Natura nulla est, ut mihi videtur, quae non habeat in suo
|
3.25.4
|
genere res compluris dissimilis inter se, quae tamen con-
|
5
|
simili laude dignentur; nam et auribus multa percipimus,
|
|
quae etsi nos vocibus delectant, tamen ita sunt varia
|
|
saepe, ut id, quod proximum audias, iucundissimum esse
|
|
videatur; et oculis conliguntur paene innumerabiles volu-
|
|
ptates, quae nos ita capiunt, ut unum sensum <in> dissimili
|
10
|
genere delectent; et reliquos sensus voluptates oblectant
|
|
dispares, ut sit difficile iudicium excellentis maxime suavi-
|
|
tatis. Atque hoc idem, quod est in naturis rerum, trans-
|
26.1
|
ferri potest etiam ad artis; una fingendi est ars, in qua
|
|
praestantes fuerunt Myro, Polyclitus, Lysippus, qui omnes
|
|
inter se dissimiles fuerunt, sed ita tamen, ut neminem sui
|
|
velis esse dissimilem; una est ars ratioque picturae, dis-
|
5
|
simillimique tamen inter se Zeuxis, Aglaophon, Apelles,
|
|
neque eorum quisquam est, cui quicquam in arte sua de-
|
|
esse videatur. Et si hoc in his quasi mutis artibus est
|
|
mirandum et tamen verum, quanto admirabilius in oratione
|
|
atque in lingua? Quae cum in eisdem sententiis verbisque
|
10
|
versetur, summas habet dissimilitudines; non sic, ut alii
|
|
vituperandi sint, sed ut ei, quos constet esse laudandos, in
|
|
dispari tamen genere laudentur. Atque id primum in
|
27.1
|
poetis cerni licet, quibus est proxima cognatio cum oratori-
|
|
bus: quam sunt inter sese Ennius, Pacuvius Acciusque
|
|
dissimiles, quam apud Graecos Aeschylus, Sophocles,
|
|
Euripides, quamquam omnibus par paene laus in dissimili
|
5
|
scribendi genere tribuitur! Aspicite nunc eos homines
|
28.1
|
atque intuemini, quorum de facultate quaerimus [quid in-
|
|
tersit inter oratorum studia atque naturas]: suavitatem
|
|
Isocrates, subtilitatem Lysias, acumen Hyperides, sonitum
|
|
Aeschines, vim Demosthenes habuit. Quis eorum non
|
5
|
egregius? tamen <quis> cuiusquam nisi sui similis? Gravi-
|
|
tatem Africanus, lenitatem Laelius, asperitatem Galba, pro-
|
|
fluens quiddam habuit Carbo et canorum. Quis horum
|
|
non princeps temporibus illis fuit? et suo tamen quisque
|
|
in genere princeps. Sed quid ego vetera conquiram, cum
|
29.1
|
mihi liceat uti praesentibus exemplis atque vivis? Quid
|
|
iucundius auribus nostris umquam accidit huius oratione
|
|
Catuli? quae est pura sic, ut Latine loqui paene solus
|
|
videatur, sic autem gravis, ut in singulari dignitate omnis
|
5
|
tamen adsit humanitas ac lepos. Quid multa? istum au-
|
|
diens equidem sic iudicare soleo, quicquid aut addideris aut
|
|
mutaris aut detraxeris, vitiosius et deterius futurum. Quid,
|
30.1
|
noster hic Caesar nonne novam quandam rationem attulit
|
|
orationis et dicendi genus induxit prope singulare? Quis
|
|
umquam res praeter hunc tragicas paene comice, tristis
|
|
remisse, severas hilare, forensis scaenica prope venustate
|
5
|
tractavit atque ita, ut neque iocus magnitudine rerum ex-
|
|
cluderetur nec gravitas facetiis minueretur? Ecce prae-
|
31.1
|
sentes duo prope aequales Sulpicius et Cotta. Quid tam
|
|
inter se dissimile? quid tam in suo genere praestans?
