Itaque nunc illuc redeo, Catule, in quo tu me paulo ante
|
2.307.1
|
laudabas, ad ordinem conlocationemque rerum ac locorum;
|
|
cuius ratio est duplex; altera, quam adfert natura causarum,
|
|
altera, quae oratorum iudicio et prudentia comparatur:
|
|
nam ut aliquid ante rem dicamus, deinde ut rem expona-
|
5
|
mus, post ut eam probemus nostris praesidiis confirmandis,
|
|
contrariis refutandis, deinde ut concludamus atque ita per-
|
|
oremus, hoc dicendi natura ipsa praescribit; ut vero statua-
|
308.1
|
mus ea, quae probandi et docendi causa dicenda sunt,
|
|
quem ad modum componamus, id est vel maxime proprium
|
|
oratoris prudentiae. Multa enim occurrunt argumenta;
|
|
multa, quae in dicendo profutura videantur; sed eorum
|
5
|
partim ita levia sunt, ut contemnenda sint; partim, etiam si
|
|
quid habent adiumenti, sunt non numquam eius modi, ut
|
|
insit in eis aliquid viti neque tanti sit illud, quod prodesse
|
|
videatur, ut cum aliquo malo coniungatur; quae autem
|
309.1
|
utilia sunt atque firma, si ea tamen, ut saepe fit, valde
|
|
multa sunt, ea, quae ex eis aut levissima sunt aut aliis
|
|
gravioribus consimilia, secerni arbitror oportere atque ex
|
|
oratione removeri: equidem cum conligo argumenta causa-
|
5
|
rum, non tam ea numerare soleo quam expendere. Et
|
310.1
|
quoniam, quod saepe iam dixi, tribus rebus homines ad
|
|
nostram sententiam perducimus, aut docendo aut conci-
|
|
liando aut permovendo, una ex tribus his rebus res prae
|
|
nobis est ferenda, ut nihil aliud nisi docere velle videamur;
|
5
|
reliquae duae, sicuti sanguis in corporibus, sic illae in per-
|
|
petuis orationibus fusae esse debebunt; nam et principia et
|
|
ceterae partes orationis, de quibus paulo post pauca dice-
|
|
mus, habere hanc vim magno opere debent, ut ad eorum
|
|
mentis, apud quos agetur, movendas per<tinere> possint. Sed
|
311.1
|
his partibus orationis quae, etsi nihil docent argumentando,
|
|
persuadendo tamen et commovendo perficiunt plurimum,
|
|
quamquam maxime proprius est locus et in exordiendo et
|
|
in perorando, digredi tamen ab eo, quod proposueris atque
|
5
|
agas, permovendorum animorum causa saepe utile est;
|
|
itaque vel re narrata et exposita saepe datur ad commoven-
|
312.1
|
dos animos digrediendi locus, vel argumentis nostris confir-
|
|
matis vel contrariis refutatis vel utroque loco vel omnibus,
|
|
si habet eam causa dignitatem atque copiam, recte id fieri
|
|
potest; eaeque causae sunt ad augendum et ad ornandum
|
5
|
gravissimae atque plenissimae, quae plurimos exitus dant
|
|
ad eius modi digressionem, ut eis locis uti liceat, quibus
|
|
animorum impetus eorum, qui audiant, aut impellantur
|
|
aut reflectantur. Atque etiam in illo reprehendo eos, qui,
|
313.1
|
quae minime firma sunt, ea prima conlocant; in quo illos
|
|
quoque errare arbitror, qui, si quando—id quod mihi
|
|
numquam placuit—pluris adhibent patronos, ut in quoque
|
|
eorum minimum putant esse, ita eum primum volunt dicere:
|
5
|
res enim hoc postulat, ut eorum exspectationi, qui audiunt,
|
|
quam celerrime succurratur; cui si initio satis factum non
|
|
sit; multo plus sit in reliqua causa laborandum; male enim
|
|
se res habet, quae non statim, ut dici coepta est, melior
|
|
fieri videtur. Ergo ut in oratore optimus quisque, sic in
|
314.1
|
oratione firmissimum quodque sit primum; dum illud tamen
|
|
in utroque teneatur, ut ea, quae excellent, serventur etiam
|
|
ad perorandum; si quae erunt mediocria, nam vitiosis
|
|
nusquam esse oportet locum, in mediam turbam atque in
|
5
|
gregem coniciantur. Hisce omnibus rebus consideratis
|
315.1
|
tum denique id, quod primum est dicendum, postremum
|
|
soleo cogitare, quo utar exordio. Nam si quando id primum
|
|
invenire volui, nullum mihi occurrit nisi aut exile aut
|
|
nugatorium aut vulgare aut commune. Principia autem
|
5
|
dicendi semper cum accurata et acuta et instructa sen-
|
|
tentiis, apta verbis, tum vero causarum propria esse debent;
|
|
prima est enim quasi cognitio et commendatio orationis in
|
|
principio, quaeque continuo eum, qui audit, permulcere
|
|
atque allicere debet; in quo admirari soleo non equidem
|
316.1
|
