Tum Crassus 'atqui arbitror, Sulpici, cum audieris, non
|
1.137.1
|
tam te haec admiraturum, quae dixero, quam existimaturum
|
|
tum, cum ea audire cupiebas, causam cur cuperes non fuisse;
|
|
nihil enim dicam reconditum, nihil exspectatione vestra di-
|
|
gnum, nihil aut inauditum vobis aut cuiquam novum. Nam
|
5
|
principio, id quod est homine ingenuo liberaliterque educato
|
|
dignum, non negabo me ista omnium communia et contrita
|
|
praecepta didicisse: primum oratoris officium esse dicere ad
|
138.1
|
persuadendum accommodate; deinde esse omnem orationem
|
|
aut de infinitae rei quaestione sine designatione personarum
|
|
et temporum aut de re certis in personis ac temporibus locata;
|
|
in utraque autem re quicquid in controversiam veniat, in eo
|
139.1
|
quaeri solere aut factumne sit aut, si est factum, quale sit aut
|
|
etiam quo nomine vocetur aut, quod non nulli addunt, rec-
|
|
tene factum esse videatur; exsistere autem controversias
|
140.1
|
etiam ex scripti interpretatione, in quo aut ambigue quid
|
|
sit scriptum aut contrarie aut ita, ut a sententia scriptura dis-
|
|
sentiat; his autem omnibus partibus subiecta quaedam esse
|
|
argumenta propria. Sed causarum, quae sint a communi
|
141.1
|
quaestione seiunctae, partim in iudiciis versari, partim in
|
|
deliberationibus; esse etiam genus tertium, quod in laudan-
|
|
dis aut vituperandis hominibus poneretur; certosque esse
|
|
locos, quibus in iudiciis uteremur, in quibus aequitas quae-
|
5
|
reretur; alios in deliberationibus, quae omnes ad utilitatem
|
|
dirigerentur eorum quibus consilium daremus; alios item in
|
|
laudationibus, in quibus ad personarum dignitatem omnia
|
|
referrentur; cumque esset omnis oratoris vis ac facultas in
|
142.1
|
quinque partis distributa, ut deberet reperire primum quid
|
|
diceret, deinde inventa non solum ordine, sed etiam mo-
|
|
mento quodam atque iudicio dispensare atque componere;
|
|
tum ea denique vestire atque ornare oratione; post memoria
|
5
|
saepire; ad extremum agere cum dignitate ac venustate.
|
|
Etiam illa cognoram et acceperam, ante quam de re dice-
|
143.1
|
remus, initio conciliandos eorum esse animos, qui audirent;
|
|
deinde rem demonstrandam; postea controversiam consti-
|
|
tuendam; tum id, quod nos intenderemus, confirmandum;
|
|
post, quae contra dicerentur, refellenda; extrema autem
|
5
|
oratione ea, quae pro nobis essent, amplificanda et augenda,
|
|
quaeque essent pro adversariis, infirmanda atque frangenda.
|
|
Audieram etiam quae de orationis ipsius ornamentis tra-
|
144.1
|
derentur, in qua praecipitur primum, ut pure et Latine
|
|
loquamur, deinde ut plane et dilucide, tum ut ornate, post
|
|
ad rerum dignitatem apte et quasi decore; singularumque
|
|
rerum praecepta cognoram. Quin etiam, quae maxime pro-
|
145.1
|
pria essent naturae, tamen his ipsis artem adhiberi videram;
|
|
nam de actione et de memoria quaedam brevia, sed magna
|
|
cum exercitatione praecepta gustaram. In his enim fere
|
|
rebus omnis istorum artificum doctrina versatur, quam ego
|
5
|
si nihil dicam adiuvare, mentiar; habet enim quaedam
|
|
quasi ad commonendum oratorem, quo quidque referat et
|
|
quo intuens ab eo, quodcumque sibi proposuerit, minus
|
|
aberret. Verum ego hanc vim intellego esse in praeceptis
|
146.1
|
omnibus, non ut ea secuti oratores eloquentiae laudem sint
|
|
adepti, sed, quae sua sponte homines eloquentes facerent,
|
|
ea quosdam observasse atque collegisse; sic esse non elo-
|
|
quentiam ex artificio, sed artificium ex eloquentia natum;
|
5
|
quod tamen, ut ante dixi, non eicio; est enim, etiam si
|
|
minus necessarium ad bene dicendum, tamen ad cogno-
|
|
scendum non inliberale; et exercitatio quaedam suscipienda
|
147.1
|
vobis est; quamquam vos quidem iam pridem estis in
|
|
cursu: sed eis, qui ingrediuntur in stadium, quique ea,
|
|
quae agenda sunt in foro tamquam in acie, possunt etiam
|
|
nunc exercitatione quasi ludicra praediscere ac meditari.'
