Hic Catulus 'di immortales,' inquit 'quantam rerum
|
3.126.1
|
varietatem, quantam vim, quantam copiam, Crasse, com-
|
|
plexus es quantisque ex angustiis oratorem educere ausus
|
|
es et in maiorum suorum regno conlocare! Namque illos
|
|
veteres doctores auctoresque dicendi nullum genus disputa-
|
5
|
tionis a se alienum putasse accepimus semperque esse in
|
|
omni orationis ratione versatos; ex quibus Elius Hippias,
|
127.1
|
cum Olympiam venisset maxima illa quinquennali cele-
|
|
britate ludorum, gloriatus est cuncta paene audiente Graecia
|
|
nihil esse ulla in arte rerum omnium quod ipse nesciret;
|
|
nec solum has artis, quibus liberales doctrinae atque in-
|
5
|
genuae continerentur, geometriam, musicam, litterarum co-
|
|
gnitionem et poetarum atque illa, quae de naturis rerum, quae
|
|
de hominum moribus, quae de rebus publicis dicerentur,
|
|
<se tenere> sed anulum, quem haberet, pallium, quo amictus,
|
|
soccos, quibus indutus esset, [se] sua manu confecisse.
|
10
|
Scilicet nimis hic quidem est progressus, sed ex eo ipso est
|
128.1
|
coniectura facilis, quantum sibi illi oratores de praeclarissi-
|
|
mis artibus appetierint, qui ne sordidiores quidem re-
|
|
pudiarint. Quid de Prodico Cio, de Thrasymacho
|
|
Calchedonio, de Protagora Abderita loquar? quorum
|
5
|
unus quisque plurimum <ut> temporibus illis etiam de
|
|
natura rerum et disseruit et scripsit. Ipse ille Leontinus
|
129.1
|
Gorgias, quo patrono, ut Plato voluit, philosopho succubuit
|
|
orator, qui aut non est victus umquam a Socrate neque
|
|
sermo ille Platonis verus est; aut, si est victus, eloquentior
|
|
videlicet fuit et disertior Socrates et, ut tu appellas, copio-
|
5
|
sior et melior orator—sed hic in illo ipso Platonis libro de
|
|
omni re, quaecumque in disceptationem quaestionemque
|
|
vocetur, se copiosissime dicturum esse profitetur; isque
|
|
princeps ex omnibus ausus est in conventu poscere qua de
|
|
re quisque vellet audire; cui tantus honos habitus est
|
10
|
a Graecia, soli ut ex omnibus Delphis non inaurata statua,
|
|
sed aurea statueretur. Sed hi, quos nominavi, multique
|
130.1
|
praeterea summique dicendi doctores uno tempore fuerunt;
|
|
ex quibus intellegi potest ita se rem habere, ut tu, Crasse,
|
|
dicis, oratorisque nomen apud antiquos in Graecia maiore
|
|
quadam vel copia vel gloria floruisse. Quo quidem magis
|
131.1
|
dubito tibine plus laudis an Graecis vituperationis statuam
|
|
esse tribuendum: cum tu in alia lingua ac moribus natus
|
|
occupatissima in civitate vel privatorum negotiis paene
|
|
omnibus vel orbis terrae procuratione ac summi imperi
|
5
|
gubernatione destrictus tantam vim rerum cognitionemque
|
|
comprehenderis eamque omnem cum eius, qui consilio et
|
|
oratione in civitate valeat, scientia atque exercitatione
|
|
sociaris; illi nati in litteris ardentesque his studiis, otio
|
|
vero diffluentes, non modo nihil acquisierint, sed ne
|
10
|
relictum quidem et traditum et suum conservarint.' Tum
|
132.1
|
Crassus 'non in hac' inquit 'una, Catule, re, sed in aliis
|
|
etiam compluribus distributione partium ac separatione
|
|
magnitudines sunt artium deminutae. An tu existimas,
|
|
cum esset Hippocrates ille Cous, fuisse tum alios medicos,
|
5
|
qui morbis, alios, qui vulneribus, alios, qui oculis mederen-
|
|
tur? Num geometriam Euclide aut Archimede, num
|
|
musicam Damone aut Aristoxeno, num ipsas litteras
|
|
Aristophane aut Callimacho tractante tam discerptas
|
|
fuisse, ut nemo genus universum complecteretur atque ut
|
10
|
alius aliam sibi partem in qua elaboraret seponeret? Equi-
|
133.1
|
dem saepe hoc audivi de patre et de socero meo, nostros
|
|