istos, qui nullam huic rei operam dederunt, sed hominem
|
|
in primis disertum atque eruditum, Philippum, qui ita solet
|
|
surgere ad dicendum, ut quod primum verbum habiturus
|
|
sit, nesciat; et ait idem, cum bracchium concalfecerit,
|
5
|
tum se solere pugnare; neque attendit eos ipsos, unde hoc
|
|
simile ducat, primas illas hastas ita iactare leniter, ut et
|
|
venustati vel maxime serviant et reliquis viribus suis con-
|
|
sulant. Nec est dubium, quin exordium dicendi vehemens
|
317.1
|
et pugnax non saepe esse debeat; sed si in ipso illo gladia-
|
|
torio vitae certamine, quo ferro decernitur, tamen ante
|
|
congressum multa fiunt, quae non ad vulnus, sed ad
|
|
speciem valere videantur, quanto hoc magis in oratione
|
5
|
est spectandum, in qua non vis potius quam delectatio
|
|
postulatur! Nihil est denique in natura rerum omnium,
|
|
quod se universum profundat et quod totum repente
|
|
evolvat; sic omnia, quae fiunt quaeque aguntur acerrime,
|
|
lenioribus principiis natura ipsa praetexuit. Haec autem in
|
318.1
|
dicendo non extrinsecus alicunde quaerenda, sed ex ipsis
|
|
visceribus causae sumenda sunt; idcirco tota causa per-
|
|
temptata atque perspecta, locis omnibus inventis atque
|
|
instructis considerandum est quo principio sit utendum.
|
5
|
Sic et facile reperientur; sumentur enim ex eis rebus,
|
319.1
|
quae erunt uberrimae vel in argumentis vel in eis partibus,
|
|
ad quas dixi digredi saepe oportere; [ita] et momenti
|
|
aliquid adferent, cum erunt paene ex intima defensione
|
|
deprompta, et apparebit ea non modo non esse communia
|
5
|
nec in alias causas posse transferri, sed penitus ex ea causa
|
|
quae [tum] agatur, effloruisse. Omne autem principium
|
320.1
|
aut rei totius, quae agetur, significationem habere debebit
|
|
aut aditum ad causam et communitionem aut quoddam
|
|
ornamentum et dignitatem; sed oportet, ut aedibus ac
|
|
templis vestibula et aditus, sic causis principia pro portione
|
5
|
rerum praeponere; itaque in parvis atque infrequentibus
|
|
causis ab ipsa re est exordiri saepe commodius; sed cum
|
321.1
|
erit utendum principio, quod plerumque erit, aut ex reo
|
|
aut ex adversario aut ex re aut ex eis, apud quos agetur,
|
|
sententias duci licebit. Ex reo (reos appello, quorum res
|
|
est), quae significent bonum virum, quae liberalem, quae
|
5
|
calamitosum, quae misericordia dignum, quae valeant contra
|
|
falsam criminationem; ex adversario eisdem ex locis fere
|
|
contraria; ex re, si crudelis, si nefanda, si praeter opinionem,
|
322.1
|
si immerito, si misera, si ingrata, si indigna, si nova, si quae
|
|
restitui sanarique non possit; ex eis autem, apud quos
|
|
agetur, ut benevolos beneque existimantis efficiamus, quod
|
|
agendo efficitur melius quam rogando. Est id quidem in
|
5
|
totam orationem confundendum nec minime in extremam;
|
|
sed tamen multa principia ex eo genere gignuntur. Nam
|
323.1
|
et attentum monent Graeci ut principio faciamus iudicem
|
|
et docilem; quae sunt utilia, sed non principi magis
|
|
propria quam reliquarum partium; faciliora etiam in prin-
|
|
cipiis, quod et attenti tum maxime sunt, cum omnia exspe-
|
5
|
ctant, et dociles magis <in> initiis esse possunt; inlustriora
|
|
enim sunt, quae in principiis quam quae in mediis causis
|
|
dicuntur aut arguendo aut refellendo. Maximam autem
|
324.1
|
copiam principiorum ad iudicem aut adliciendum aut
|
|
incitandum ex eis locis trahemus, qui ad motus animorum
|
|
conficiendos inerunt in causa, quos tamen totos explicare
|
|
in principio non oportebit, sed tantum impelli iudicem
|
5
|
primo leviter, ut iam inclinato reliqua incumbat oratio.
|
|
Conexum autem ita sit principium consequenti orationi,
|
325.1
|
ut non tamquam citharoedi prooemium adfictum aliquid,
|
|
sed cohaerens cum omni corpore membrum esse videatur.
|
|
Nam non nulli, cum illud meditati ediderunt, sic ad reliqua
|
|
transeunt, ut audientiam fieri sibi <non> velle videantur.
|
5
|
Atque eius modi illa prolusio debet esse, non ut Samni-
|
|
tium, qui vibrant hastas ante pugnam, quibus in pugnando
|
|
nihil utuntur, sed ut ipsis sententiis, quibus proluserint, vel
|
|
pugnare possint.
|
|