Tum Antonius 'probas mihi' inquit 'ista, Crasse, quae
|
1.80.1
|
dicis, nec dubito quin multo locupletior in dicendo futurus
|
|
sit, si quis omnium rerum atque artium rationem naturam-
|
|
que comprehenderit; sed primum id difficile est factu,
|
81.1
|
praesertim in hac nostra vita nostrisque occupationibus;
|
|
deinde illud etiam verendum est ne abstrahamur ab hac
|
|
exercitatione et consuetudine dicendi populari et forensi.
|
|
Aliud enim mihi quoddam orationis genus esse videtur
|
5
|
eorum hominum, de quibus paulo ante dixisti, quamvis illi
|
|
ornate et graviter aut de natura rerum aut de humanis rebus
|
|
loquantur: nitidum quoddam genus est verborum et laetum,
|
|
et palaestrae magis et olei, quam huius civilis turbae ac
|
|
fori. Namque egomet, qui sero ac leviter Graecas litteras
|
82.1
|
attigissem, tamen cum pro consule in Ciliciam proficiscens
|
|
venissem Athenas, compluris tum ibi dies sum propter
|
|
navigandi difficultatem commoratus; sed, cum cotidie
|
|
mecum haberem homines doctissimos, eos fere ipsos, qui
|
5
|
abs te modo sunt nominati, cum hoc nescio quo modo apud
|
|
eos increbruisset, me in causis maioribus sicuti te solere
|
|
versari, pro se quisque ut poterat de officio et de ratione
|
|
oratoris disputabat. Horum alii, sicuti iste ipse Mnesarchus,
|
83.1
|
hos, quos nos oratores vocaremus, nihil esse dicebat nisi
|
|
quosdam operarios lingua celeri et exercitata; oratorem
|
|
autem, nisi qui sapiens esset, esse neminem, atque ipsam
|
|
eloquentiam, quod ex bene dicendi scientia constaret, unam
|
5
|
quandam esse virtutem, et qui unam virtutem haberet, omnis
|
|
habere easque esse inter se aequalis et paris; ita, qui esset
|
|
eloquens, eum virtutes omnis habere atque esse sapientem.
|
|
Sed haec erat spinosa quaedam et exilis oratio longeque
|
|
a nostris sensibus abhorrebat. Charmadas vero multo
|
84.1
|
uberius eisdem de rebus loquebatur, non quo aperiret
|
|
sententiam suam; hic enim mos erat patrius Academiae
|
|
adversari semper omnibus in disputando; sed cum maxime
|
|
tamen hoc significabat, eos, qui rhetores nominarentur et
|
5
|
qui dicendi praecepta traderent, nihil plane tenere neque
|
|
posse quemquam facultatem adsequi dicendi, nisi qui philo-
|
|
sophorum inventa didicisset. Disputabant contra diserti
|
85.1
|
homines Athenienses et in re publica causisque versati, in
|
|
quis erat etiam is, qui nuper Romae fuit, Menedemus,
|
|
hospes meus; qui cum diceret esse quandam prudentiam,
|
|
quae versaretur in perspiciendis rationibus constituendarum
|
5
|
et regendarum rerum publicarum, excitabatur homo prom-
|
|
ptus atque omni abundans doctrina et quadam incredibili
|
|
varietate rerum atque copia: omnis enim partis illius ipsius
|
|
prudentiae petendas esse a philosophia docebat neque ea,
|
|
quae statuerentur in re publica de dis immortalibus, de
|
10
|
disciplina iuventutis, de iustitia, de patientia, de temperantia,
|
|
de modo rerum omnium, ceteraque, sine quibus civitates
|
|
aut esse aut bene moratae esse non possent, usquam in
|
|
eorum inveniri libellis; quod si tantam vim rerum maxi-
|
86.1
|
marum arte sua rhetorici illi doctores complecterentur,
|
|
quaerebat, cur de prooemiis et de epilogis et de huius modi
|
|
nugis—sic enim appellabat—referti essent eorum libri, de
|
|
civitatibus instituendis, de scribendis legibus, de aequitate,
|
5
|
de iustitia, de fide, de frangendis cupiditatibus, de confor-
|
|
mandis hominum moribus littera nulla in eorum libris
|
|
inveniretur. Ipsa vero praecepta sic inludere solebat, ut
|
87.1
|
ostenderet non modo eos expertis esse illius prudentiae,
|
|
quam sibi asciscerent, sed ne hanc quidem ipsam dicendi
|
|
rationem ac viam nosse: caput enim esse arbitrabatur
|
|
oratoris, ut et ipse eis, apud quos ageret, talis, qualem se
|
5
|
esse optaret, videretur; id fieri vitae dignitate, de qua nihil
|
|
rhetorici isti doctores in praeceptis suis reliquissent; et uti
|
|
ei qui audirent sic adficerentur animis, ut eos adfici vellet
|
|
orator; quod item fieri nullo modo posse, nisi cognosset is,
|
|
qui diceret, quot modis hominum mentes et quibus et quo
|
10
|
genere orationis in quamque partem moverentur; haec
|
|
autem esse penitus in media philosophia retrusa atque
|
|
