'Ego vero, atque hilare quidem a te acceptus,' inquit 'et
|
2.290.6
|
cum doctior per te, tum etiam audacior factus iam ad
|
|
iocandum; non enim vereor ne quis me in isto genere
|
|
leviorem iam putet, quoniam quidem tu Fabricios mihi
|
|
auctores et Africanos, Maximos, Catones, Lepidos protu-
|
10
|
listi. Sed habetis ea, quae vultis ex me audire, de quibus
|
291.1
|
quidem accuratius dicendum et cogitandum fuit; nam
|
|
cetera faciliora sunt atque ex eis, quae dicta sunt, reliqua
|
|
nascuntur omnia. Ego enim cum ad causam sum adgres-
|
|
sus atque omnia cogitando, quoad facere potui, persecutus,
|
5
|
cum et argumenta causae et eos locos, quibus animi iudicum
|
|
conciliantur, et illos, quibus permoventur, vidi atque co-
|
|
gnovi, tum constituo quid habeat causa quaeque boni, quid
|
|
mali; nulla enim fere potest res in dicendi disceptationem
|
|
aut controversiam vocari, quae non habeat utrumque, sed,
|
10
|
quantum habeat, id refert; mea autem ratio haec esse in
|
292.1
|
dicendo solet, ut, boni quod habeam, id amplectar, exornem,
|
|
exaggerem, ibi commorer, ibi habitem, ibi haeream; a malo
|
|
autem vitioque causae ita recedam, non ut me id fugere
|
|
appareat, sed ut totum bono illo ornando et augendo dis-
|
5
|
simulatum obruatur; et, si causa est in argumentis, firmis-
|
|
sima quaeque maxime tueor, sive plura sunt sive aliquod
|
|
unum; sin autem in conciliatione aut in permotione causa
|
|
est, ad eam me potissimum partem, quae maxime movere
|
|
animos hominum potest, confero. Summa denique huius
|
293.1
|
generis haec est, ut si in refellendo adversario firmior esse
|
|
oratio quam in confirmandis nostris rebus potest, omnia in
|
|
illum tela conferam; si nostra probari facilius, quam illa
|
|
redargui possunt, abducere animos a contraria defensione
|
5
|
et ad nostram conor deducere. Duo denique illa, quae
|
294.1
|
facillima videntur, quoniam quae difficiliora sunt, non
|
|
possum, mihi pro meo iure sumo: unum, ut molesto aut
|
|
difficili argumento aut loco non numquam omnino nihil
|
|
respondeam, quod forsitan aliquis iure inriserit; quis enim
|
5
|
est, qui id facere non possit? sed tamen ego de mea nunc,
|
|
non de aliorum facultate disputo confiteorque me, si quae
|
|
premat res vehementius, ita cedere solere, ut non modo
|
|
non abiecto, sed ne reiecto quidem scuto fugere videar, sed
|
|
adhibere quandam in dicendo speciem atque pompam et
|
10
|
pugnae similem fugam; consistere vero in meo praesidio
|
|
sic, ut non fugiendi hostis, sed capiendi loci causa cessisse
|
|
videar; alterum est illud, quod ego maxime oratori caven-
|
295.1
|
dum et providendum puto quodque me sollicitare summe
|
|
solet: non tam ut prosim causis, elaborare soleo, quam ut
|
|
ne quid obsim; non quin enitendum sit in utroque, sed
|
|
tamen multo est turpius oratori nocuisse videri causae quam
|
5
|
non profuisse. Sed quid hoc loco vos inter vos, Catule?
|
|
An haec, ut sunt contemnenda, contemnitis?' 'Minime,'
|
|
inquit ille 'sed Caesar de isto ipso quiddam velle dicere
|
|
videbatur.' 'Me vero libente' inquit Antonius 'dixerit sive
|
|
refellendi causa sive quaerendi.' Tum Iulius 'ego me her-
|
296.1
|
cule,' inquit 'Antoni, semper is fui, qui de te oratore sic
|
|
praedicarem, unum te in dicendo mihi videri tectissimum
|
|
propriumque hoc esse laudis tuae nihil a te umquam esse
|
|
dictum, quod obesset ei, pro quo diceres; idque memoria
|
5
|
teneo, cum mihi sermo cum hoc Crasso, multis audientibus,
|
|
esset institutus Crassusque plurimis verbis eloquentiam
|
|
laudaret tuam, dixisse me cum ceteris tuis laudibus hanc
|
|
esse vel maximam quod non solum quod opus esset diceres,
|
|
sed etiam quod non opus esset non diceres; tum illum
|
297.1
|
mihi respondere memini, cetera in te summe esse laudanda,
|
|
illud vero improbi esse hominis et perfidiosi, dicere quod
|
|
alienum esset et noceret ei, pro quo quisque diceret; qua
|
|
re non sibi eum disertum, qui id non faceret, videri, sed
|
5
|
improbum, qui faceret. Nunc, si tibi videtur, Antoni,
|
|
demonstres velim, qua re tu hoc ita magnum putes nihil in
|
|
causa mali facere, ut nihil tibi in oratore maius esse videatur.'
