'Ego vero' inquit 'istis obsequi studeo neque gravabor
|
1.107.1
|
breviter meo more, quid quaque de re sentiam, dicere. Ac
|
|
primum illud—quoniam auctoritatem tuam neglegere, Scae-
|
|
vola, fas mihi non esse puto—respondeo, mihi dicendi aut
|
|
nullam artem aut pertenuem videri, sed omnem esse conten-
|
5
|
tionem inter homines doctos in verbi controversia positam.
|
|
Nam si ars ita definitur, ut paulo ante exposuit Antonius, ex
|
108.1
|
rebus penitus perspectis planeque cognitis atque ab opinionis
|
|
arbitrio seiunctis scientiaque comprehensis, non mihi vide-
|
|
tur ars oratoris esse ulla; sunt enim varia et ad vulgarem
|
|
popularemque sensum accommodata omnia genera huius
|
5
|
forensis nostrae dictionis. Sin autem ea, quae observata
|
109.1
|
sunt in usu ac tractatione dicendi, haec ab hominibus
|
|
callidis ac peritis animadversa ac notata, verbis definita,
|
|
generibus inlustrata, partibus distributa sunt—id quod video
|
|
potuisse fieri—, non intellego, quam ob rem non, si minus
|
5
|
illa subtili definitione, at hac vulgari opinione ars esse
|
|
videatur. Sed sive est ars sive artis quaedam similitudo,
|
|
non est ea quidem neglegenda; verum intellegendum est
|
|
alia quaedam ad consequendam eloquentiam esse maiora.'
|
|
Tum Antonius vehementer se adsentiri Crasso dixit, quod
|
110.1
|
neque ita amplecteretur artem, ut ei solerent, qui omnem
|
|
vim dicendi in arte ponerent, neque rursus eam totam,
|
|
sicut plerique philosophi facerent, repudiaret. 'Sed exi-
|
|
stimo' inquit 'gratum te his, Crasse, facturum, si ista
|
5
|
exposueris quae putas ad dicendum plus quam ipsam
|
|
artem posse prodesse.' 'Dicam equidem, quoniam institui,
|
111.1
|
petamque a vobis,' inquit 'ne has meas ineptias efferatis;
|
|
quamquam moderabor ipse, ne ut quidam magister atque
|
|
artifex, sed quasi unus ex togatorum numero atque ex
|
|
forensi usu homo mediocris neque omnino rudis videar non
|
5
|
ipse a me aliquid promisisse, sed fortuito in sermonem
|
|
vestrum incidisse. Equidem cum peterem magistratum,
|
112.1
|
solebam in prensando dimittere a me Scaevolam, cum ita
|
|
ei dicerem, me velle esse ineptum, id erat, petere blandius,
|
|
quod, nisi inepte fieret, bene non posset fieri;—hunc autem
|
|
esse unum hominem ex omnibus, quo praesente ego ineptum
|
5
|
esse me minime vellem—quem quidem nunc mearum
|
|
ineptiarum testem et spectatorem fortuna constituit: nam
|
|
quid est ineptius quam de dicendo dicere, cum ipsum
|
|
dicere numquam sit non ineptum, nisi cum est necessarium?'
|
|
'Perge vero,' inquit 'Crasse,' Mucius; 'istam enim culpam,
|
113.1
|
quam vereris, ego praestabo.' 'Sic igitur' inquit 'sentio,'
|
|
Crassus 'naturam primum atque ingenium ad dicendum
|
|
vim adferre maximam; neque vero istis, de quibus paulo
|
|
ante dixit Antonius, scriptoribus artis rationem dicendi et
|
5
|
viam, sed naturam defuisse; nam et animi atque ingeni
|
|
celeres quidam motus esse debent, qui et ad excogitandum
|
|
acuti et ad explicandum ornandumque sint uberes et ad
|
|
memoriam firmi atque diuturni; et si quis est qui haec
|
114.1
|
putet arte accipi posse,—quod falsum est; praeclare enim
|
|
res se habeat, si haec accendi aut commoveri arte possint;
|
|
inseri quidem et donari ab arte non possunt; omnia sunt
|
|
enim illa dona naturae—quid de illis dicam, quae certe cum
|
5
|
ipso homine nascuntur, linguae solutio, vocis sonus, latera,
|
|
vires, conformatio quaedam et figura totius oris et corporis?
