Ergo haec et agenda sunt ab oratore, quae explicavit
|
3.37.6
|
Antonius, et dicenda quodam modo. Quinam igitur di-
|
|
cendi est modus melior, nam de actione post videro, quam
|
|
ut Latine, ut plane, ut ornate, ut ad id, quodcumque agetur,
|
|
apte congruenterque dicamus? Atque eorum quidem, quae
|
38.1
|
duo prima dixi, rationem non arbitror exspectari a me puri
|
|
dilucidique sermonis, neque enim conamur docere eum
|
|
dicere, qui loqui nesciat; nec sperare, qui Latine non
|
|
possit, hunc ornate esse dicturum; neque vero, qui non
|
5
|
dicat quod intellegamus, hunc posse quod admiremur dicere.
|
|
Linquamus igitur haec, quae cognitionem habent facilem,
|
|
usum necessarium. Nam alterum traditur litteris doctrina-
|
|
que puerili, alterum adhibetur ob eam causam, ut intelle-
|
|
gatur quid quisque dicat, quod videmus ita esse neces-
|
10
|
sarium, ut tamen eo minus nihil esse possit. Sed omnis
|
39.1
|
loquendi elegantia, quamquam expolitur scientia litterarum,
|
|
tamen augetur legendis oratoribus et poetis; sunt enim illi
|
|
veteres, qui ornare nondum poterant ea, quae dicebant,
|
|
omnes prope praeclare locuti; quorum sermone adsuefacti
|
5
|
qui erunt, ne cupientes quidem poterunt loqui nisi Latine.
|
|
Neque tamen erit utendum verbis eis, quibus iam con-
|
|
suetudo nostra non utitur, nisi quando ornandi causa parce,
|
|
quod ostendam; sed usitatis ita poterit uti, lectissimis ut
|
|
utatur, is, qui in veteribus erit scriptis studiose et multum
|
10
|
volutatus. Atque, ut Latine loquamur, non solum viden-
|
40.1
|
dum est, ut et verba efferamus ea, quae nemo iure repre-
|
|
hendat, et ea sic et casibus et temporibus et genere et
|
|
numero conservemus, ut ne quid perturbatum ac discrepans
|
|
aut praeposterum sit, sed etiam lingua et spiritus et vocis
|
5
|
sonus est ipse moderandus. Nolo exprimi litteras putidius,
|
41.1
|
nolo obscurari neglegentius; nolo verba exiliter exanimata
|
|
exire, nolo inflata et quasi anhelata gravius. Nam de voce
|
|
nondum ea dico, quae sunt actionis, sed hoc, quod mihi
|
|
cum sermone quasi coniunctum videtur: sunt enim certa
|
5
|
vitia, quae nemo est quin effugere cupiat; mollis vox aut
|
|
muliebris aut quasi extra modum absona atque absurda.
|
|
Est autem vitium, quod non nulli de industria consectantur:
|
42.1
|
rustica vox et agrestis quosdam delectat, quo magis antiqui-
|
|
tatem, si ita sonet, eorum sermo retinere videatur; ut tuus,
|
|
Catule, sodalis, L. Cotta, gaudere mihi videtur gravitate
|
|
linguae sonoque vocis agresti et illud, quod loquitur, pri-
|
5
|
scum visum iri putat, si plane fuerit rusticanum. Me autem
|
|
tuus sonus et subtilitas ista delectat, omitto verborum,
|
|
quamquam est caput; verum id adfert ratio, docent litterae,
|
|
confirmat consuetudo et legendi et loquendi; sed hanc dico
|
|
suavitatem, quae exit ex ore; quae quidem ut apud Graecos
|
10
|
Atticorum, sic in Latino sermone huius est urbis maxime
|
|
propria. Athenis iam diu doctrina ipsorum Atheniensium
|
43.1
|
interiit, domicilium tantum in illa urbe remanet studiorum,
|
|
quibus vacant cives, peregrini fruuntur capti quodam modo
|
|
nomine urbis et auctoritate; tamen eruditissimos homines