|
|
'Dicam equidem, Caesar,' inquit 'quid intellegam, sed et tu
|
298.1
|
et vos hoc omnes,' inquit, 'mementote, non me de perfecti
|
|
oratoris divinitate quadam loqui, sed de exercitationis et
|
|
consuetudinis meae mediocritate. Crassi quidem responsum
|
|
excellentis cuiusdam est ingeni ac singularis; cui quidem
|
5
|
portenti simile esse visum est posse aliquem inveniri orato-
|
|
rem, qui aliquid mali faceret dicendo obessetque ei, quem
|
|
defenderet; facit enim de se coniecturam; cuius tanta vis
|
299.1
|
ingeni est, ut neminem nisi consulto putet, quod contra se
|
|
ipsum sit, dicere; sed ego non de praestanti quadam et
|
|
eximia, sed prope de vulgari et communi vi nunc disputo.
|
|
Ita apud Graecos fertur incredibili quadam magnitudine
|
5
|
consili atque ingeni Atheniensis ille fuisse Themistocles;
|
|
ad quem quidam doctus homo atque in primis eruditus
|
|
accessisse dicitur eique artem memoriae, quae tum primum
|
|
proferebatur, pollicitus esse se traditurum; cum ille quae-
|
|
sisset quidnam illa ars efficere posset, dixisse illum doctorem,
|
10
|
ut omnia meminisset; et ei Themistoclem respondisse
|
|
gratius sibi illum esse facturum, si se oblivisci quae vellet
|
|
quam si meminisse docuisset. Videsne quae vis in homine
|
300.1
|
acerrimi ingeni, quam potens et quanta mens fuerit? Qui
|
|
ita responderit, ut intellegere possemus nihil ex illius animo,
|
|
quod semel esset infusum, umquam effluere potuisse; cum
|
|
quidem ei fuerit optabilius oblivisci posse potius quod
|
5
|
meminisse nollet quam quod semel audisset vidissetve
|
|
meminisse. Sed neque propter hoc Themistocli responsum
|
|
memoriae nobis opera danda non est neque illa mea cautio
|
|
et timiditas in causis propter praestantem prudentiam Crassi
|
|
neglegenda est; uterque enim istorum non mihi attulit
|
10
|
aliquam, sed suam significavit facultatem. Etenim per-
|
301.1
|
multa sunt in causis in omni parte orationis circumspi-
|
|
cienda, ne quid offendas, ne quo inruas: saepe aliqui testis
|
|
aut non laedit aut minus laedit, nisi lacessatur; orat reus,
|
|
urgent advocati, ut invehamur, ut male dicamus, denique
|
5
|
ut interrogemus: non moveor, non obtempero, non satis
|
|
facio; neque tamen ullam adsequor laudem; homines enim
|
|
imperiti facilius quod stulte dixeris reprehendere quam
|
|
quod sapienter tacueris laudare possunt. Hic quantum fit
|
302.1
|
mali, si iratum, si non stultum, si non levem testem laeseris!
|
|
Habet enim et voluntatem nocendi in iracundia et vim in
|
|
ingenio et pondus in vita. Nec, si hoc Crassus non com-
|
|
mittit, ideo non multi et saepe committunt. Quo quidem
|
5
|
mihi turpius videri nihil solet, quam quod ex oratoris dicto
|
|
aliquo aut responso aut rogato sermo ille sequitur: "occidit."
|
|
"Adversariumne?" "Immo vero" aiunt "se et eum, quem
|
|
defendit." Hoc Crassus non putat nisi perfidia accidere
|
303.1
|
posse; ego autem saepissime video in causis aliquid mali
|
|
facere homines minime malos. Quid, illud, quod supra
|
|
dixi, solere me cedere et, ut planius dicam, fugere ea, quae
|
|
valde causam meam premerent, cum id non faciunt alii
|
5
|
versanturque in hostium castris ac sua praesidia dimittunt,
|
|
mediocriterne causis nocent, cum aut adversariorum adiu-
|
|
menta confirmant aut ea, quae sanare nequeunt, exulcerant?
|
|
Quid, cum personarum, quas defendunt, rationem non
|
304.1
|
habent, si, quae sunt in eis invidiosa, non mitigant exte-
|
|
nuando, sed laudando et efferendo invidiosiora faciunt,
|
|
quantum est in eo tandem mali? Quid, si in homines
|
|
caros iudicibusque iucundos sine ulla praemunitione
|
5
|
orationis acerbius et contumeliosius invehare, nonne a te
|
|
iudices abalienes? Quid, si, quae vitia aut incommoda
|
305.1
|
sunt in aliquo iudice uno aut pluribus, ea tu in adversariis
|
|
exprobrando non intellegas te in iudices invehi, mediocre<ne>
|
|
peccatum est? Quid, si, cum pro altero dicas, litem tuam
|
|
facias aut laesus efferare iracundia, causam relinquas, nihilne
|
5
|
noceas? In quo ego, non quo libenter male audiam, sed
|
|
quia causam non libenter relinquo, nimium patiens et lentus
|
|
existimor; ut, cum te ipsum, Sulpici, obiurgabam, quod
|
|
ministratorem peteres, non adversarium; ex quo etiam illud
|
|
adsequor, ut, si quis mihi male dicat, petulans aut plane
|
10
|
insanus esse videatur. In ipsis autem argumentis si quid
|
306.1
|
posueris aut aperte falsum aut ei, quod dixeris dicturusve
|
|
sis, contrarium aut genere ipso remotum ab usu iudiciorum
|
|
ac foro, nihilne noceas? Quid multa? Omnis cura mea
|
|
solet in hoc versari semper—dicam enim saepius—si possim
|
5
|
ut boni efficiam aliquid dicendo; sin id minus, ut certe ne
|
|
quid mali.
|
|