|
|
Neque enim haec ita dico, ut ars aliquos limare non possit
|
115.1
|
—neque enim ignoro, et quae bona sint, fieri meliora posse
|
|
doctrina, et, quae non optima, aliquo modo acui tamen et
|
|
corrigi posse—, sed sunt quidam aut ita lingua haesitantes
|
|
aut ita voce absoni aut ita vultu motuque corporis vasti
|
5
|
atque agrestes, ut, etiam si ingeniis atque arte valeant, tamen
|
|
in oratorum numerum venire non possint; sunt autem
|
|
quidam ita in eisdem rebus habiles, ita naturae muneribus
|
|
ornati, ut non nati, sed ab aliquo deo ficti esse videantur.
|
|
Magnum quoddam est onus atque munus suscipere atque
|
116.1
|
profiteri se esse, omnibus silentibus, unum maximis de rebus
|
|
magno in conventu hominum audiendum; adest enim fere
|
|
nemo, quin acutius atque acrius vitia in dicente quam recta
|
|
videat; ita quicquid est, in quo offenditur, id etiam illa,
|
5
|
quae laudanda sunt, obruit. Neque haec in eam sententiam
|
117.1
|
disputo, ut homines adulescentis, si quid naturale forte non
|
|
habeant, omnino a dicendi studio deterream: quis enim
|
|
non videt C. Coelio, aequali meo, magno honori fuisse,
|
|
homini novo, illam ipsam, quamcumque adsequi potuerat,
|
5
|
in dicendo mediocritatem? Quis vestrum aequalem, Q.
|
|
Varium, vastum hominem atque foedum, non intellegit illa
|
|
ipsa facultate, quamcumque habuit, magnam esse in civitate
|
|
gratiam consecutum? Sed quia de oratore quaerimus,
|
118.1
|
fingendus est nobis oratione nostra detractis omnibus vitiis
|
|
orator atque omni laude cumulatus. Neque enim, si multi-
|
|
tudo litium, si varietas causarum, si haec turba et barbaria
|
|
forensis dat locum vel vitiosissimis oratoribus, idcirco nos
|
5
|
hoc, quod quaerimus, omittemus. Itaque in eis artibus, in
|
|
quibus non utilitas quaeritur necessaria, sed animi libera
|
|
quaedam oblectatio, quam diligenter et quam prope fasti-
|
|
diose iudicamus! Nullae enim lites neque controversiae
|
|
sunt, quae cogant homines sicut in foro non bonos oratores,
|
10
|
item in theatro actores malos perpeti. Est igitur oratori
|
119.1
|
diligenter providendum, non uti eis satis faciat, quibus
|
|
necesse est, sed ut eis admirabilis esse videatur, quibus
|
|
libere liceat iudicare; ac, si quaeritis, plane quid sentiam
|
|
enuntiabo apud homines familiarissimos, quod adhuc semper
|
5
|
tacui et tacendum putavi: mihi etiam qui optime dicunt
|
|
quique id facillime atque ornatissime facere possunt, tamen,
|
|
nisi timide ad dicendum accedunt et in ordienda oratione
|
|
perturbantur, paene impudentes videntur,—tametsi id ac-
|
|
cidere non potest; ut enim quisque optime dicit, ita
|
120.1
|
maxime dicendi difficultatem variosque eventus orationis
|
|
exspectationemque hominum pertimescit;—qui vero nihil
|
|
potest dignum re, dignum nomine oratoris, dignum hominum
|
|
auribus efficere atque edere, is mihi, etiam si commovetur in
|
5
|
dicendo, tamen impudens videtur; non enim pudendo, sed
|
|
non faciendo id, quod non decet, impudentiae nomen
|
|
effugere debemus; quem vero non pudet,—id quod in
|
121.1
|
plerisque video—hunc ego non reprehensione solum, sed
|
|
etiam poena dignum puto. Equidem et in vobis animum
|
|
advertere soleo et in me ipso saepissime experior, ut et
|
|