|
5
|
'Hanc ipsam' inquit Sulpicius 'nosse volumus; ac tamen
|
148.1
|
ista, quae abs te breviter de arte decursa sunt, audire cupi-
|
|
mus, quamquam sunt nobis quoque non inaudita; verum
|
|
illa mox; nunc de ipsa exercitatione quid sentias quaerimus.'
|
|
'Equidem probo ista,' Crassus inquit 'quae vos facere
|
149.1
|
soletis, ut, causa aliqua posita consimili causarum earum,
|
|
quae in forum deferuntur, dicatis quam maxime ad veritatem
|
|
accommodate; sed plerique in hoc vocem modo, neque
|
|
eam scienter, et viris exercent suas et linguae celeritatem
|
5
|
incitant verborumque frequentia delectantur; in quo fallit
|
|
eos, quod audierunt, dicendo homines, ut dicant, efficere
|
|
solere; vere enim etiam illud dicitur, perverse dicere ho-
|
150.1
|
mines perverse dicendo facillime consequi. Quam ob rem
|
|
in istis ipsis exercitationibus, etsi utile est etiam subito saepe
|
|
dicere, tamen illud utilius, sumpto spatio ad cogitandum
|
|
paratius atque accuratius dicere. Caput autem est, quod,
|
5
|
ut vere dicam, minime facimus (est enim magni laboris,
|
|
quem plerique fugimus), quam plurimum scribere. Stilus
|
|
optimus et praestantissimus dicendi effector ac magister;
|
|
neque iniuria; nam si subitam et fortuitam orationem com-
|
|
mentatio et cogitatio facile vincit, hanc ipsam profecto adsi-
|
10
|
dua ac diligens scriptura superabit. Omnes enim, sive artis
|
151.1
|
sunt loci sive ingeni cuiusdam ac prudentiae, qui modo
|
|
insunt in ea re, de qua scribimus, anquirentibus nobis omni-
|
|
que acie ingeni contemplantibus ostendunt se et occurrunt;
|
|
omnesque sententiae verbaque omnia, quae sunt cuiusque
|
5
|
generis maxime inlustria, sub acumen stili subeant et suc-
|
|
cedant necesse est; tum ipsa conlocatio conformatioque
|
|
verborum perficitur in scribendo, non poetico, sed quodam
|
|
oratorio numero et modo. Haec sunt, quae clamores et
|
152.1
|
admirationes in bonis oratoribus efficiunt; neque ea quis-
|
|
quam, nisi diu multumque scriptitarit, etiam si vehementis-
|
|
sime se in his subitis dictionibus exercuerit, consequetur;
|
|
et qui a scribendi consuetudine ad dicendum venit, hanc
|
5
|
adfert facultatem, ut, etiam subito si dicat, tamen illa, quae
|
|
dicantur, similia scriptorum esse videantur; atque etiam, si
|
|
quando in dicendo scriptum attulerit aliquid, cum ab eo
|
|
discesserit, reliqua similis oratio consequetur; ut concitato
|
153.1
|
navigio, cum remiges inhibuerunt, retinet tamen ipsa navis
|
|
motum et cursum suum intermisso impetu pulsuque remo-
|
|
rum, sic in oratione perpetua, cum scripta deficiunt, parem
|
|
tamen obtinet oratio reliqua cursum scriptorum similitudine
|
5
|
et vi concitata. In cotidianis autem commentationibus
|
154.1
|
equidem mihi adulescentulus proponere solebam illam exer-
|
|
citationem maxime, qua C. Carbonem nostrum illum inimi-
