Sed haec omnia perinde sunt, ut aguntur. Actio, inquam,
|
3.213.1
|
in dicendo una dominatur; sine hac summus orator esse in
|
|
numero nullo potest, mediocris hac instructus summos
|
|
saepe superare. Huic primas dedisse Demosthenes dicitur,
|
|
cum rogaretur, quid in dicendo esset primum; huic se-
|
5
|
cundas, huic tertias; quo mihi melius etiam illud ab
|
|
Aeschine dictum videri solet; qui cum propter ignominiam
|
|
iudicii cessisset Athenis et se Rhodum contulisset, rogatus
|
|
a Rhodiis legisse fertur orationem illam egregiam, quam in
|
|
Ctesiphontem contra Demosthenem dixerat; qua perlecta
|
10
|
petitum ab eo est postridie, ut legeret illam etiam, quae
|
|
erat contra ab Demosthene pro Ctesiphonte dicta: quam
|
|
cum suavissima et maxima voce legisset, admirantibus
|
|
omnibus "quanto" inquit "magis miraremini, si audissetis
|
|
ipsum!" ex quo satis significavit, quantum esset in actione,
|
15
|
qui orationem eandem aliam fore putarit actore mutato.
|
|
Quid fuit in Graccho, quem tu melius, Catule, meministi,
|
214.1
|
quod me puero tanto opere ferretur? "Quo me miser
|
|
conferam? Quo vertam? In Capitoliumne? At fratris
|
|
sanguine madet. An domum? Matremne ut miseram
|
|
lamentantem videam et abiectam?" Quae sic ab illo esse
|
5
|
acta constabat oculis, voce, gestu, inimici ut lacrimas tenere
|
|
non possent. Haec ideo dico pluribus, quod genus hoc
|
|
totum oratores, qui sunt veritatis ipsius actores, reliquerunt;
|
|
imitatores autem veritatis, histriones, occupaverunt. Ac
|
215.1
|
sine dubio in omni re vincit imitationem veritas, sed ea si
|
|
satis in actione efficeret ipsa per sese, arte profecto non
|
|
egeremus; verum quia animi permotio, quae maxime aut
|
|
declaranda aut imitanda est actione, perturbata saepe ita est,
|
5
|
ut obscuretur ac paene obruatur, discutienda sunt ea, quae
|
|
obscurant, et ea, quae sunt eminentia et prompta, sumenda.
|
|
Omnis enim motus animi suum quendam a natura habet
|
216.1
|
vultum et sonum et gestum; corpusque totum hominis et
|
|
eius omnis vultus omnesque voces, ut nervi in fidibus, ita
|
|
sonant, ut a motu animi quoque sunt pulsae. Nam voces
|
|
ut chordae sunt intentae, quae ad quemque tactum respon-
|
5
|
deant, acuta gravis, cita tarda, magna parva; quas tamen
|
|
inter omnis est suo quoque in genere mediocris, atque
|
|
etiam illa sunt ab his delapsa plura genera, leve asperum,
|
|
contractum diffusum, continenti spiritu intermisso, fractum
|
|
scissum, flexo sono extenuatum inflatum; nullum est enim
|
217.1
|
horum generum, quod non arte ac moderatione tractetur.
|
|
Hi sunt actori, ut pictori, expositi ad variandum colores.
|
|
Aliud enim vocis genus iracundia sibi sumat, acutum, in-
|
|
citatum, crebro incidens:
|
5
|
ipsus hortatur me frater, ut meos malis miser
|
|
mandarem natos . . . .
|
|
et ea, quae tu dudum, Antoni, protulisti
|
|
segregare abs te ausu's . . . .
|
|
et
|
10
|
ecquis hoc animadvortet? vincite . . .
|
|
et Atreus fere totus. Aliud miseratio ac maeror, flexibile,
|
|
plenum, interruptum, flebili voce:
|
|
quo nunc me vortam? quod iter incipiam ingredi?
|
|
domum paternamne? anne ad Peliae filias?
|
15
|
et illa
|
|
o pater, o patria, o Priami domus!
|
|
et quae sequuntur
|
|
haec omnia videi inflammarei,
|
|
Priamo vi vitam evitarei.
|
20
|
aliud metus, demissum et haesitans et abiectum:
|
218.1
|
multis sum modis circumventus, morbo, exsilio atque
|
|
inopia:
|
|
tum pavor sapientiam omnem mi exanimato expectorat;
|
|
mater terribilem minatur vitae cruciatum et necem,
|
5
|
quae nemo est tam firmo ingenio et tanta confidentia,
|
|
quin refugiat timido sanguen atque exalbescat metu.
|
|
aliud vis, contentum, vehemens, imminens quadam inci-
|
219.1
|
tatione gravitatis:
|
|
iterum Thyestes Atreum adtractatum advenit,
|
|
iterum iam adgreditur me et quietum exsuscitat.
|
|
maior mihi moles, maius miscendumst malum,
|
5
|
qui illius acerbum cor contundam et comprimam.
|
|
aliud voluptas, effusum, lene, tenerum, hilaratum ac re-
|
|
missum:
|
|
sed sibi cum tetulit coronam ob coligandas nuptias,
|
|
tibi ferebat, cum simulabat se sibi alacriter dare,
|
10
|
tum ad te ludibunda docte et delicate detulit.
|
|
aliud molestia, sine commiseratione grave quoddam et uno
|
|
pressu ac sono obductum:
|
|
qua tempestate Helenam Paris innuptis iunxit nuptiis,
|
|
ego tum gravida, expletis iam fui ad pariendum mensibus;
|
15
|
per idem tempus Polydorum Hecuba partu postremo parit.