|
|
Asiaticos quivis Atheniensis indoctus non verbis, sed sono
|
5
|
vocis nec tam bene quam suaviter loquendo facile supera-
|
|
bit. Nostri minus student litteris quam Latini; tamen ex
|
|
istis, quos nostis, urbanis, in quibus minimum est litterarum,
|
|
nemo est quin litteratissimum togatorum omnium, Q. Vale-
|
|
rium Soranum, lenitate vocis atque ipso oris pressu et sono
|
10
|
facile vincat. Qua re cum sit quaedam certa vox Romani
|
44.1
|
generis urbisque propria, in qua nihil offendi, nihil dis-
|
|
plicere, nihil animadverti possit, nihil sonare aut olere pere-
|
|
grinum, hanc sequamur neque solum rusticam asperitatem,
|
|
sed etiam peregrinam insolentiam fugere discamus. Equi-
|
45.1
|
dem cum audio socrum meam Laeliam—facilius enim
|
|
mulieres incorruptam antiquitatem conservant, quod mul-
|
|
torum sermonis expertes ea tenent semper, quae prima
|
|
didicerunt—sed eam sic audio, ut Plautum mihi aut Nae-
|
5
|
vium videar audire, sono ipso vocis ita recto et simplici est,
|
|
ut nihil ostentationis aut imitationis adferre videatur; ex
|
|
quo sic locutum esse eius patrem iudico, sic maiores; non
|
|
aspere ut ille, quem dixi, non vaste, non rustice, non hiulce,
|
|
sed presse et aequabiliter et leniter. Qua re Cotta noster,
|
46.1
|
cuius tu illa lata, Sulpici, non numquam imitaris, ut Iota
|
|
litteram tollas et E plenissimum dicas, non mihi oratores
|
|
antiquos, sed messores videtur imitari.' Hic cum adrisisset
|
|
ipse Sulpicius, 'sic agam vobiscum' inquit Crassus 'ut
|
5
|
quoniam me loqui voluistis, aliquid de vestris vitiis audiatis.'
|
|
'Utinam quidem!' inquit ille 'id enim ipsum volumus,
|
|
idque si feceris, multa, ut arbitror, hic hodie vitia ponemus.'
|
|
'At enim non sine meo periculo' Crassus inquit 'possum,
|
47.1
|
Sulpici, te reprehendere, quoniam Antonius mihi te similli-
|
|
mum dixit sibi videri.' Tum ille 'tu vero, quod monuit
|
|
idem, ut ea, quae in quoque maxima essent, imitaremur;
|
|
ex quo vereor ne nihil sim tui nisi supplosionem pedis
|
5
|
imitatus et pauca quaedam verba et aliquem, si forte,
|
|
motum.' 'Ergo ista,' inquit Crassus 'quae habes a me,
|
|
non reprehendo, ne me ipsum inrideam—sunt autem ea
|
|
multo et plura et maiora, quam dicis—quae autem sunt tua
|
|
plane aut imitatione ex aliquo expressa, de his te, si qui me
|
10
|
forte locus admonuerit, commonebo. Praetereamus igitur
|
48.1
|
praecepta Latine loquendi quae puerilis doctrina tradit et
|
|
subtilior cognitio ac ratio litterarum alit aut consuetudo
|
|
sermonis cotidiani ac domestici, libri confirmant et lectio
|
|
veterum oratorum et poetarum; neque vero in illo altero
|
5
|
diutius commoremur, ut disputemus, quibus rebus adsequi
|
|
possimus, ut ea, quae dicamus, intellegantur: Latine scilicet
|
49.1
|
dicendo, verbis usitatis ac proprie demonstrantibus ea, quae
|
|
significari ac declarari volemus, sine ambiguo verbo aut
|
|
sermone, non nimis longa continuatione verborum, non
|
|
valde productis eis, quae similitudinis causa ex aliis rebus
|
5
|
transferuntur, non discerptis sententiis, non praeposteris
|
|
temporibus, non confusis personis, non perturbato ordine.