|
|
cum solitum esse uti sciebam, ut aut versibus propositis
|
|
quam maxime gravibus aut oratione aliqua lecta ad eum
|
5
|
finem, quem memoria possem comprehendere, eam rem
|
|
ipsam, quam legissem, verbis aliis quam maxime possem
|
|
lectis, pronuntiarem; sed post animadverti hoc esse in hoc
|
|
viti, quod ea verba, quae maxime cuiusque rei propria quae-
|
|
que essent ornatissima atque optima, occupasset aut Ennius,
|
10
|
si ad eius versus me exercerem, aut Gracchus, si eius ora-
|
|
tionem mihi forte proposuissem: ita, si eisdem verbis uterer,
|
|
nihil prodesse; si aliis, etiam obesse, cum minus idoneis
|
|
uti consuescerem. Postea mihi placuit, eoque sum usus
|
155.1
|
adulescens, ut summorum oratorum Graecas orationes ex-
|
|
plicarem, quibus lectis hoc adsequebar, ut, cum ea, quae
|
|
legeram Graece, Latine redderem, non solum optimis verbis
|
|
uterer et tamen usitatis, sed etiam exprimerem quaedam
|
5
|
verba imitando, quae nova nostris essent, dum modo essent
|
|
idonea. Iam vocis et spiritus et totius corporis et ipsius
|
156.1
|
linguae motus et exercitationes non tam artis indigent quam
|
|
laboris; quibus in rebus habenda est ratio diligenter, quos
|
|
imitemur, quorum similes velimus esse. Intuendi nobis
|
|
sunt non solum oratores, sed etiam actores, ne mala consue-
|
5
|
tudine ad aliquam deformitatem pravitatemque veniamus.
|
|
Exercenda est etiam memoria ediscendis ad verbum quam
|
157.1
|
plurimis et nostris scriptis et alienis; atque in ea exercita-
|
|
tione non sane mihi displicet adhibere, si consueris, etiam
|
|
istam locorum simulacrorumque rationem, quae in arte
|
|
traditur. Educenda deinde dictio est ex hac domestica
|
5
|
exercitatione et umbratili medium in agmen, in pulverem,
|
|
in clamorem, in castra atque in aciem forensem; subeundus
|
|
visus hominum et periclitandae vires ingeni, et illa com-
|
|
mentatio inclusa in veritatis lucem proferenda est. Legendi
|
158.1
|
etiam poetae, cognoscendae historiae, omnium bonarum
|
|
artium doctores atque scriptores eligendi et pervolutandi et
|
|
exercitationis causa laudandi, interpretandi, corrigendi, vitu-
|
|
perandi [refellendi]; disputandumque de omni re in con-
|
5
|
trarias partis et, quicquid erit in quaque re, quod probabile
|
|
videri possit, eliciendum [atque dicendum]; perdiscendum
|
159.1
|
ius civile, cognoscendae leges, percipienda omnis antiquitas,
|
|
senatoria consuetudo, disciplina rei publicae, iura sociorum,
|
|
foedera, pactiones, causa imperi cognoscenda est; libandus
|
|
est etiam ex omni genere urbanitatis facetiarum quidam
|
5
|
lepos, quo tamquam sale perspergatur omnis oratio. Effudi
|
|
vobis omnia quae sentiebam, quae fortasse, quemcumque
|
|
patremfamilias adripuissetis ex aliquo circulo, eadem vobis
|
|
percontantibus respondisset.'
|
|