quoque homines, qui excellere sapientiae gloria vellent,
|
|
omnia, quae quidem tum haec civitas nosset, solitos esse
|
|
complecti. Meminerant illi Sex. Aelium; M'. vero
|
5
|
Manilium nos etiam vidimus transverso ambulantem foro;
|
|
quod erat insigne eum, qui id faceret, facere civibus suis
|
|
omnibus consili sui copiam; ad quos olim et ita ambulantis
|
|
et in solio sedentis domi sic adibatur, non solum ut de iure
|
|
civili ad eos, verum etiam de filia conlocanda, de fundo
|
10
|
emendo, de agro colendo, de omni denique aut officio aut
|
|
negotio referretur. Haec fuit P. Crassi illius veteris, haec
|
134.1
|
Ti. Coruncani, haec proavi generi mei Scipionis pruden-
|
|
tissimi hominis sapientia, qui omnes pontifices maximi
|
|
fuerunt, ut ad eos de omnibus divinis atque humanis rebus
|
|
referretur; eidemque in senatu et apud populum et in
|
5
|
causis amicorum et domi et militiae consilium suum
|
|
fidemque praestabant. Quid enim M. Catoni praeter
|
135.1
|
hanc politissimam doctrinam transmarinam atque adven-
|
|
ticiam defuit? Num, quia ius civile didicerat, causas non
|
|
dicebat? aut quia poterat dicere, iuris scientiam neglege-
|
|
bat? Utroque in genere et elaboravit et praestitit. Num
|
5
|
propter hanc ex privatorum negotiis conlectam gratiam
|
|
tardior in re publica capessenda fuit? Nemo apud populum
|
|
fortior, nemo melior senator; et idem facile optimus impera-
|
|
tor; denique nihil in hac civitate temporibus illis sciri
|
|
discive potuit, quod ille non cum investigarit et scierit tum
|
10
|
etiam conscripserit. Nunc contra plerique ad honores
|
136.1
|
adipiscendos et ad rem publicam gerendam nudi veniunt
|
|
atque inermes, nulla cognitione rerum, nulla scientia ornati.
|
|
Sin aliquis excellit unus e multis, effert se, si unum aliquid
|
|
adfert, aut bellicam virtutem aut usum aliquem militarem;
|
5
|
quae sane nunc quidem obsoleverunt; aut iuris scientiam,
|
|
ne eius quidem universi; nam pontificium, quod est con-
|
|
iunctum, nemo discit; aut eloquentiam, quam in clamore
|
|
et in verborum cursu positam putant; omnium vero bona-
|
|
rum artium, denique virtutum ipsarum societatem cognatio-
|
10
|
nemque non norunt. Sed ut ad Graecos referam orationem,
|
137.1
|
quibus carere hoc quidem in sermonis genere non possumus
|
|
—nam ut virtutis a nostris, sic doctrinae sunt ab illis ex-
|
|
empla petenda—septem fuisse dicuntur uno tempore, qui
|
|
sapientes et haberentur et vocarentur: hi omnes praeter
|
5
|
Milesium Thalen civitatibus suis praefuerunt. Quis doctior
|
|
eisdem temporibus illis aut cuius eloquentia litteris in-
|
|
structior fuisse traditur quam Pisistrati? qui primus Homeri
|
|
libros confusos antea sic disposuisse dicitur, ut nunc habe-
|
|
mus. Non fuit ille quidem civibus suis utilis, sed ita
|
10
|
eloquentia floruit, ut litteris doctrinaque praestaret. Quid
|
138.1
|
Pericles? de cuius vi dicendi sic accepimus, ut, cum contra
|
|
voluntatem Atheniensium loqueretur pro salute patriae
|
|
severius, tamen id ipsum, quod ille contra popularis homines
|
|
diceret, populare omnibus et iucundum videretur; cuius in
|
5
|
labris veteres comici, etiam cum illi male dicerent (quod
|
|
tum Athenis fieri licebat), leporem habitasse dixerunt tan-
|
|
tamque in eodem vim fuisse, ut in eorum mentibus, qui
|
|
audissent, quasi aculeos quosdam relinqueret. At hunc non
|
|
declamator aliqui ad clepsydram latrare docuerat, sed, ut
|
10
|
accepimus, Clazomenius ille Anaxagoras vir summus in
|
|
maximarum rerum scientia: itaque hic doctrina, consilio,
|
|
eloquentia excellens quadraginta annis praefuit Athenis et
|
|
urbanis eodem tempore et bellicis rebus. Quid Critias?