|
|
Limatus alter et subtilis, rem explicans propriis aptisque
|
|
verbis; haeret in causa semper et quid iudici probandum
|
5
|
sit cum acutissime vidit, omissis ceteris argumentis in eo
|
|
mentem orationemque defigit; Sulpicius autem fortissimo
|
|
quodam animi impetu, plenissima et maxima voce, summa
|
|
contentione corporis et dignitate motus, verborum quoque
|
|
ea gravitate et copia est, ut unus ad dicendum instructis-
|
10
|
simus a natura esse videatur. Ad nosmet ipsos iam revertor,
|
32.1
|
quoniam sic fuimus semper comparati, ut hominum ser-
|
|
monibus quasi in aliquod contentionis iudicium vocaremur.
|
|
Quid tam dissimile quam ego in dicendo et Antonius? cum
|
|
ille is sit orator, ut nihil eo possit esse praestantius, ego
|
5
|
autem, quamquam memet mei paenitet, cum hoc maxime
|
|
tamen in comparatione coniungar. Videtisne, genus hoc
|
|
quod sit Antoni? Forte, vehemens, commotum in agendo,
|
|
praemunitum et ex omni parte causae saeptum, acre, acutum,
|
|
enucleatum, in sua quaque re commorans, honeste cedens,
|
10
|
acriter insequens, terrens, supplicans, summa orationis varie-
|
|
tate, nulla nostrarum aurium satietate. Nos autem, qui-
|
33.1
|
cumque in dicendo sumus, quoniam esse aliquo in numero
|
|
vobis videmur, certe tamen ab huius multum genere dis-
|
|
tamus; quod quale sit, non est meum dicere, propterea
|
|
quod minime sibi quisque notus est et difficillime de se
|
5
|
quisque sentit; sed tamen dissimilitudo intellegi potest et
|
|
ex motus mei mediocritate et ex eo, quod, quibus vestigiis
|
|
primum institi, in eis fere soleo perorare et quod aliquanto
|
|
me maior in verbis [quam in sententiis] eligendis labor et
|
|
cura torquet verentem, ne, si paulo obsoletior fuerit oratio,
|
10
|
non digna exspectatione et silentio fuisse videatur. Quod si
|
34.1
|
in nobis, qui adsumus, tantae dissimilitudines <sunt>, tam
|
|
certae res cuiusque propriae et in ea varietate fere melius
|
|
a deteriore facultate magis quam genere distinguitur atque
|
|
omne laudatur, quod in suo genere perfectum est, quid
|
5
|
censetis, si omnis, qui ubique sunt aut fuerunt oratores,
|
|
amplecti voluerimus, nonne fore ut, quot oratores, totidem
|
|
paene reperiantur genera dicendi? Ex qua mea disputa-
|
|
tione forsitan occurrat illud, si paene innumerabiles sint
|
|
quasi formae figuraeque dicendi, specie dispares, genere
|
10
|
laudabiles, non posse ea, quae inter se discrepant, eisdem
|
|
praeceptis atque una institutione formari. Quod non est
|
35.1
|
ita, diligentissimeque hoc est eis, qui instituunt aliquos
|
|
atque erudiunt, videndum, quo sua quemque natura maxime
|
|
ferre videatur. Etenim videmus ex eodem quasi ludo [sum-
|
|
morum in suo cuiusque genere artificum et magistrorum]
|
5
|
exisse discipulos dissimilis inter se ac tamen laudandos,
|
|
cum ad cuiusque naturam institutio doctoris accommo-
|
|
daretur. Cuius est vel maxime insigne illud exemplum, ut
|
36.1
|
ceteras artis omittamus, quod dicebat Isocrates doctor singu-
|
|
laris se calcaribus in Ephoro, contra autem in Theopompo
|
|
frenis uti solere: alterum enim exsultantem verborum
|
|
audacia reprimebat alterum cunctantem et quasi verecun-
|
5
|
dantem incitabat. Neque eos similis effecit inter se, sed
|
|
tantum alteri adfinxit, de altero limavit, ut id conformaret
|
|
in utroque, quod utriusque natura pateretur. Haec eo mihi
|
37.1
|
praedicenda fuerunt, ut, si non omnia, quae proponerentur a
|
|
me, ad omnium vestrum studium et ad genus id, quod quis-
|
|
que vestrum in dicendo probaret, adhaerescerent, id a me
|
|
genus exprimi sentiretis, quod maxime mihi ipsi probaretur.
|
5
|