Atque ea quidem quae dixi cognitionis sunt omnia. 66.16
Restant actionis, cuius alterum est praecipiendi genus 67.1
quod ad rationem officii pertinet, ut quemadmodum
colendi sint parentes, alterum autem ad sedandos
animos et oratione sanandos, ut in consolandis
maeroribus, ut in iracundia comprimenda aut in 5
timore tollendo aut in cupiditate minuenda. Cui
quidem generi contrarium est disputandi genus ad
eosdem illos animi motus, quod in amplificanda
oratione saepe faciendum est, vel gignendos vel
concitandos. Atque haec fere est partitio con- 10
sultationum.
  C.F. Cognovi: sed quae ratio sit in his 68.1
inveniendi et disponendi requiro.
  C.P. Quid? tu aliamne censes et non eamdem
quae est exposita, ut ex eisdem locis ad fidem et
ad inveniendum ducantur omnia? Collocandi autem 5
quae est exposita in aliis ratio, eadem huc trans-
fertur.
  C.F. Cognita igitur omni distributione proposi-
tarum consultationum, causarum genera restant.
  C.P. Admodum; et earum quidem forma duplex 69.1
est, quarum altera delectationem sectatur audien-
tium, alterius ut obtineat, probet et efficiat quod
agit, omnis est suscepta contentio. Itaque illud
superius exornatio dicitur, quod cum latum genus 5
esse potest saneque varium, unum ex eo delegimus,
quod ad laudandos claros viros suscipimus et ad
improbos vituperandos. Genus enim nullum est
orationis quod aut uberius ad dicendum aut utilius
civitatibus esse possit aut in quo magis orator in 10
cognitione virtutum vitiorumque versetur. Re-
liquum autem genus causarum aut in provisione
posteri temporis aut in praeteriti disceptatione
versatur, quorum alterum deliberationis est, alterum
iudicii. Ex qua partitione tria genera causarum 70.1
exstiterunt, unum quod a meliori parte laudationis
est appellatum, deliberationis alterum, tertium
iudiciorum. Quam ob rem de primo primum, si placet,
disputemus. 5