iuris consulti impediunt a discendoque
|
|
deterrent; video enim in Catonis et in Bruti libris nomi-
|
|
natim fere referri, quid alicui de iure viro aut mulieri respon-
|
|
derit; credo, ut putaremus in hominibus, non in re con-
|
5
|
sultationis aut dubitationis causam aliquam fuisse; ut, quod
|
|
homines innumerabiles essent, debilitati [a iure cogno-
|
|
scendo] voluntatem discendi simul cum spe perdiscendi
|
|
abiceremus. Sed haec Crassus aliquando nobis expediet
|
|
et exponet discripta generatim; est enim, ne forte nescias,
|
10
|
heri nobis ille hoc, Catule, pollicitus [se] ius civile, quod
|
|
nunc diffusum et dissipatum esset, in certa genera coactu-
|
|
rum et ad artem facilem redacturum.' 'Et quidem' inquit
|
143.1
|
Catulus 'haudquaquam id est difficile Crasso, qui et, quod
|
|
disci potuit de iure, didicit et, quod eis, qui eum docuerunt,
|
|
defuit, ipse adferet, ut, quae sint in iure, vel apte discribere
|
|
vel ornate inlustrare possit.' 'Ergo' inquit 'ista' Antonius
|
5
|
'tum a Crasso discemus, cum se de turba et a subselliis in
|
|
otium, ut cogitat, soliumque contulerit.' 'Iam id quidem
|
144.1
|
saepe' inquit Catulus 'ex eo audivi, cum diceret sibi iam
|
|
certum esse a iudiciis causisque discedere; sed, ut ipsi
|
|
soleo dicere, non licebit; neque enim auxilium suum saepe
|
|
a viris bonis frustra implorari patietur neque id aequo
|
5
|
animo feret civitas, quae si voce L. Crassi carebit, orna-
|
|
mento quodam se spoliatam putabit.' 'Nam hercle,' inquit
|
|
Antonius 'si haec vere a Catulo dicta sunt, tibi mecum in
|
|
eodem est pistrino, Crasse, vivendum; et istam oscitantem
|
|
et dormitantem sapientiam Scaevolarum et ceterorum
|
10
|
beatorum otio concedamus.' Adrisit hic Crassus leniter
|
145.1
|
et 'pertexe modo,' inquit 'Antoni, quod exorsus es; me
|
|
tamen ista oscitans sapientia, simul atque ad eam con-
|
|
fugero, in libertatem vindicabit.'
|
|