|
|
Quid multa? Tam facilis est tota res, ut mihi permirum
|
|
saepe videatur, cum difficilius intellegatur, quid patronus
|
|
velit dicere, quam si ipse ille, qui patronum adhibet, de re
|
10
|
sua diceret. Isti enim, qui ad nos causas deferunt, ita nos
|
50.1
|
plerumque ipsi docent, ut non desideres planius dici;
|
|
easdem res autem simul ac Fufius aut vester aequalis Pom-
|
|
ponius agere coepit, non aeque quid dicant, nisi admodum
|
|
attendi, intellego; ita confusa est oratio, ita perturbata,
|
5
|
nihil ut sit primum, nihil ut secundum, tantaque insolentia
|
|
ac turba verborum, ut oratio, quae lumen adhibere rebus
|
|
debet, ea obscuritatem et tenebras adferat atque ut quodam
|
|
modo ipsi sibi in dicendo obstrepere videantur. Verum, si
|
51.1
|
placet, quoniam haec satis spero vobis quidem certe maiori-
|
|
bus molesta et putida videri, ad reliqua aliquanto odiosiora
|
|
pergamus.' 'Atqui vides' inquit Antonius 'quam alias res
|
|
agamus [quam te inviti audiamus], qui adduci possimus—
|
5
|
de me enim conicio—relictis ut rebus omnibus te sectemur;
|
|
[te audiamus] ita de horridis rebus nitida, de ieiunis plena,
|
|
de pervulgatis nova quaedam est oratio tua.' 'Faciles enim,'
|
52.1
|
inquit 'Antoni, partes eae fuerunt duae, quas modo per-
|
|
cucurri vel potius paene praeterii, Latine loquendi planeque
|
|
dicendi; reliquae sunt magnae, implicatae, variae, graves,
|
|
quibus omnis admiratio ingeni, omnis laus eloquentiae con-
|
5
|
tinetur; nemo enim umquam est oratorem, quod Latine
|
|
loqueretur, admiratus; si est aliter, inrident, neque eum ora-
|
|
torem tantum modo, sed hominem non putant; nemo extulit
|
|
eum verbis, qui ita dixisset, ut, qui adessent, intellegerent quid
|
|
diceret, sed contempsit eum, qui minus id facere potuisset.
|
10
|
In quo igitur homines exhorrescunt? Quem stupefacti
|
53.1
|
dicentem intuentur? In quo exclamant? Quem deum,
|
|
ut ita dicam, inter homines putant? Qui distincte, qui
|
|
explicate, qui abundanter, qui inluminate et rebus et verbis
|
|
dicunt et in ipsa oratione quasi quendam numerum versum-
|
5
|
que conficiunt, id est, quod dico, ornate. Qui idem ita
|
|
moderantur, ut rerum, ut personarum dignitates ferunt, ei
|
|
sunt in eo genere laudandi laudis, quod ego aptum et con-
|
|
gruens nomino. Qui ita dicerent, eos negavit adhuc se
|
54.1
|
vidisse Antonius et eis hoc nomen dixit eloquentiae solis
|
|
esse tribuendum. Qua re omnis istos me auctore deridete
|
|
atque contemnite, qui se horum, qui nunc ita appellantur,
|
|
rhetorum praeceptis omnem oratoriam vim complexos esse
|
5
|
arbitrantur neque adhuc quam personam teneant aut quid
|
|
profiteantur intellegere potuerunt. Vero enim oratori, quae
|
|
sunt in hominum vita, quandoquidem in ea versatur orator
|
|
atque ea est ei subiecta materies, omnia quaesita, audita,
|
|
lecta, disputata, tractata, agitata esse debent. Est enim
|
55.1
|
eloquentia una quaedam de summis virtutibus; quamquam
|
|
sunt omnes virtutes aequales et pares, sed tamen est specie
|
|
alia magis alia formosa et inlustris, sicut haec vis, quae
|
|
scientiam complexa rerum sensa mentis et consilia sic verbis
|
5
|
explicat, ut eos, qui audiant, quocumque incubuerit, possit
|
|
impellere; quae quo maior est vis, hoc est magis probitate
|
|
iungenda summaque prudentia; quarum virtutum exper-
|
|
tibus si dicendi copiam tradiderimus, non eos quidem ora-
|
|
tores effecerimus, sed furentibus quaedam arma dederimus.
|
10
|
Hanc, inquam, cogitandi pronuntiandique rationem vimque
|
56.1
|
dicendi veteres Graeci sapientiam nominabant; hinc illi
|
|
Lycurgi, hinc Pittaci, hinc Solones atque ab hac similitudine
|
|
Coruncanii nostri, Fabricii, Catones, Scipiones fuerunt, non
|
|
tam fortasse docti, sed impetu mentis simili et voluntate.
