Exposui fere, ut potui, vobis in utroque genere causarum
|
2.340.6
|
quae sequi solerem, quae fugere, quae spectare quaque
|
|
omnino in causis ratione versari. Nec illud tertium lauda-
|
341.1
|
tionum genus est difficile, quod ego initio quasi a praeceptis
|
|
nostris secreveram; sed et quia multa sunt orationum genera
|
|
et graviora et maioris copiae, de quibus nemo fere praeci-
|
|
peret, et quod nos laudationibus non ita multum uti solere-
|
5
|
mus, totum hunc segregabam locum; ipsi enim Graeci magis
|
|
legendi et delectationis aut hominis alicuius ornandi quam
|
|
utilitatis huius forensis causa laudationes scriptitaverunt;
|
|
quorum sunt libri, quibus Themistocles, Aristides, Agesilaus,
|
|
Epaminondas, Philippus, Alexander aliique laudantur; no-
|
10
|
strae laudationes, quibus in foro utimur, aut testimoni brevi-
|
|
tatem habent nudam atque inornatam aut scribuntur ad
|
|
funebrem contionem, quae ad orationis laudem minime
|
|
accommodata est. Sed tamen, quoniam est utendum ali-
|
|
quando, non numquam etiam scribendum, vel ut Q. Tuberoni
|
15
|
Africanum avunculum laudanti scripsit C. Laelius, vel ut
|
|
nosmet ipsi ornandi causa Graecorum more, si quos veli-
|
|
mus, laudare possimus, sit a nobis quoque tractatus hic
|
|
locus. Perspicuum est igitur alia esse in homine optanda,
|
342.1
|
alia laudanda: genus, forma, vires, opes, divitiae cetera[que],
|
|
quae fortuna dat aut extrinsecus aut corpori, non habent in
|
|
se veram laudem, quae deberi virtuti uni putatur; sed
|
|
tamen, quod ipsa virtus in earum rerum usu et moderatione
|
5
|
maxime cernitur, tractanda in laudationibus etiam haec sunt
|
|
naturae et fortunae bona; in quibus est summa laus non
|
|
extulisse se in potestate, non fuisse insolentem in pecunia,
|
|
non se praetulisse aliis propter abundantiam fortunae, ut
|
|
opes et copiae non superbiae videantur ac libidini, sed
|
10
|
bonitati ac moderationi facultatem et materiam dedisse.
|
|
Virtus autem, quae est per se ipsa laudabilis et sine qua
|
343.1
|
nihil laudari potest, tamen habet pluris partis, quarum alia
|
|
est <alia> ad laudationem aptior; sunt enim aliae virtutes,
|
|
quae videntur in moribus hominum et quadam comitate ac
|
|
beneficentia positae; aliae, quae in ingeni aliqua facultate
|
5
|
aut animi magnitudine ac robore; nam clementia, iustitia,
|
|
benignitas, fides, fortitudo in periculis communibus iucunda
|
|
est auditu in laudationibus; omnes enim hae virtutes non
|
344.1
|
tam ipsis, qui eas habent, quam generi hominum fructuosae
|
|
putantur. Sapientia et magnitudo animi, qua omnes res
|
|
humanae tenues ac pro nihilo putantur, et in excogitando
|
|
vis quaedam ingeni et ipsa eloquentia admirationis habet
|
5
|
non minus, iucunditatis minus: ipsos enim magis videntur,
|
|
quos laudamus, quam illos, apud quos laudamus, ornare ac
|
|
tueri. Sed tamen in laudando iungenda sunt etiam haec
|
|
genera virtutum; ferunt enim aures hominum cum illa,
|
|
quae iucunda et grata, tum etiam illa, quae mirabilia sunt
|
10
|
in virtute, laudari. Et quoniam singularum virtutum sunt
|
345.1
|
certa quaedam officia ac munera et sua cuique virtuti laus
|
|
propria debetur, erit explicandum in laude iustitiae, quid
|
|
cum fide, quid cum aequabilitate, quid cum eius modi
|
|
aliquo officio is, qui laudabitur, fecerit; itemque in ceteris
|
5
|
res gestae ad cuiusque virtutis genus et vim et nomen ac-
|
|
commodabuntur. Gratissima autem laus eorum factorum
|
346.1
|
habetur, quae suscepta videntur a viris fortibus sine emolu-
|
|
mento ac praemio; quae vero etiam cum labore ac periculo
|
|
ipsorum, haec habent uberrimam copiam ad laudandum,
|
|
quod et dici ornatissime possunt et audiri facillime; ea
|
5
|
enim denique virtus esse videtur praestantis viri, quae est
|
|
fructuosa aliis, ipsi aut laboriosa aut periculosa aut certe
|
|
gratuita. Magna etiam illa laus et admirabilis videri solet
|
|
tulisse casus sapienter adversos, non fractum esse fortuna,
|
|
retinuisse in rebus asperis dignitatem; neque tamen illa
|
347.1
|
non ornant, habiti honores, decreta virtutis praemia, res
|
|
gestae iudiciis hominum comprobatae; in quibus etiam
|
|
felicitatem ipsam deorum immortalium iudicio tribui lauda-
|
|
tionis est. Sumendae autem res erunt aut magnitudine
|
5
|
praestabiles aut novitate primae aut genere ipso singulares;
|
|
neque enim parvae neque usitatae neque vulgares admira-
|
|
tione aut omnino laude dignae videri solent. Est etiam
|
348.1
|
cum ceteris praestantibus viris comparatio in laudatione
|
|
praeclara. De quo genere libitum mihi est paulo plura
|
|
quam ostenderam dicere, non tam propter usum forensem,
|
|
qui est a me omni hoc sermone tractatus, quam ut hoc
|
5
|
videretis, si laudationes essent in oratoris officio, quod
|
|
nemo negat, oratori virtutum omnium cognitionem, sine
|
|
qua laudatio effici non possit, esse necessariam. Iam vitu-
|
349.1
|
perandi praecepta contrariis ex vitiis sumenda esse perspi-
|
|
cuum est; simul est illud ante oculos, nec bonum virum
|
|
proprie et copiose laudari sine virtutum nec improbum
|
|
notari ac vituperari sine vitiorum cognitione satis insi-
|
5
|
gnite atque aspere posse. Atque his locis et laudandi et
|
|
vituperandi saepe nobis est utendum in omni genere
|
|
causarum.
|
|