abdita, quae isti rhetores ne primoribus quidem labris
|
|
attigissent. Ea Menedemus exemplis magis quam argu-
|
88.1
|
mentis conabatur refellere; memoriter enim multa ex
|
|
orationibus Demostheni praeclare scripta pronuntians doce-
|
|
bat illum in animis vel iudicum vel populi in omnem partem
|
|
dicendo permovendis non fuisse ignarum, quibus ea rebus
|
5
|
consequeretur, quae negaret ille sine philosophia quemquam
|
|
nosse posse. Huic respondebat non se negare Demosthenem
|
89.1
|
summam prudentiam summamque vim habuisse dicendi,
|
|
sed sive ille hoc ingenio potuisset sive, id quod constaret,
|
|
Platonis studiosus audiendi fuisset, non quid ille potuisset,
|
|
sed quid isti docerent esse quaerendum. Saepe etiam in
|
90.1
|
eam partem ferebatur oratione, ut omnino disputaret nullam
|
|
artem esse dicendi; idque cum argumentis docuerat, quod
|
|
ita nati essemus, ut et blandiri <eis> subtiliter, a quibus esset
|
|
petendum, et adversarios minaciter terrere possemus et rem
|
5
|
gestam exponere et id, quod intenderemus, confirmare et,
|
|
quod contra diceretur, refellere, ad extremum deprecari
|
|
aliquid et conqueri, quibus in rebus omnis oratorum ver-
|
|
saretur facultas; et quod consuetudo exercitatioque intelle-
|
|
gendi prudentiam acueret atque eloquendi celeritatem
|
10
|
incitaret; tum etiam exemplorum copia nitebatur. Nam
|
91.1
|
primum quasi dedita opera neminem scriptorem artis ne
|
|
mediocriter quidem disertum fuisse dicebat, cum repeteret
|
|
usque a Corace nescio quo et Tisia, quos artis illius inven-
|
|
tores et principes fuisse constaret; eloquentissimos autem
|
5
|
homines, qui ista nec didicissent nec omnino scire curassent,
|
|
innumerabilis quosdam nominabat; in quibus etiam, sive
|
|
ille inridens sive quod ita putaret atque ita audisset, me in
|
|
illo numero, qui illa non didicissem et tamen, ut ipse
|
|
dicebat, possem aliquid in dicendo, proferebat; quorum ego
|
10
|
alterum illi facile adsentiebar, nihil me didicisse, in altero
|
|
autem me inludi ab eo aut etiam ipsum errare arbitrabar.
|
|
Artem vero negabat esse ullam, nisi quae cognitis penitus-
|
92.1
|
que perspectis et in unum exitum spectantibus et numquam
|
|
fallentibus rebus contineretur; haec autem omnia, quae
|
|
tractarentur ab oratoribus, dubia esse et incerta; quoniam
|
|
et dicerentur ab eis, qui omnia ea non plane tenerent, et
|
5
|
audirentur ab eis, quibus non scientia esset tradenda, sed
|
|
exigui temporis aut falsa aut certe obscura opinio. Quid
|
93.1
|
multa? Sic mihi tum persuadere videbatur neque artificium
|
|
ullum esse dicendi neque quemquam posse, nisi qui illa,
|
|
quae a doctissimis hominibus in philosophia dicerentur,
|
|
cognosset, aut callide aut copiose dicere; in quibus Char-
|
5
|
madas solebat ingenium tuum, Crasse, vehementer admirari:
|
|
me sibi perfacilem in audiendo, te perpugnacem in dispu-
|
|
tando esse visum. Itaque ego hac eadem opinione adductus
|
94.1
|
scripsi etiam illud quodam in libello, qui me imprudente et
|
|
invito excidit et pervenit in manus hominum, disertos
|
|
cognosse me non nullos, eloquentem adhuc neminem, quod
|
|
eum statuebam disertum, qui posset satis acute atque
|
5
|
dilucide apud mediocris homines ex communi quadam
|
|
opinione hominum dicere, eloquentem vero, qui mirabilius
|
|
et magnificentius augere posset atque ornare quae vellet,
|
|
omnisque omnium rerum, quae ad dicendum pertinerent,
|
|
fontis animo ac memoria contineret. Id si est difficile
|
10
|
nobis, quod ante, quam ad discendum ingressi sumus,
|
|
obruimur ambitione et foro, sit tamen in re positum atque
|
|
natura: ego enim, quantum auguror coniectura quantaque
|
95.1
|
ingenia in nostris hominibus esse video, non despero fore
|
|
aliquem aliquando, qui et studio acriore quam nos sumus
|
|
atque fuimus et otio ac facultate discendi maiore ac matu-
|
|
riore et labore atque industria superiore, cum se ad
|
5
|
audiendum legendum scribendumque dederit, exsistat talis
|
|
orator, qualem quaerimus, qui iure non solum disertus, sed
|
|
etiam eloquens dici possit; qui tamen mea sententia aut
|
|
hic est iam Crassus aut, si quis pari fuerit ingenio pluraque
|
|
quam hic et audierit et lectitarit et scripserit, paulum huic
|
10
|
aliquid poterit addere.'
|
|