Exposui fere, ut potui, quae maxime ad ornatum orationis 3.199.1
pertinere arbitrabar. Dixi enim de singulorum laude ver-
borum, dixi de coniunctione eorum, dixi de numero atque
forma; sed si habitum etiam orationis et quasi colorem
aliquem requiritis, est et plena quaedam, sed tamen teres, 5
et tenuis, non sine nervis ac viribus, et ea, quae particeps
utriusque generis quadam mediocritate laudatur. His tribus
figuris insidere quidam venustatis non fuco inlitus, sed
sanguine diffusus debet color. Tum denique hic nobis 200.1
orator ita conformandus est et verbis et sententiis, ut, quem
ad modum qui utuntur armis aut palaestra, non solum sibi
vitandi aut feriendi rationem esse habendam putet, sed
etiam, ut cum venustate moveatur, ut ei qui in armorum 5
tractatione versantur, [sic verbis quidem ad aptam composi-
tionem et decentiam, sententiis vero ad gravitatem orationis
utatur]. Formantur autem et verba et sententiae paene
innumerabiliter, quod satis scio notum esse vobis; sed
inter conformationem verborum et sententiarum hoc in- 10
terest, quod verborum tollitur, si verba mutaris, sententia-
rum permanet, quibuscumque verbis uti velis. Quod quidem 201.1
vos etsi facitis, tamen admonendos puto, ne quid esse aliud
oratoris putetis, quod quidem sit egregium atque mirabile,
nisi in singulis verbis illa tria tenere, ut translatis utamur
frequenter, interdum factis, raro autem etiam pervetustis. 5
In perpetua autem oratione, cum et coniunctionis levitatem
et numerorum, quam dixi, rationem tenuerimus, tum est
quasi luminibus distinguenda et frequentanda omnis oratio
sententiarum atque verborum. Nam et commoratio una 202.1
in re permultum movet et inlustris explanatio rerumque,
quasi gerantur, sub aspectum paene subiectio; quae et in
exponenda re plurimum valent et ad inlustrandum id, quod
exponitur, et ad amplificandum; ut eis, qui audient, illud, 5
quod augebimus, quantum efficere oratio poterit, tantum
esse videatur; et huic contraria saepe percursio est et plus
ad intellegendum, quam dixeris, significatio et distincte
concisa brevitas et extenuatio et huic adiuncta inlusio a
praeceptis Caesaris non abhorrens; et ab re digressio, in 203.1
qua cum fuerit delectatio, tum reditus ad rem aptus et con-
cinnus esse debebit; propositioque quid sis dicturus et ab
eo, quod est dictum, seiunctio et reditus ad propositum et
iteratio et rationis apta conclusio; tum augendi minuendive 5
causa veritatis supralatio atque traiectio; et rogatio atque
huic finitima quasi percontatio expositioque sententiae suae;
tum illa, quae maxime quasi inrepit in hominum mentis,
alia dicentis ac significantis dissimulatio; quae est periu-
cunda, cum orationis non contentione, sed sermone tracta- 10
tur; deinde dubitatio, tum distributio, tum correctio vel
ante vel postquam dixeris vel cum aliquid a te ipso reicias;
praemunitio etiam est ad id, quod adgrediare, et traiectio 204.1
in alium; communicatio, quae est quasi cum eis ipsis, apud
quos dicas, deliberatio; morum ac vitae imitatio vel in
personis vel sine illis, magnum quoddam ornamentum ora-
tionis et aptum ad animos conciliandos vel maxime, saepe 5
autem etiam ad commovendos; personarum ficta inductio 205.1
vel gravissimum lumen augendi; descriptio, erroris inductio,
ad hilaritatem impulsio, anteoccupatio; tum duo illa, quae
maxime movent, similitudo et exemplum; digestio, inter-
pellatio, contentio, reticentia, commendatio; vox quaedam 5
libera atque etiam effrenatio augendi causa; iracundia,
obiurgatio, promissio, deprecatio, obsecratio, declinatio
brevis a proposito, non ut superior illa digressio, purgatio,
conciliatio, laesio, optatio atque exsecratio. His fere lu-
minibus inlustrant orationem sententiae. Orationis autem 206.1
ipsius tamquam armorum est vel ad usum comminatio et
quasi petitio vel ad venustatem ipsa<m> tractatio. Nam et
geminatio verborum habet interdum vim, leporem alias,
et paulum immutatum verbum atque deflexum et eiusdem 5
verbi crebra tum a primo repetitio, tum in extremum con-
versio et in eadem verba impetus et concursio et adiunctio
et progressio et eiusdem verbi crebrius positi quaedam di-
stinctio et revocatio verbi et illa, quae similiter desinunt aut
quae cadunt similiter aut quae paribus paria referuntur aut 10
quae sunt inter se similia. Est etiam gradatio quaedam et 207.1
conversio et verborum concinna transgressio et contrarium
et dissolutum et declinatio et reprehensio et exclamatio et
imminutio et quod in multis casibus ponitur et quod de
singulis rebus propositis ductum refertur ad singula et ad 5
propositum subiecta ratio et item in distributis supposita
ratio et permissio et rursum alia dubitatio et improvisum
quiddam et dinumeratio et alia correctio et dissipatio et
continuatum et interruptum et imago et sibi ipsi responsio
et immutatio et diiunctio et ordo et relatio et digressio et 10
circumscriptio. Haec enim sunt fere atque horum similia 208.1
vel plura etiam esse possunt, quae sententiis orationem
verborumque conformationibus inluminent.' 'Quae quidem
te, Crasse, video,' inquit Cotta 'quod nota esse nobis putes,
sine definitionibus et sine exemplis effudisse.' 'Ego vero' 5
inquit Crassus 'ne illa quidem, quae supra dixi, nova vobis
esse arbitrabar, sed voluntati vestrum omnium parui. His 209.1
autem de rebus sol me ille admonuit, ut brevior essem, qui
ipse iam praecipitans me quoque haec praecipitem paene
evolvere coegit. Sed tamen huius generis demonstratio est
et doctrina ipsa vulgaris; usus autem gravissimus et in hoc 5
toto dicendi studio difficillimus. Quam ob rem quoniam 210.1
de ornatu omni orationis sunt omnes, si non patefacti, at
certe commonstrati loci, nunc quid aptum sit, hoc est, quid
maxime deceat in oratione, videamus. Quamquam id qui-
dem perspicuum est, non omni causae nec auditori neque 5
personae neque tempori congruere orationis unum genus;
nam et causae capitis alium quendam verborum sonum 211.1
requirunt, alium rerum privatarum atque parvarum; et aliud
dicendi genus deliberationes, aliud laudationes, aliud iudi-
cia, aliud sermones, aliud consolatio, aliud obiurgatio, aliud
disputatio, aliud historia desiderat. Refert etiam qui audi- 5
ant, senatus an populus an iudices: frequentes an pauci an
singuli, et quales: ipsique oratores qua sint aetate, honore,
auctoritate, debet videri; tempus, pacis an belli, festina-
tionis an oti. Itaque hoc loco nihil sane est quod praecipi 212.1
posse videatur, nisi ut figuram orationis plenioris et tenui-
oris et item illius mediocris ad id, quod agemus, accommo-
datam deligamus. Ornamentis eisdem uti fere licebit alias
contentius, alias summissius; omnique in re posse quod 5
deceat facere artis et naturae est, scire quid quandoque
deceat prudentiae.