Dicunt igitur nunc quidem illi, qui ex particula parva
|
3.109.1
|
urbis ac loci nomen habent et Peripatetici philosophi
|
|
aut Academici nominantur, olim autem propter eximiam
|
|
rerum maximarum scientiam a Graecis politici philo-
|
|
sophi appellati universarum rerum publicarum nomine vo-
|
5
|
cabantur, omnem civilem orationem in horum alterutro
|
|
genere versari: aut de finita controversia certis temporibus
|
|
ac reis; hoc modo: placeatne a Karthaginiensibus captivos
|
|
nostros redditis suis recuperari? aut infinite de universo
|
|
genere quaerentis: quid omnino de captivo statuendum ac
|
10
|
sentiendum sit? Atque horum superius illud genus causam
|
|
aut controversiam appellant eamque tribus, lite aut delibera-
|
|
tione aut laudatione, definiunt; haec autem altera quaestio
|
|
infinita et quasi proposita consultatio nominatur. Atque
|
110.1
|
[hactenus loquantur] etiam hac <in> instituendo divisione
|
|
utuntur, sed ita, non ut iure aut iudicio, vi denique recu-
|
|
perare amissam possessionem, sed ut [iure civili] surculo
|
|
defringendo usurpare videantur. Nam illud alterum genus,
|
5
|
quod est temporibus, locis, reis definitum, obtinent, atque
|
|
id ipsum lacinia—nunc enim apud Philonem, quem in
|
|
Academia [maxime] vigere audio, etiam harum iam causarum
|
|
cognitio exercitatioque celebratur—alterum vero tantum
|
|
modo in prima arte tradenda nominant et oratoris esse
|
10
|
dicunt; sed neque vim neque naturam eius nec partis nec
|
|
genera proponunt, ut praeteriri omnino fuerit satius quam
|
|
attactum deseri; nunc enim inopia reticere intelleguntur,
|
|
tum iudicio viderentur. Omnis igitur res eandem habet
|
111.1
|
naturam ambigendi, de qua quaeri et disceptari potest,
|
|
sive in infinitis consultationibus disceptatur sive in eis
|
|
causis, quae in civitate et forensi disceptatione versantur;
|
|
neque est ulla, quae non aut ad cognoscendi aut ad agendi
|
5
|
vim rationemque referatur; nam aut ipsa cognitio rei
|
112.1
|
scientiaque perquiritur, ut virtus suamne propter dignitatem
|
|
an propter fructum aliquem expetatur; aut agendi consilium
|
|
exquiritur, ut sitne sapienti capessenda res publica. Cogni-
|
113.1
|
tionis autem tres modi, coniectura, definitio et, ut ita dicam,
|
|
consecutio: nam quid in re sit, coniectura quaeritur, ut
|
|
illud, sitne in humano genere sapientia, quam autem vim
|
|
quaeque res habeat, definitio explicat, ut si quaeratur, quid
|
5
|
sit sapientia; consecutio autem tractatur, cum quid quam-
|
|
que rem sequatur, anquiritur, ut illud, sitne aliquando
|
|
mentiri boni viri. Redeunt rursus ad coniecturam eamque
|
114.1
|
in quattuor genera dispertiunt; nam aut quid sit quaeritur,
|
|
hoc modo: naturane sit ius inter homines an in opinionibus;
|
|
aut, quae sit origo cuiusque rei, ut quod sit initium legum
|
|
aut rerum publicarum; aut causa et ratio, ut si quaeratur,
|
5
|
cur doctissimi homines de maximis rebus dissentiant; aut
|
|
de immutatione, ut, si disputetur, num interire virtus in
|
|
homine aut num in vitium possit convertere. Definitionis
|
115.1
|
autem sunt disceptationes aut, cum quaeritur, quid in com-
|
|
muni mente quasi impressum sit, ut si disseratur, idne sit
|
|
ius, quod maximae parti sit utile; aut, cum quid cuiusque
|
|
sit proprium exquiritur, ut ornate dicere propriumne sit
|
5
|
oratoris an id etiam aliquis praeterea facere possit, aut,
|
|
cum res distribuitur in partis, ut si quaeratur, quot sint
|
|
genera rerum expetendarum, ut sintne tria, corporis, animi
|
|
externarumque rerum, aut, cum, quae forma et quasi
|
|
naturalis nota cuiusque sit, describitur, ut si quaeratur
|
10
|
avari species, seditiosi, gloriosi. Consecutionis autem duo
|
116.1
|
prima quaestionum genera ponuntur; nam aut simplex
|
|
est disceptatio, ut si disseratur, expetendane sit gloria,
|
|
aut ex comparatione, laus an divitiae magis expetendae
|
|
sint; simplicium autem sunt tres modi: de expetendis
|
5
|
fugiendisve rebus, ut expetendine honores sint, num
|
|
fugienda paupertas; de aequo aut iniquo, <ut> aequumne
|
|
sit ulcisci iniurias etiam propinquorum; de honesto aut
|
|
turpi, ut hoc, sitne honestum gloriae causa mortem obire.