|
5
|
Eadem autem alii prudentia, sed consilio ad vitae studia
|
|
dispari quietem atque otium secuti, ut Pythagoras, Demo-
|
|
critus, Anaxagoras, a regendis civitatibus totos se ad cogni-
|
|
tionem rerum transtulerunt; quae vita propter tranquilli-
|
|
tatem et propter ipsius scientiae suavitatem, qua nihil est
|
10
|
hominibus iucundius, pluris, quam utile fuit rebus publicis,
|
|
delectavit. Itaque, ut ei studio se excellentissimis ingeniis
|
57.1
|
homines dediderunt, ex ea summa facultate vacui ac liberi
|
|
temporis multo plura, quam erat necesse, doctissimi homines
|
|
otio nimio et ingeniis uberrimis adfluentes curanda sibi esse
|
|
ac quaerenda et investiganda duxerunt. Nam vetus quidem
|
5
|
illa doctrina eadem videtur et recte faciendi et bene dicendi
|
|
magistra; neque disiuncti doctores, sed eidem erant vivendi
|
|
praeceptores atque dicendi, ut ille apud Homerum Phoenix,
|
|
qui se a Peleo patre Achilli iuveni comitem esse datum
|
|
dicit ad bellum, ut efficeret oratorem verborum actoremque
|
10
|
rerum. Sed ut homines labore adsiduo et cotidiano ad-
|
58.1
|
sueti, cum tempestatis causa opere prohibentur, ad pilam se
|
|
aut ad talos aut ad tesseras conferunt aut etiam novum
|
|
sibi ipsi aliquem excogitant in otio ludum, sic illi a negotiis
|
|
publicis tamquam ab opere aut temporibus exclusi aut
|
5
|
voluntate sua feriati totos se alii ad poetas, alii ad geo-
|
|
metras, alii ad musicos contulerunt, alii etiam, ut dialectici,
|
|
novum sibi ipsi studium ludumque pepererunt atque in eis
|
|
artibus, quae repertae sunt, ut puerorum mentes ad humani-
|
|
tatem fingerentur atque virtutem, omne tempus atque aetates
|
10
|
suas consumpserunt. Sed quod erant quidam eique multi,
|
59.1
|
qui aut in re publica propter ancipitem, quae non potest
|
|
esse seiuncta, faciendi dicendique sapientiam florerent, ut
|
|
Themistocles, ut Pericles, ut Theramenes, aut, qui minus
|
|
ipsi in re publica versarentur, sed huius tamen eiusdem
|
5
|
sapientiae doctores essent, ut Gorgias, Thrasymachus,
|
|
Isocrates, inventi sunt, qui, cum ipsi doctrina et ingeniis
|
|
abundarent, a re autem civili et a negotiis animi quodam
|
|
iudicio abhorrerent, hanc dicendi exercitationem exagitarent
|
|
atque contemnerent; quorum princeps Socrates fuit, is qui
|
60.1
|
omnium eruditorum testimonio totiusque iudicio Graeciae
|
|
cum prudentia et acumine et venustate et subtilitate tum
|
|
vero eloquentia, varietate, copia, quam se cumque in partem
|
|
dedisset omnium fuit facile princeps, eis<que>, qui haec, quae
|
5
|
nunc nos quaerimus, tractarent, agerent, docerent, cum
|
|
nomine appellarentur uno, quod omnis rerum optimarum
|
|
cognitio atque in eis exercitatio philosophia nominaretur,
|
|
hoc commune nomen eripuit sapienterque sentiendi et
|
|
ornate dicendi scientiam re cohaerentis disputationibus suis
|
10
|
separavit; cuius ingenium variosque sermones immortalitati
|
|
scriptis suis Plato tradidit, cum ipse litteram Socrates nul-
|
|
lam reliquisset. Hinc discidium illud exstitit quasi linguae
|
61.1
|
atque cordis, absurdum sane et inutile et reprehendendum,
|
|
ut alii nos sapere, alii dicere docerent. Nam cum essent
|
|
plures orti fere a Socrate, quod ex illius variis et diversis et
|
|
in omnem partem diffusis disputationibus alius aliud appre-
|
5
|
henderat, proseminatae sunt quasi familiae dissentientes
|
|
inter se et multum disiunctae et dispares, cum tamen omnes
|
|
se philosophi Socraticos et dici vellent et esse arbitrarentur.
