Habetis de inveniendis rebus disponendisque quid sen-
|
2.350.1
|
tiam; adiungam etiam de memoria, ut labore Crassum
|
|
levem neque ei quicquam aliud, de quo disserat, relinquam
|
|
nisi ea, quibus haec exornentur.' 'Perge vero,' inquit
|
|
Crassus 'libenter enim te cognitum iam artificem aliquando-
|
5
|
que evolutum illis integumentis dissimulationis tuae nuda-
|
|
tumque perspicio; et quod mihi nihil aut [quod] non multum
|
|
relinquis, percommode facis estque mihi gratum.' 'Iam
|
351.1
|
istuc, quantum tibi ego reliquerim,' inquit Antonius 'erit
|
|
in tua potestate; si enim vere agere volueris, omnia tibi
|
|
relinquo; sin dissimulare, tu quem ad modum his satis
|
|
facias, videris. Sed, ut ad rem redeam, non sum tanto
|
5
|
ego' inquit 'ingenio, quanto Themistocles fuit, ut oblivionis
|
|
artem quam memoriae malim; gratiamque habeo Simonidi
|
|
illi Cio, quem primum ferunt artem memoriae protulisse.
|
|
Dicunt enim, cum cenaret Crannone in Thessalia Simonides
|
352.1
|
apud Scopam fortunatum hominem et nobilem cecinisset-
|
|
que id carmen, quod in eum scripsisset, in quo multa
|
|
ornandi causa poetarum more in Castorem scripta et Pollu-
|
|
cem fuissent, nimis illum sordide Simonidi dixisse se di-
|
5
|
midium eius ei, quod pactus esset, pro illo carmine daturum;
|
|
reliquum a suis Tyndaridis, quos aeque laudasset, peteret,
|
|
si ei videretur. Paulo post esse ferunt nuntiatum Simonidi,
|
353.1
|
ut prodiret; iuvenis stare ad ianuam duo quosdam, qui eum
|
|
magno opere evocarent; surrexisse illum, prodisse, vidisse
|
|
neminem: hoc interim spatio conclave illud, ubi epularetur
|
|
Scopas, concidisse; ea ruina ipsum cum cognatis oppressum
|
5
|
suis interisse: quos cum humare vellent sui neque possent
|
|
obtritos internoscere ullo modo, Simonides dicitur ex eo,
|
|
quod meminisset quo eorum loco quisque cubuisset, de-
|
|
monstrator unius cuiusque sepeliendi fuisse; hac tum re
|
|
admonitus invenisse fertur ordinem esse maxime, qui
|
10
|
memoriae lumen adferret. Itaque eis, qui hanc partem
|
354.1
|
ingeni exercerent, locos esse capiendos et ea, quae memoria
|
|
tenere vellent effingenda animo atque in eis locis conlo-
|
|
canda; sic fore, ut ordinem rerum locorum ordo conser-
|
|
varet, res autem ipsas rerum effigies notaret atque ut locis
|
5
|
pro cera, simulacris pro litteris uteremur. Qui sit autem
|
355.1
|
oratori memoriae fructus, quanta utilitas, quanta vis, quid
|
|
me attinet dicere? tenere, quae didiceris in accipienda
|
|
causa, quae ipse cogitaris? omnis fixas esse in animo
|
|
sententias? omnem descriptum verborum apparatum? ita
|
5
|
audire vel eum, unde discas, vel eum, cui respondendum sit,
|
|
ut illi non infundere in auris tuas orationem, sed in animo
|
|
videantur inscribere? Itaque soli qui memoria vigent,
|
|
sciunt quid et quatenus et quo modo dicturi sint, quid
|
|
responderint, quid supersit: eidemque multa ex aliis causis
|
10
|
aliquando a se acta, multa ab aliis audita meminerunt. Qua
|
356.1
|
re confiteor equidem huius boni naturam esse principem,
|
|
sicut earum rerum, de quibus ante locutus sum, omnium;
|
|
sed haec ars tota dicendi, sive artis imago quaedam et
|
|
similitudo est, habet hanc vim, non ut totum aliquid, cuius
|
5
|
in ingeniis nostris pars nulla sit, pariat et procreet, verum
|
|
ut ea, quae sunt orta iam in nobis et procreata, educet
|
|
atque confirmet; verum tamen neque tam acri memoria
|
357.1
|
fere quisquam est, ut, non dispositis notatisque rebus, or-
|
|
dinem verborum omnium aut sententiarum complectatur,
|
|
neque vero tam hebeti, ut nihil hac consuetudine et exercita-
|
|
tione adiuvetur. Vidit enim hoc prudenter sive Simonides
|
5
|
sive alius quis invenit, ea maxime animis effingi nostris,
|
|
quae essent a sensu tradita atque impressa; acerrimum
|
|
autem ex omnibus nostris sensibus esse sensum videndi;
|
|
qua re facillime animo teneri posse ea, quae perciperentur
|
|
auribus aut cogitatione, si etiam commendatione oculorum
|
10
|
animis traderentur; ut res caecas et ab aspectus iudicio
|
|
remotas conformatio quaedam et imago et figura ita notaret,
|
|
ut ea, quae cogitando complecti vix possemus, intuendo
|
|
quasi teneremus. His autem formis atque corporibus, sicut
|
358.1
|
omnibus, quae sub aspectum veniunt, [admonetur memoria
|
|
nostra atque excitatur;] sede opus est, etenim corpus in-
|
|
tellegi sine loco non potest. Qua re ne in re nota et per-
|
|
vulgata multus et insolens sim, locis est utendum multis,
|
5
|
inlustribus, explicatis, modicis intervallis; imaginibus autem
|
|
agentibus, acribus, insignitis, quae occurrere celeriterque
|
|
percutere animum possint; quam facultatem et exercitatio
|
|
dabit, ex qua consuetudo gignitur, et similium verborum
|
|
conversa et immutata casibus aut traducta ex parte ad genus
|
10
|
notatio et unius verbi imagine totius sententiae informatio
|
|
pictoris cuiusdam summi ratione et modo formarum varietate
|
|
locos distinguentis. Sed verborum memoria, quae minus est
|
359.1
|
nobis necessaria, maiore imaginum varietate distinguitur;
|
|
multa enim sunt verba, quae quasi articuli conectunt membra
|
|
orationis, quae formari similitudine nulla possunt; eorum
|
|
fingendae sunt nobis imagines, quibus semper utamur; rerum
|
5
|
memoria propria est oratoris; eam singulis personis bene
|
|
positis notare possumus, ut sententias imaginibus, ordinem
|
|
locis comprehendamus. Neque verum est, quod ab inertibus
|
360.1
|
dicitur, opprimi memoriam imaginum pondere et obscurari
|
|
etiam id, quod per se natura tenere potuisset: vidi enim ego
|
|
summos homines et divina prope memoria, Athenis Char-
|
|
madam, in Asia, quem vivere hodie aiunt, Scepsium Metro-
|
5
|
dorum, quorum uterque tamquam litteris in cera, sic se
|
|
aiebat imaginibus in eis locis, quos haberet, quae meminisse
|
|
vellet, perscribere. Qua re hac exercitatione non eruenda
|
|
memoria est, si est nulla naturalis; sed certe, si latet, evo-
|
|
canda est.
|
10
|