|
139.1
|
quid Alcibiades? civitatibus quidem suis non boni, sed
|
|
certe docti atque eloquentes, nonne Socraticis erant dis-
|
|
putationibus eruditi? Quis Dionem Syracosium doctrinis
|
|
omnibus expolivit? Non Plato? Atque eum idem ille
|
5
|
non linguae solum, verum etiam animi ac virtutis magister
|
|
ad liberandam patriam impulit, instruxit, armavit. Aliisne
|
|
igitur artibus hunc Dionem instituit Plato, aliis Isocrates
|
|
clarissimum virum Timotheum Cononis praestantissimi
|
|
imperatoris filium, summum ipsum imperatorem homi-
|
10
|
nemque doctissimum? aut aliis Pythagorius ille Lysis
|
|
Thebanum Epaminondam, haud scio an summum virum
|
|
unum omnis Graeciae? aut Xenophon Agesilaum? aut
|
|
Philolaus Archytam Tarentinum? aut ipse Pythagoras totam
|
|
illam veterem Italiae Graeciam, quae quondam magna voci-
|
15
|
tata est? Equidem non arbitror; sic enim video, unam
|
140.1
|
quandam omnium rerum, quae essent homine erudito dignae
|
|
atque eo, qui in re publica vellet excellere, fuisse doctrinam;
|
|
quam qui accepissent, si eidem ingenio ad pronuntiandum
|
|
valuissent et se ad dicendum quoque non repugnante natura
|
5
|
dedissent, eloquentia praestitisse. Itaque ipse Aristoteles
|
141.1
|
cum florere Isocratem nobilitate discipulorum videret, quod
|
|
[ipse] suas disputationes a causis forensibus et civilibus ad
|
|
inanem sermonis elegantiam transtulisset, mutavit repente
|
|
totam formam prope disciplinae suae versumque quendam
|
5
|
Philoctetae paulo secus dixit: ille enim turpe sibi ait esse
|
|
tacere, cum barbaros, hic autem, cum Isocratem pateretur
|
|
dicere; itaque ornavit et inlustravit doctrinam illam omnem
|
|
rerumque cognitionem cum orationis exercitatione con-
|
|
iunxit. Neque vero hoc fugit sapientissimum regem
|
10
|
Philippum, qui hunc Alexandro filio doctorem accierit,
|
|
a quo eodem ille et agendi acciperet praecepta et eloquendi.
|
|
Nunc sive qui volet, eum philosophum, qui copiam nobis
|
142.1
|
rerum orationisque tradat, per me appellet oratorem licet;
|
|
sive hunc oratorem, quem ego dico sapientiam iunctam
|
|
habere eloquentiae, philosophum appellare malet, non
|
|
impediam; dum modo hoc constet, neque infantiam eius,
|
5
|
qui rem norit, sed eam explicare dicendo non queat, neque
|
|
inscientiam illius, cui res non suppetat, verba non desint,
|
|
esse laudandam; quorum si alterum sit optandum, malim
|
|
equidem indisertam prudentiam quam stultitiam loquacem;
|
|
sin quaerimus quid unum excellat ex omnibus, docto oratori
|
143.1
|
palma danda est; quem si patiuntur eundem esse philo-
|
|
sophum, sublata controversia est; sin eos diiungent, hoc
|
|
erunt inferiores, quod in oratore perfecto inest illorum
|
|
omnis scientia, in philosophorum autem cognitione non
|
5
|
continuo inest eloquentia; quae quamvis contemnatur ab
|
|
eis, necesse est tamen aliquem cumulum illorum artibus
|
|
adferre videatur.' Haec cum Crassus dixisset, parumper et
|
|
ipse conticuit et a ceteris silentium fuit.
|
|