|
|
Ac primo ab ipso Platone Aristoteles et Xenocrates, quorum
|
62.1
|
alter Peripateticorum, alter Academiae nomen obtinuit,
|
|
deinde ab Antisthene, qui patientiam et duritiam in Socra-
|
|
tico sermone maxime adamarat, Cynici primum, deinde
|
|
Stoici, tum ab Aristippo, quem illae magis voluptariae dis-
|
5
|
putationes delectarant, Cyrenaica philosophia manavit, quam
|
|
ille et eius posteri simpliciter defenderunt, hi, qui nunc
|
|
voluptate omnia metiuntur, dum verecundius id agunt, nec
|
|
dignitati satis faciunt, quam non aspernantur, nec volu-
|
|
ptatem tuentur, quam amplexari volunt. Fuerunt etiam alia
|
10
|
genera philosophorum, qui se omnes fere Socraticos esse
|
|
dicebant, Eretricorum, Erilliorum, Megaricorum, Pyrrhoneo-
|
|
rum; sed ea horum vi et disputationibus sunt iam diu
|
|
fracta et exstincta. Ex illis autem quae remanent, ea philo-
|
63.1
|
sophia, quae suscepit patrocinium voluptatis, etsi cui vera
|
|
videatur, procul abest tamen ab eo viro, quem quaerimus et
|
|
quem auctorem publici consili et regendae civitatis ducem
|
|
et sententiae atque eloquentiae principem in senatu, in
|
5
|
populo, in causis publicis esse volumus. Nec ulla tamen ei
|
|
philosophiae fiet iniuria a nobis; non enim repelletur inde,
|
|
quo adgredi cupiet, sed in hortulis quiescet suis, ubi vult,
|
|
ubi etiam recubans molliter et delicate nos avocat a Rostris,
|
|
a iudiciis, a curia, fortasse sapienter, hac praesertim re
|
10
|
publica. Verum ego non quaero nunc, quae sit philosophia
|
64.1
|
verissima, sed quae oratori coniuncta maxime; qua re istos
|
|
sine ulla contumelia dimittamus; sunt enim et boni viri et,
|
|
quoniam sibi ita videntur, beati; tantumque eos admone-
|
|
amus, ut illud, etiam si est verissimum, tacitum tamen tam-
|
5
|
quam mysterium teneant, quod negant versari in re publica
|
|
esse sapientis; nam si hoc nobis atque optimo cuique per-
|
|
suaserint, non poterunt ipsi esse, id quod maxime cupiunt,
|
|
otiosi. Stoicos autem, quos minime improbo, dimitto tamen
|
65.1
|
nec eos iratos vereor, quoniam omnino irasci nesciunt;
|
|
atque hanc eis habeo gratiam, quod soli ex omnibus elo-
|
|
quentiam virtutem ac sapientiam esse dixerunt. Sed nimi-
|
|
rum est in his, quod ab hoc, quem instruimus oratore, valde
|
5
|
abhorreat; vel quod omnis, qui sapientes non sint, servos,
|
|
latrones, hostis, insanos esse dicunt, neque tamen quem-
|
|
quam esse sapientem: valde autem est absurdum ei con-
|
|
tionem aut senatum aut ullum coetum hominum commit-
|
|
tere, cui nemo illorum, qui adsint, sanus, nemo civis, nemo
|
10
|
liber esse videatur. Accedit quod orationis etiam genus
|
66.1
|
habent fortasse subtile et certe acutum, sed, ut in oratore,
|
|
exile, inusitatum, abhorrens ab auribus vulgi, obscurum,
|
|
inane, ieiunum, ac tamen eius modi, quo uti ad vulgus nullo
|
|
modo possit: alia enim et bona et mala videntur Stoicis et
|
5
|
ceteris civibus vel potius gentibus; alia vis honoris, igno-
|
|
miniae, praemi, supplici; vere an secus nihil ad hoc
|
|
tempus; sed ea si sequamur, nullam umquam rem dicendo
|
|
expedire possimus. Reliqui sunt Peripatetici et Academici;
|
67.1
|
quamquam Academicorum nomen est unum, sententiae
|
|
duae; nam Speusippus Platonis sororis filius et Xeno-
|
|
crates, qui Platonem audierat, et qui Xenocratem Polemo
|
|
et Crantor, nihil ab Aristotele, qui una audierat Platonem,
|
5
|
magno opere dissensit; copia fortasse et varietate di-
|
|
cendi pares non fuerunt: Arcesilas primum, qui Polemonem
|
|
audierat, ex variis Platonis libris sermonibusque Socraticis
|
|
hoc maxime adripuit, nihil esse certi quod aut sensibus aut
|
|
animo percipi possit; quem ferunt eximio quodam usum
|
10
|
lepore dicendi aspernatum esse omne animi sensusque
|
|
iudicium primumque instituisse—quamquam id fuit Socra-
|
|
ticum maxime—non quid ipse sentiret ostendere, sed contra
|
|
id, quod quisque se sentire dixisset, disputare. Hinc haec
|
68.1
|
recentior Academia manavit, in qua exstitit divina quadam
|
|
celeritate ingeni dicendique copia Carneades; cuius ego
|
|
etsi multos auditores cognovi Athenis, tamen auctores
|
|
certissimos laudare possum et socerum meum Scaevolam,
|
5
|
qui eum Romae audivit adulescens, et Q. Metellum L. F.