exalbescam in principiis dicendi et tota mente atque artubus
|
5
|
omnibus contremiscam; adulescentulus vero sic initio
|
|
accusationis exanimatus sum, ut hoc summum beneficium
|
|
Q. Maximo debuerim, quod continuo consilium dimiserit,
|
|
simul ac me fractum ac debilitatum metu viderit.' Hic
|
122.1
|
omnes adsensi significare inter sese et conloqui coeperunt;
|
|
fuit enim mirificus quidam in Crasso pudor, qui tamen non
|
|
modo non obesset eius orationi, sed etiam probitatis com-
|
|
mendatione prodesset. Tum Antonius 'saepe, ut dicis,'
|
5
|
inquit 'animadverti, Crasse, et te et ceteros summos oratores,
|
|
quamquam tibi par mea sententia nemo umquam fuit, in
|
|
dicendi exordio permoveri; cuius quidem rei cum causam
|
123.1
|
quaererem, quidnam esset cur, ut in quoque oratore
|
|
plurimum esset, ita maxime is pertimesceret, has causas
|
|
inveniebam duas: unam, quod intellegerent ei, quos usus
|
|
ac natura docuisset, non numquam summis oratoribus non
|
5
|
satis ex sententia eventum dicendi procedere; ita non
|
|
iniuria, quotienscumque dicerent, id, quod aliquando posset
|
|
accidere, ne illo ipso <tempore> accideret, timere; altera est
|
124.1
|
haec, de qua queri saepe soleo; quod ceterarum homines
|
|
artium spectati et probati, si quando aliquid minus bene
|
|
fecerunt quam solent, aut noluisse aut valetudine impediti
|
|
non potuisse consequi id, quod scirent, putantur: "noluit"
|
5
|
inquiunt "hodie agere Roscius," aut "crudior fuit"; ora-
|
|
toris peccatum, si quod est animadversum, stultitiae pecca-
|
|
tum videtur; stultitia autem excusationem non habet,
|
125.1
|
quia nemo videtur, aut quia crudus fuerit aut quod ita
|
|
maluerit, stultus fuisse; quo etiam gravius iudicium in
|
|
dicendo subimus: quotiens enim dicimus, totiens de nobis
|
|
iudicatur, et, qui semel in gestu peccavit, non continuo
|
5
|
existimatur nescire gestum, cuius autem in dicendo quid
|
|
reprehensum est, aut aeterna in eo aut certe diuturna valet
|
|
opinio tarditatis. Illud vero, quod a te dictum est, esse
|
126.1
|
permulta, quae orator a natura nisi haberet, non multum
|
|
a magistro adiuvaretur, valde tibi adsentior inque eo vel
|
|
maxime probavi summum illum doctorem, Alabandensem
|
|
Apollonium, qui cum mercede doceret, tamen non patie-
|
5
|
batur eos, quos iudicabat non posse oratores evadere,
|
|
operam apud sese perdere, dimittebatque et ad quam
|
|
quemque artem putabat esse aptum, ad eam impellere
|
|
atque hortari solebat. Satis est enim in ceteris artificiis
|
127.1
|
percipiendis tantum modo similem esse hominis et id, quod
|
|
tradatur vel etiam inculcetur, si qui forte sit tardior, posse
|
|
percipere animo et memoria custodire; non quaeritur
|
|
mobilitas linguae, non celeritas verborum, non denique ea,
|
5
|
quae nobis non possumus fingere, facies, vultus, sonus: in
|
128.1
|
oratore autem acumen dialecticorum, sententiae philoso-
|
|
phorum, verba prope poetarum, memoria iuris consultorum,
|
|
vox tragoedorum, gestus paene summorum actorum est
|
|
requirendus; quam ob rem nihil in hominum genere rarius
|
5
|
perfecto oratore inveniri potest; quae enim, singularum
|
|
rerum artifices singula si mediocriter adepti sunt, probantur,
|
|
ea nisi omnia sunt in oratore summa, probari non possunt.'
