Tum Crassus 'cum auctoritas atque amicitia vestra tum
|
3.19.1
|
Antoni facilitas eripuit' inquit 'mihi in optima mea causa
|
|
libertatem recusandi: quamquam in partienda disputatione
|
|
nostra, cum sibi de eis, quae dici ab oratore oporteret,
|
|
sumeret, mihi autem relinqueret, ut explicarem, quem ad
|
5
|
modum illa ornari oporteret, ea divisit, quae seiuncta esse
|
|
non possunt. Nam cum omnis ex re atque verbis constet
|
|
oratio, neque verba sedem habere possunt, si rem sub-
|
|
traxeris, neque res lumen, si verba semoveris. Ac mihi
|
20.1
|
quidem veteres illi maius quiddam animo complexi plus
|
|
multo etiam vidisse videntur, quam quantum nostrorum
|
|
ingeniorum acies intueri potest, qui omnia haec, quae supra
|
|
et subter, unum esse et una vi atque [una] consensione
|
5
|
naturae constricta esse dixerunt; nullum est enim genus
|
|
rerum, quod aut avulsum a ceteris per se ipsum constare
|
|
aut quo cetera si careant, vim suam atque aeternitatem
|
|
conservare possint. Sed si haec maior esse ratio videtur,
|
21.1
|
quam ut hominum possit sensu aut cogitatione compre-
|
|
hendi, est etiam illa Platonis vera et tibi, Catule, certe non
|
|
inaudita vox, omnem doctrinam harum ingenuarum et
|
|
humanarum artium uno quodam societatis vinculo con-
|
5
|
tineri; ubi enim perspecta vis est rationis eius, qua causae
|
|
rerum atque exitus cognoscuntur, mirus quidam omnium
|
|
quasi consensus doctrinarum concentusque reperitur. Sed
|
22.1
|
si hoc quoque videtur esse altius, quam ut id nos humi
|
|
strati suspicere possimus, illud certe tamen, quod amplexi
|
|
sumus, quod profitemur, quod suscepimus, nosse et tenere
|
|
debemus. Una est enim, quod et ego hesterno die dixi et
|
5
|
aliquot locis antemeridiano sermone significavit Antonius,
|
|
eloquentia, quascumque in oras disputationis regionesve
|
|
delata est; nam sive de caeli natura loquitur sive de terrae,
|
23.1
|
sive de divina vi sive de humana, sive ex inferiore loco sive
|
|
ex aequo sive ex superiore, sive ut impellat homines sive ut
|
|
doceat sive ut deterreat sive ut concitet sive ut reflectat
|
|
sive ut incendat sive ut leniat, sive ad paucos sive ad multos
|
5
|
sive inter alienos sive cum suis sive secum, rivis est diducta
|
|
oratio, non fontibus, et, quocumque ingreditur, eodem est
|
|
instructu ornatuque comitata. Sed quoniam oppressi iam
|
24.1
|
sumus opinionibus non modo vulgi, verum etiam hominum
|
|
leviter eruditorum, qui, quae complecti tota nequeunt, haec
|
|
facilius divulsa et quasi discerpta contrectant, et qui tam-
|
|
quam ab animo corpus, sic a sententiis verba seiungunt,
|
5
|
quorum sine interitu fieri neutrum potest, non suscipiam
|
|
oratione mea plus quam mihi imponitur; tantum signi-
|
|
ficabo brevi neque verborum ornatum inveniri posse non
|
|
partis expressisque sententiis, neque esse ullam sententiam
|
|
inlustrem sine luce verborum. Sed prius quam illa conor
|
25.1
|
attingere, quibus orationem ornari atque inluminari putem,
|
|
proponam breviter quid sentiam de universo genere dicendi.
|
|