'Huius quidem loci, quem modo sum exorsus, hic est
|
2.145.5
|
finis,' inquit Antonius; 'quoniam intellegeretur non in
|
|
hominum innumerabilibus personis neque in infinita tempo-
|
|
rum varietate, sed in generum causis atque naturis omnia
|
|
sita esse, quae in dubium vocarentur, genera autem esse
|
|
definita non solum numero, sed etiam paucitate, ut eam
|
10
|
materiem orationis, quae cuiusque esset generis, studiosi
|
|
qui essent dicendi, omnibus locis discriptam, instructam
|
|
ornatamque comprehenderent, rebus dico et sententiis. Ea
|
146.1
|
vi sua verba parient, quae semper satis ornata mihi quidem
|
|
videri solent, si eius modi sunt, ut ea res ipsa peperisse
|
|
videatur; ac si verum quaeritis, quod mihi quidem videatur
|
|
—nihil enim aliud adfirmare possum nisi sententiam et
|
5
|
opinionem meam—hoc instrumentum causarum et generum
|
|
universorum in forum deferre debemus neque, ut quaeque
|
|
res delata ad nos erit, tum denique scrutari locos, ex quibus
|
|
argumenta eruamus; quae quidem omnibus, qui ea medio-
|
|
criter modo considerarint, studio adhibito et usu pertractata
|
10
|
esse possunt; sed tamen animus referendus est ad ea capita
|
|
et ad illos, quos saepe iam appellavi, locos, ex quibus
|
|
omnia ad omnem orationem inventa ducuntur, atque hoc
|
147.1
|
totum est sive artis sive animadversionis sive consuetudinis
|
|
nosse regiones, intra quas venere et pervestiges, quod
|
|
quaeras: ubi eum locum omnem cogitatione saepseris, si
|
|
modo usum rerum percallueris, nihil te effugiet atque omne,
|
5
|
quod erit in re, occurret atque incidet. Et sic, cum ad
|
|
inveniendum in dicendo tria sint: acumen, deinde ratio,
|
|
quam licet, si volumus, appellemus artem, tertium dili-
|
|
gentia, non possum equidem non ingenio primas concedere,
|
|
sed tamen ipsum ingenium diligentia etiam ex tarditate
|
10
|
incitat; diligentia, inquam, quae cum omnibus in rebus
|
148.1
|
tum in causis defendendis plurimum valet. Haec praecipue
|
|
colenda est nobis; haec semper adhibenda; haec nihil est
|
|
quod non adsequatur: causa ut penitus, quod initio dixi,
|
|
nota sit, diligentia est; ut adversarium attente audiamus
|
5
|
atque ut eius non solum sententias sed etiam verba omnia
|
|
excipiamus, vultus denique perspiciamus omnis, qui sensus
|
|
animi plerumque indicant, diligentia est; id tamen dissi-
|
149.1
|
mulanter facere, ne sibi ille aliquid proficere videatur, pru-
|
|
dentia est; deinde ut in eis locis, quos proponam paulo
|
|
post, pervolvatur animus, ut penitus insinuet in causam, ut
|
|
sit cura et cogitatione intentus, diligentia est; ut his rebus
|
5
|
adhibeat tamquam lumen aliquod memoriam, ut vocem, ut
|
|
viris, <diligentia est>. Inter ingenium quidem et diligentiam
|
150.1
|
perpaulum loci reliquum est arti: ars demonstrat tantum,
|
|
ubi quaeras, atque ubi sit illud, quod studeas invenire;
|
|
reliqua sunt in cura, attentione animi, cogitatione, vigilantia,
|
|
adsiduitate, labore; complectar uno verbo, quo saepe iam
|
5
|
usi sumus, diligentia; qua una virtute omnes virtutes reli-
|
|
quae continentur. Nam orationis quidem copia videmus ut