|
|
Tum Crassus 'atqui vide' inquit 'in artificio perquam tenui
|
129.1
|
et levi quanto plus adhibeatur diligentiae, quam in hac re,
|
|
quam constat esse maximam: saepe enim soleo audire
|
|
Roscium, cum ita dicat, se adhuc reperire discipulum, quem
|
|
quidem probaret, potuisse neminem, non quo non essent
|
5
|
quidam probabiles, sed quia, si aliquid modo esset viti, id
|
|
ferre ipse non posset; nihil est enim tam insigne nec tam
|
|
ad diuturnitatem memoriae stabile quam id, in quo aliquid
|
|
offenderis. Itaque ut ad hanc similitudinem huius histrionis
|
130.1
|
oratoriam laudem dirigamus, videtisne quam nihil ab eo
|
|
nisi perfecte, nihil nisi cum summa venustate fiat, nisi ita,
|
|
ut deceat et uti omnis moveat atque delectet? Itaque hoc
|
|
iam diu est consecutus, ut, in quo quisque artificio excel-
|
5
|
leret, is in suo genere Roscius diceretur. Hanc ego absolu-
|
|
tionem perfectionemque in oratore desiderans, a qua ipse
|
|
longe absum, facio impudenter; mihi enim volo ignosci,
|
|
ceteris ipse non ignosco; nam qui non potest, qui vitiose
|
|
facit, quem denique non decet, hunc, ut Apollonius iubebat,
|
10
|
ad id, quod facere possit, detrudendum puto.' 'Num tu
|
131.1
|
igitur' inquit Sulpicius 'me aut hunc Cottam ius civile aut
|
|
rem militarem iubes discere? Nam quis ad ista summa
|
|
atque in omni genere perfecta potest pervenire?' Tum
|
|
ille 'ego vero,' inquit 'quod in vobis egregiam quandam ac
|
5
|
praeclaram indolem ad dicendum esse cognovi, idcirco haec
|
|
exposui omnia; nec magis ad eos deterrendos, qui non
|
|
possent, quam ad vos, qui possetis, exacuendos accommo-
|
|
davi orationem meam; et quamquam in utroque vestrum
|
|
summum esse ingenium studiumque perspexi, tamen haec,
|
10
|
quae sunt in specie posita, de quibus plura fortasse dixi,
|
|
quam solent Graeci dicere, in te, Sulpici, divina sunt; ego
|
132.1
|
enim neminem nec motu corporis neque ipso habitu atque
|
|
forma aptiorem nec voce pleniorem aut suaviorem mihi
|
|
videor audisse; quae quibus a natura minora data sunt,
|
|
tamen illud adsequi possunt, ut eis, quae habent, modice
|
5
|
et scienter utantur et ut ne dedeceat. Id enim est maxime
|
|
vitandum et de hoc uno minime est facile praecipere non
|
|
mihi modo, qui sicut unus paterfamilias his de rebus loquor,
|
|
sed etiam ipsi illi Roscio, quem saepe audio dicere caput
|
|
esse artis decere, quod tamen unum id esse, quod tradi arte
|
10
|
non possit. Sed, si placet, sermonem alio transferamus et
|
133.1
|
nostro more aliquando, non rhetorico, loquamur.' 'Minime
|
|
vero,' inquit Cotta; 'nunc enim te iam exoremus necesse
|
|
est, quoniam retines nos in hoc studio nec ad aliam dimittis
|
|
artem, ut nobis explices, quicquid est istud, quod tu in
|
5
|
dicendo potes;—neque enim sumus nimis avidi; ista tua
|
|
mediocri eloquentia contenti sumus—idque ex te quaerimus,
|
|
(ut ne plus nos adsequamur, quam quantulum tu in dicendo
|
|
adsecutus es), quoniam, quae a natura expetenda sunt, ea
|
|
dicis non nimis deesse nobis, quid praeterea esse adsumen-
|
10
|
dum putes?' Tum Crassus adridens 'quid censes,' inquit
|
134.1
|
'Cotta, nisi studium et ardorem quendam amoris? sine quo
|
|
cum in vita nihil quisquam egregium, tum certe hoc, quod
|
|
tu expetis, nemo umquam adsequetur. Neque vero vos ad
|
|
eam rem video esse cohortandos, quos, cum mihi quoque
|
5
|
sitis molesti, nimis etiam flagrare intellego cupiditate. Sed
|
135.1
|
profecto studia nihil prosunt perveniendi aliquo, nisi illud,
|
|
quod eo, quo intendas, ferat deducatque, cognoris. Qua re
|
|
quoniam mihi levius quoddam onus imponitis neque ex me
|
|
de oratoris arte, sed de hac mea, quantulacumque est, facul-
|
5
|
tate quaeritis, exponam vobis non quandam aut perrecon-
|
|
ditam aut valde difficilem aut magnificam aut gravem
|
|
rationem consuetudinis meae, qua quondam solitus sum uti,
|
|
cum mihi in isto studio versari adulescenti licebat.' Tum
|
136.1
|
Sulpicius 'o diem, Cotta, nobis' inquit 'optatum! Quod
|
|
enim neque precibus umquam nec insidiando nec specu-
|
|
lando adsequi potui, ut, quid Crassus ageret meditandi aut
|
|
dicendi causa, non modo videre mihi, sed ex eius scriptore
|
5
|
et lectore Diphilo suspicari liceret, id spero nos esse adeptos
|
|
omniaque iam ex ipso, quae diu cupimus, cognituros.'
|
|