Illud autem ne quis admiretur, quonam modo haec vulgus
|
3.195.1
|
imperitorum in audiendo notet, cum in omni genere tum in
|
|
hoc ipso magna quaedam est vis incredibilisque naturae.
|
|
Omnes enim tacito quodam sensu sine ulla arte aut ratione
|
|
quae sint in artibus ac rationibus recta ac prava diiudicant;
|
5
|
idque cum faciunt in picturis et in signis et in aliis operibus,
|
|
ad quorum intellegentiam a natura minus habent instru-
|
|
menti, tum multo ostendunt magis in verborum, numerorum
|
|
vocumque iudicio; quod ea sunt in communibus infixa
|
|
sensibus nec earum rerum quemquam funditus natura esse
|
10
|
voluit expertem. Itaque non solum verbis arte positis
|
196.1
|
moventur omnes, verum etiam numeris ac vocibus. Quotus
|
|
enim quisque est qui teneat artem numerorum ac modo-
|
|
rum? At in eis si paulum modo offensum est, ut aut
|
|
contractione brevius fieret aut productione longius, theatra
|
5
|
tota reclamant. Quid, hoc non idem fit in vocibus, ut
|
|
a multitudine et populo non modo catervae atque concentus,
|
|
sed etiam ipsi sibi singuli discrepantes eiciantur? Mirabile
|
197.1
|
est, cum plurimum in faciendo intersit inter doctum et
|
|
rudem, quam non multum differat in iudicando. Ars enim
|
|
cum a natura profecta sit, nisi natura moveat ac delectet,
|
|
nihil sane egisse videatur; nihil est autem tam cognatum
|
5
|
mentibus nostris quam numeri atque voces; quibus et
|
|
excitamur et incendimur et lenimur et languescimus et ad
|
|
hilaritatem et ad tristitiam saepe deducimur; quorum illa
|
|
summa vis carminibus est aptior et cantibus, non neglecta,
|
|
ut mihi videtur, a Numa rege doctissimo maioribusque
|
10
|
nostris, ut epularum sollemnium fides ac tibiae Saliorumque
|
|
versus indicant; maxime autem a Graecia vetere celebrata.
|
|
Quibus utinam similibusque de rebus disputari quam de
|
|
puerilibus his verborum translationibus maluissetis! Verum
|
198.1
|
ut in versu vulgus, si est peccatum, videt, sic, si quid in
|
|
nostra oratione claudicat, sentit; sed poetae non ignoscit,
|
|
nobis concedit: taciti tamen omnes non esse illud, quod
|
|
diximus, aptum perfectumque cernunt. Itaque illi veteres,
|
5
|
sicut hodie etiam non nullos videmus, cum circuitum et
|
|
quasi orbem verborum conficere non possent, nam id quidem
|
|
nuper vel posse vel audere coepimus, terna aut bina aut non
|
|
nulli singula etiam verba dicebant; qui in illa infantia
|
|
naturale illud, quod aures hominum flagitabant, tenebant
|
10
|
tamen, ut et illa essent paria, quae dicerent, et aequalibus
|
|
interspirationibus uterentur.
|
|