|
151.1
|
abundent philosophi, qui, ut opinor—sed tu haec, Catule,
|
|
melius—nulla dant praecepta dicendi nec idcirco minus,
|
|
quaecumque res proposita est, suscipiunt, de qua copiose et
|
|
abundanter loquantur.' Tum Catulus 'est,' inquit 'ut dicis,
|
152.1
|
Antoni, ut plerique philosophi nulla tradant praecepta
|
|
dicendi et habeant paratum tamen quid de quaque re
|
|
dicant; sed Aristoteles, is, quem ego maxime admiror,
|
|
posuit quosdam locos, ex quibus omnis argumenti via non
|
5
|
modo ad philosophorum disputationem, sed etiam ad hanc
|
|
orationem, qua in causis utimur, inveniretur; a quo quidem
|
|
homine iam dudum, Antoni, non aberrat oratio tua, sive tu
|
|
similitudine illius divini ingeni in eadem incurris vestigia
|
|
sive etiam illa ipsa legisti atque didicisti, quod quidem mihi
|
10
|
magis veri simile videtur; plus enim te operae Graecis
|
|
dedisse rebus video quam putaramus.' Tum ille 'verum'
|
153.1
|
inquit 'ex me audies, Catule: semper ego existimavi iucun-
|
|
diorem et probabiliorem huic populo oratorem fore, qui
|
|
primum quam minimam artifici alicuius, deinde nullam
|
|
Graecarum rerum significationem daret: atque ego idem
|
5
|
existimavi pecudis esse, non hominis, cum tantas res
|
|
Graeci susciperent, profiterentur, agerent seseque et videndi
|
|
res obscurissimas et bene vivendi et copiose dicendi
|
|
rationem daturos hominibus pollicerentur, non admovere
|
|
aurem et, si palam audire eos non auderes, ne minueres
|
10
|
apud tuos civis auctoritatem tuam, subauscultando tamen
|
|
excipere voces eorum et procul quid narrarent attendere.
|
|
Itaque feci, Catule, et istorum omnium summatim causas et
|
|
genera ipsa gustavi.' 'Valde hercule' inquit Catulus 'timide
|
154.1
|
tamquam ad aliquem libidinis scopulum sic tuam mentem
|
|
ad philosophiam appulisti, quam haec civitas aspernata
|
|
numquam est; nam et referta quondam Italia Pythagoreo-
|
|
rum fuit tum, cum erat in hac gente magna illa Graecia;
|
5
|
ex quo etiam quidam Numam Pompilium, regem nostrum,
|
|
fuisse Pythagoreum ferunt, qui annis ante permultis fuit
|
|
quam ipse Pythagoras; quo etiam maior vir habendus est,
|
|
quoniam illam sapientiam constituendae civitatis duobus
|
|
prope saeculis ante cognovit, quam eam Graeci natam esse
|
10
|
senserunt; et certe non tulit ullos haec civitas aut gloria
|
|
clariores aut auctoritate graviores aut humanitate politiores
|
|
P. Africano, C. Laelio, L. Furio, qui secum eruditissimos
|
|
homines ex Graecia palam semper habuerunt. Atque ego
|
155.1
|
hoc ex eis saepe audivi, cum dicerent pergratum Atheniensis
|
|
et sibi fecisse et multis principibus civitatis, quod, cum ad
|
|
senatum legatos de suis maximis rebus mitterent, tris illius
|
|
aetatis nobilissimos philosophos misissent, Carneadem et
|
5
|
Critolaum et Diogenem; itaque eos, dum Romae essent,
|
|
et a se et ab aliis frequenter auditos; quos tu cum haberes
|
|
auctores, Antoni, miror cur philosophiae sicut Zethus ille
|
|
Pacuvianus prope bellum indixeris.' 'Minime,' inquit An-
|
156.1
|
tonius; 'ac sic decrevi philosophari potius, ut Neoptolemus
|
|