|
|
familiarem meum, clarissimum virum, qui illum a se adule-
|
|
scente Athenis iam adfectum senectute multos dies auditum
|
|
esse dicebat. Haec autem, ut ex Appennino fluminum, sic
|
69.1
|
ex communi sapientiae iugo sunt doctrinarum facta divortia,
|
|
ut philosophi tamquam in superum mare [Ionium] deflue-
|
|
rent Graecum quoddam et portuosum, oratores autem in
|
|
inferum hoc, Tuscum et barbarum, scopulosum atque in-
|
5
|
festum laberentur, in quo etiam ipse Ulixes errasset. Qua
|
70.1
|
re, si hac eloquentia atque hoc oratore contenti sumus, qui
|
|
sciat aut negare oportere, quod arguare, aut, si id non
|
|
possis, tum ostendere, quod is fecerit, qui insimuletur, aut
|
|
recte factum aut alterius culpa aut iniuria aut ex lege aut
|
5
|
non contra legem aut imprudentia aut necessario, aut non eo
|
|
nomine usurpandum, quo arguatur, aut non ita agi, ut
|
|
debuerit ac licuerit; et, si satis esse putatis ea, quae isti
|
|
scriptores artis docent, discere, quae multo tamen ornatius,
|
|
quam ab illis dicuntur, et uberius explicavit Antonius—sed,
|
10
|
si his contenti estis atque eis etiam, quae dici voluistis
|
|
a me, ex ingenti quodam oratorem immensoque campo in
|
|
exiguum sane gyrum compellitis. Sin veterem illum Peri-
|
71.1
|
clem aut hunc etiam, qui familiarior nobis propter scri-
|
|
ptorum multitudinem est, Demosthenem sequi vultis et si
|
|
illam praeclaram et eximiam speciem oratoris perfecti et
|
|
pulcritudinem adamastis, aut vobis haec Carneadia aut illa
|
5
|
Aristotelia vis comprehendenda est. Namque, ut ante dixi,
|
72.1
|
veteres illi usque ad Socratem omnem omnium rerum, quae
|
|
ad mores hominum, quae ad vitam, quae ad virtutem, quae
|
|
ad rem publicam pertinebant, cognitionem et scientiam cum
|
|
dicendi ratione iungebant; postea dissociati, ut exposui,
|
5
|
a Socrate [diserti a doctis] et deinceps a Socraticis item
|
|
omnibus philosophi eloquentiam despexerunt, oratores
|
|
sapientiam, neque quicquam ex alterius parte tetigerunt,
|
|
nisi quod illi ab his aut ab illis hi mutuarentur; ex quo
|
|
promisce haurirent, si manere in pristina communione
|
10
|
voluissent. Sed ut pontifices veteres propter sacrificiorum
|
73.1
|
multitudinem tris viros epulones esse voluerunt, cum essent
|
|
ipsi a Numa, ut etiam illud ludorum epulare sacrificium
|
|
facerent, instituti, sic Socratici a se causarum actores et a
|
|
communi philosophiae nomine separaverunt, cum veteres
|
5
|
dicendi et intellegendi mirificam societatem esse voluissent.