|
|
Comparationis autem duo sunt modi: unus, cum idemne
|
117.1
|
sit an aliquid intersit quaeritur; ut metuere et vereri, ut
|
|
rex et tyrannus, ut adsentator et amicus; alter, cum quid
|
|
praestet aliud alii quaeritur, ut illud, optimine cuiusque
|
|
sapientes an populari laude ducantur. Atque eae quidem
|
5
|
disceptationes, quae ad cognitionem referuntur, sic fere
|
|
a doctissimis hominibus describuntur. Quae vero referuntur
|
118.1
|
ad agendum, aut in offici disceptatione versantur, quo in
|
|
genere quid rectum faciendumque sit quaeritur, cui loco
|
|
omnis virtutum et vitiorum est silva subiecta, aut in
|
|
animorum aliqua permotione aut gignenda aut sedanda
|
5
|
tollendave tractantur. Huic generi subiectae sunt cohorta-
|
|
tiones, obiurgationes, consolationes, miserationes omnisque
|
|
ad omnem animi motum et impulsio et, si ita res feret,
|
|
mitigatio. Explicatis igitur his generibus ac modis dis-
|
119.1
|
ceptationum omnium nihil sane ad rem pertinet, si qua
|
|
in re discrepavit ab Antoni divisione nostra partitio: eadem
|
|
sunt membra in utriusque disputatione, sed paulo secus
|
|
a me atque ab illo partita ac tributa. Nunc ad reliqua
|
5
|
progrediar meque ad meum munus pensumque revocabo.
|
|
Nam ex illis locis, quos exposuit Antonius, omnia sunt
|
|
ad quaeque genera quaestionum argumenta sumenda; sed
|
|
aliis generibus alii loci magis erunt apti; de quo non tam
|
|
quia longum est quam quia perspicuum est, dici nihil est
|
10
|
necesse. Ornatissimae sunt igitur orationes eae, quae
|
120.1
|
latissime vagantur et a privata [et a singulari] controversia
|
|
se ad universi generis vim explicandam conferunt et con-
|
|
vertunt, ut ei, qui audiant, natura et genere et universa re
|
|
cognita de singulis reis et criminibus et litibus statuere
|
5
|
possint. Hanc ad consuetudinem exercitationis vos,
|
121.1
|
adulescentes, est cohortatus Antonius atque a minutis
|
|
angustisque concertationibus ad omnem vim varietatemque
|
|
vos disserendi traducendos putavit; qua re non est pau-
|
|
corum libellorum hoc munus, ut ei, qui scripserunt de
|
5
|
dicendi ratione, arbitrantur, neque Tusculani atque huius
|
|
ambulationis antemeridianae aut nostrae posmeridianae
|
|
sessionis; non enim solum acuenda nobis neque pro-
|
|
cudenda lingua est, sed onerandum complendumque pectus
|
|
maximarum rerum et plurimarum suavitate, copia, varietate.
|
10
|
Nostra est enim—si modo nos oratores, si in civium dis-
|
122.1
|
ceptationibus, si in periculis, si in deliberationibus publicis
|
|
adhibendi auctores et principes sumus—nostra est, inquam,
|
|
omnis ista prudentiae doctrinaeque possessio, in quam
|
|
homines quasi caducam atque vacuam abundantes otio,
|
5
|
nobis occupatis, involaverunt atque etiam aut inridentes
|
|
oratorem, ut ille in Gorgia Socrates, cavillantur aut aliquid
|
|
de oratoris arte paucis praecipiunt libellis eosque rhetoricos
|
|
inscribunt, quasi non illa sint propria rhetorum, quae ab
|
|
eisdem de iustitia, de officio, de civitatibus instituendis
|
10
|
et regendis, de omni vivendi denique etiam de naturae
|
|
ratione dicuntur. Quae quoniam iam aliunde non pos-
|
123.1
|
sumus, sumenda sunt nobis ab eis ipsis, a quibus expilati
|
|
sumus; dum modo illa ad hanc civilem scientiam, quo
|
|
pertinent et quam intuentur, transferamus, neque, ut ante
|
|
dixi, omnem teramus in his discendis rebus aetatem; sed
|
5
|
cum fontis viderimus, quos nisi qui celeriter cognorit, num-
|
|
quam cognoscet omnino, tum, quotienscumque opus erit,
|
|
ex eis tantum, quantum res petet, hauriemus; nam neque
|
124.1
|
tam est acris acies in naturis hominum et ingeniis, ut res
|
|
tantas quisquam nisi monstratas possit videre, neque tanta
|
|
tamen in rebus obscuritas, ut eas non penitus acri vir
|
|
ingenio cernat, si modo aspexerit. In hoc igitur tanto tam
|
5
|
immensoque campo cum liceat oratori vagari libere atque
|
|
ubicumque constiterit, consistere in suo, facile suppeditat
|
|
omnis apparatus ornatusque dicendi; rerum enim copia
|
125.1
|
verborum copiam gignit; et, si est honestas in rebus ipsis,
|
|
de quibus dicitur, exsistit ex re naturalis quidam splendor
|
|
in verbis. Sit modo is, qui dicet aut scribet, institutus
|
|
liberaliter educatione doctrinaque puerili et flagret studio
|
5
|
et a natura adiuvetur et in universorum generum infinitis
|
|
disceptationibus exercitatus ornatissimos scriptores ora-
|
|
toresque ad cognoscendum imitandumque delegerit, ne
|
|
ille haud sane, quem ad modum verba struat et inluminet,
|
|
a magistris istis requiret; ita facile in rerum abundantia
|
10
|
ad orationis ornamenta sine duce natura ipsa, si modo est
|
|
exercitata, delabitur.'
|
|