apud Ennium "paucis: nam omnino haud placet." Sed
|
|
tamen haec est mea sententia, quam videbar exposuisse:
|
|
ego ista studia non improbo, moderata modo sint: opinio-
|
5
|
nem istorum studiorum et suspicionem artifici apud eos,
|
|
qui res iudicent, oratori adversariam esse arbitror, imminuit
|
|
enim et oratoris auctoritatem et orationis fidem. Sed, ut eo
|
157.1
|
revocetur, unde huc declinavit oratio, ex tribus istis claris-
|
|
simis philosophis, quos Romam venisse dixisti, videsne
|
|
Diogenem eum fuisse, qui diceret artem se tradere bene
|
|
disserendi et vera ac falsa diiudicandi, quam verbo Graeco
|
5
|
διαλεκτικήν appellaret? In hac arte, si modo est haec ars,
|
|
nullum est praeceptum, quo modo verum inveniatur, sed
|
|
tantum est, quo modo iudicetur; nam et omne, quod
|
158.1
|
eloquimur sic, ut id aut esse dicamus aut non esse, et, si
|
|
simpliciter dictum sit, suscipiunt dialectici, ut iudicent,
|
|
verumne sit an falsum, et, si coniuncte sit elatum et
|
|
adiuncta sint alia, iudicant, rectene adiuncta sint et verane
|
5
|
summa sit unius cuiusque rationis, et ad extremum ipsi se
|
|
compungunt suis acuminibus et multa quaerendo reperiunt
|
|
non modo ea, quae iam non possint ipsi dissolvere, sed
|
|
etiam quibus ante exorsa et potius detexta prope retexantur.
|
|
Hic nos igitur Stoicus iste nihil adiuvat, quoniam, quem ad
|
159.1
|
modum inveniam quid dicam, non docet; atque idem
|
|
etiam impedit, quod et multa reperit, quae negat ullo modo
|
|
posse dissolvi, et genus sermonis adfert non liquidum, non
|
|
fusum ac profluens, sed exile, aridum, concisum ac minu-
|
5
|
tum, quod si qui probabit, ita probabit, ut oratori tamen
|
|
aptum non esse fateatur; haec enim nostra oratio multi-
|
|
tudinis est auribus accommodanda, ad oblectandos animos,
|
|
ad impellendos, ad ea probanda, quae non aurificis statera,
|
|
sed populari quadam trutina examinantur; qua re istam
|
160.1
|
artem totam dimittimus, quae in excogitandis argumentis
|
|
muta nimium est, in iudicandis nimium loquax. Critolaum
|
|
istum, quem cum Diogene venisse commemoras, puto plus
|
|
huic nostro studio prodesse potuisse; erat enim ab isto
|
5
|
Aristotele, a cuius inventis tibi ego videor non longe ab-
|
|
errare. Atque inter hunc Aristotelem, cuius et illum legi
|
|
librum, in quo exposuit dicendi artis omnium superiorum,
|
|
et illos, in quibus ipse sua quaedam de eadem arte dixit, et
|
|
hos germanos huius artis magistros hoc mihi visum est
|
10
|
interesse, quod ille eadem acie mentis, qua rerum omnium
|
|
vim naturamque viderat, haec quoque aspexit, quae ad
|
|
dicendi artem, quam ille despiciebat, pertinebant; illi
|
|
autem, qui hoc solum colendum ducebant, habitarunt in
|
|
hac una ratione tractanda non eadem prudentia qua ille,
|
15
|
sed usu in hoc uno genere studioque maiore. Carneadi
|
161.1
|
vero vis incredibilis illa dicendi et varietas perquam esset
|
|
optanda nobis, qui nullam umquam in illis suis disputationi-
|
|
bus rem defendit quam non probarit, nullam oppugnavit
|
|
quam non everterit. Sed hoc maius est quiddam quam
|
5
|
ab his, qui haec tradunt et docent, postulandum sit.
|
|