|
|
Quae cum ita sint, paululum equidem de me deprecabor et
|
74.1
|
petam a vobis, ut ea, quae dicam, non de memet ipso, sed
|
|
de oratore dicere putetis. Ego enim sum is, qui cum
|
|
summo studio patris in pueritia doctus essem et in forum
|
|
ingeni tantum, quantum ipse sentio, non tantum, quantum
|
5
|
[ipse] forsitan vobis videar, detulissem, non possim dicere
|
|
me haec, quae nunc complector, perinde, ut dicam discenda
|
|
esse, didicisse; quippe qui omnium maturrime ad publicas
|
|
causas accesserim annosque natus unum et viginti nobilis-
|
|
simum hominem et eloquentissimum in iudicium vocarim;
|
10
|
cui disciplina fuerit forum, magister usus et leges et instituta
|
|
populi Romani mosque maiorum. Paulum sitiens istarum
|
75.1
|
artium, de quibus loquor, gustavi, quaestor in Asia cum
|
|
essem, aequalem fere meum ex Academia rhetorem nactus,
|
|
Metrodorum illum, de cuius memoria commemoravit An-
|
|
tonius; et inde decedens Athenis, ubi ego diutius essem
|
5
|
moratus, nisi Atheniensibus, quod mysteria non referrent,
|
|
ad quae biduo serius veneram, suscensuissem; qua re hoc,
|
|
quod complector tantam scientiam vimque doctrinae, non
|
|
modo non pro me, sed contra me est potius—non enim
|
|
quid ego, sed quid orator possit disputo—atque hos omnis,
|
10
|
qui artis rhetoricas exponunt, perridiculos; scribunt enim
|
|
de litium genere et de principiis et de narrationibus; illa
|
76.1
|
vis autem eloquentiae tanta est, ut omnium rerum, virtutum,
|
|
officiorum omnisque naturae, quae mores hominum, quae
|
|
animos, quae vitam continet, originem, vim mutationesque
|
|
teneat, eadem mores, leges, iura describat, rem publicam
|
5
|
regat, omniaque, ad quamcumque rem pertineant, ornate
|
|
copioseque dicat. In quo genere nos quidem versamur
|
77.1
|
tantum quantum possumus, quantum ingenio, quantum
|
|
mediocri doctrina, quantum usu valemus; neque tamen
|
|
istis, qui in una philosophia quasi tabernaculum vitae suae
|
|
conlocarunt, multum sane in disputatione concedimus.
|
5
|
Quid enim meus familiaris C. Velleius adferre potest, quam
|
78.1
|
ob rem voluptas sit summum bonum, quod ego non
|
|
copiosius possim vel tutari, si velim, vel refellere ex illis
|
|
locis, quos exposuit Antonius, hac dicendi exercitatione, in
|
|
qua Velleius est rudis, unus quisque nostrum versatus?
|
5
|
Quid est, quod aut Sex. Pompeius aut duo Balbi aut meus
|
|
amicus, qui cum Panaetio vixit, M. Vigellius de virtute
|
|
hominum Stoici possint dicere, qua in disputatione ego his
|
|
debeam aut vestrum quisquam concedere? Non est enim
|
79.1
|
philosophia similis artium reliquarum: nam quid faciet in
|
|
geometria qui non didicerit? quid in musicis? Aut taceat
|
|
oportebit aut ne sanus quidem iudicetur. Haec vero, quae
|
|
sunt in philosophia, ingeniis eruuntur ad id, quod in quoque
|
5
|
veri simile est, eliciendum acutis atque acribus eaque exer-
|
|
citata oratione poliuntur. Hic noster vulgaris orator, si
|
|
minus erit doctus, at tamen in dicendo exercitatus, hac ipsa
|
|
exercitatione communi istos quidem [nostros] verberabit
|
|
neque se ab eis contemni ac despici sinet; sin aliquis
|
80.1
|
exstiterit aliquando, qui Aristotelio more de omnibus rebus
|
|
in utramque partem possit dicere et in omni causa duas
|
|
contrarias orationes, praeceptis illius cognitis, explicare aut
|
|
hoc Arcesilae modo et Carneadi contra omne, quod propo-
|
5
|
situm sit, disserat, quique ad eam rationem adiungat hunc
|
|
[rhetoricum] usum [moremque] exercitationemque dicendi,
|
|
is sit verus, is perfectus, is solus orator. Nam neque sine
|
|
forensibus nervis satis vehemens et gravis nec sine varietate
|
|
doctrinae satis politus et sapiens esse orator potest. Qua
|
81.1
|
re Coracem istum veterem patiamur nos quidem pullos suos
|
|
excludere in nido, qui evolent clamatores odiosi ac molesti,
|
|
Pamphilumque nescio quem sinamus in infulis tantam rem
|
|
tamquam puerilis delicias aliquas depingere; nosque ipsi
|
5
|
hac tam exigua disputatione hesterni et hodierni diei
|
|
totum oratoris munus explicemus, dum modo illa res tanta
|
|
sit, ut omnibus philosophorum libris, quos nemo [oratorum]
|
|
istorum umquam attigit, comprehensa esse videatur.'
|
|