|
|
Omnis autem hos motus subsequi debet gestus, non hic
|
220.1
|
verba exprimens scaenicus, sed universam rem et sententiam
|
|
non demonstratione, sed significatione declarans, laterum
|
|
inflexione hac forti ac virili, non ab scaena et histrionibus,
|
|
sed ab armis aut etiam a palaestra; manus autem minus
|
5
|
arguta, digitis subsequens verba, non exprimens; bracchium
|
|
procerius proiectum quasi quoddam telum orationis; sup-
|
|
plosio pedis in contentionibus aut incipiendis aut finiendis.
|
|
Sed in ore sunt omnia, in eo autem ipso dominatus est
|
221.1
|
omnis oculorum; quo melius nostri illi senes, qui perso-
|
|
natum ne Roscium quidem magno opere laudabant; animi
|
|
est enim omnis actio et imago animi vultus, indices oculi:
|
|
nam haec est una pars corporis, quae, quot animi motus
|
5
|
sunt, tot significationes [et commutationes] possit efficere;
|
|
neque vero est quisquam qui eadem conivens efficiat.
|
|
Theophrastus quidem Tauriscum quendam dicit actorem
|
|
aversum solitum esse dicere, qui in agendo contuens aliquid
|
|
pronuntiaret. Qua re oculorum est magna moderatio; nam
|
222.1
|
oris non est nimium mutanda species, ne aut ad ineptias aut
|
|
ad pravitatem aliquam deferamur; oculi sunt, quorum tum in-
|
|
tentione, tum remissione, tum coniectu, tum hilaritate motus
|
|
animorum significemus apte cum genere ipso orationis; est
|
5
|
enim actio quasi sermo corporis, quo magis menti congruens
|
|
esse debet; oculos autem natura nobis, ut equo aut leoni
|
|
saetas, caudam, auris, ad motus animorum declarandos dedit,
|
|
qua re in hac nostra actione secundum vocem vultus valet;
|
223.1
|
is autem oculis gubernatur. Atque in eis omnibus, quae sunt
|
|
actionis, inest quaedam vis a natura data; qua re etiam hac
|
|
imperiti, hac vulgus, hac denique barbari maxime commo-
|
|
ventur: verba enim neminem movent nisi eum, qui eius-
|
5
|
dem linguae societate coniunctus est, sententiaeque saepe
|
|
acutae non acutorum hominum sensus praetervolant: actio,
|
|
quae prae se motum animi fert, omnis movet; isdem enim
|
|
omnium animi motibus concitantur et eos isdem notis et in
|
|
aliis agnoscunt et in se ipsi indicant. Ad actionis autem
|
224.1
|
usum atque laudem maximam sine dubio partem vox
|
|
obtinet; quae primum est optanda nobis; deinde, quae-
|
|
cumque erit, ea tuenda; de quo illud iam nihil ad hoc
|
|
praecipiendi genus, quem ad modum voci serviatur: equi-
|
5
|
dem tamen magno opere censeo serviendum; sed illud
|
|
videtur ab huius nostri sermonis officio non abhorrere,
|
|
quod, ut dixi paulo ante, plurimis in rebus quod maxime
|
|
est utile, id nescio quo pacto etiam decet maxime. Nam
|
|
ad vocem obtinendam nihil est utilius quam crebra mutatio;
|
10
|
nihil perniciosius quam effusa sine intermissione contentio.
|
|
Quid, ad auris nostras et actionis suavitatem quid est vicis-
|
225.1
|
situdine et varietate et commutatione aptius? Itaque idem
|
|
Gracchus, quod potes audire, Catule, ex Licinio cliente
|
|
tuo, litterato homine, quem servum sibi ille habuit ad
|
|
manum, cum eburneola solitus est habere fistula qui staret
|
5
|
occulte post ipsum, cum contionaretur, peritum hominem,
|
|
qui inflaret celeriter eum sonum, quo illum aut remissum
|
|
excitaret aut a contentione revocaret.' 'Audivi me hercule,'
|
|
inquit Catulus 'et saepe sum admiratus hominis cum dili-
|
|
gentiam tum etiam doctrinam et scientiam.' 'Ego vero,'
|
226.1
|
inquit Crassus 'ac doleo quidem illos viros in eam fraudem
|
|
in re publica esse delapsos; quamquam ea tela texitur et ea
|
|
in civitate ratio vivendi posteritati ostenditur, ut eorum
|
|
civium, quos nostri patres non tulerunt, iam similis habere
|
5
|
cupiamus.' 'Mitte, obsecro,' inquit 'Crasse,' Iulius 'ser-
|
|
monem istum et te ad Gracchi fistulam refer; cuius ego
|
|
nondum plane rationem intellego.' 'In omni voce' inquit
|
227.1
|
Crassus 'est quiddam medium, sed suum cuique voci: hinc
|
|
gradatim ascendere vocem [utile] et suave est (nam a prin-
|
|
cipio clamare agreste quiddam est), et idem illud ad firman-
|
|
dam est vocem salutare; deinde est quiddam contentionis
|
5
|
extremum, quod tamen interius est, quam acutissimus
|
|
clamor, quo te fistula progredi non sinet, et iam ab ipsa
|
|
contentione revocabit; est item contra quiddam in remis-
|
|
sione gravissimum quoque tamquam sonorum gradibus
|
|
descenditur. Haec varietas et hic per omnis sonos vocis
|
10
|
cursus et se tuebitur et actioni adferet suavitatem. Sed
|
|
fistulatorem domi relinquetis, sensum huius consuetudinis
|
|
vobiscum ad forum deferetis.
|
|