C.F. Accepi ista, didicique breviter non
|
83.1
|
solum quemadmodum laudarem alterum sed etiam
|
|
quemadmodum eniterer ut possem ipse iure laudari.
|
|
Videamus igitur deinceps in sententia dicenda quam
|
|
viam et quae praecepta teneamus.
|
5
|
C.P. Est igitur in deliberando finis utilitas, ad
|
|
quem omnia ita referuntur in consilio dando sen-
|
|
tentiaque dicenda ut illa prima sint suasori aut
|
|
dissuasori videnda, quid aut possit fieri aut non possit
|
|
et quid aut necesse sit aut non necesse. Nam et
|
10
|
si quid effici non potest, deliberatio tollitur quamvis
|
|
utile sit, et si quid necesse est (necesse autem id est
|
|
sine quo salvi liberive esse non possumus), id est
|
|
reliquis et honestatibus in civili ratione et commodis
|
|
anteponendum. Cum autem quaeritur quid fieri
|
84.1
|
possit, videndum etiam est quam facile possit; nam
|
|
quae perdifficilia sunt perinde habenda saepe sunt
|
|
ac si effici non possint. Et cum de necessitate
|
|
attendemus, etsi aliquid non necessarium videbitur,
|
5
|
videndum tamen erit quam sit magnum; quod enim
|
|
permagnum est pro necessario saepe habetur. Itaque
|
85.1
|
cum constet hoc genus causarum ex suasione et
|
|
dissuasione, suasori proponitur simplex ratio, si et
|
|
utile est et fieri potest, fiat, dissuasori duplex, una,
|
|
si non utile est, ne fiat, altera, si fieri non potest, ne
|
5
|
suscipiatur. Sic suasori utrumque docendum est,
|
|
dissuasori alterum infirmare sat est. Quare quoniam
|
86.1
|
in his versatur omne consilium duobus, de utilitate
|
|
ante dicamus, quae in discernendis bonis malisque
|
|
versatur. Bonorum autem partim necessaria sunt,
|
|
ut vita, pudicitia, libertas, partim non necessaria,
|
5
|
ut liberi, coniuges, germani, parentes: quorum alia
|
|
sunt per se expetenda, ut ea quae sita sunt in officiis
|
|
atque virtutibus, alia quod aliquid commodi efficiunt,
|
|
ut opes et copiae. Eorum autem quae propter se
|
87.1
|
expetuntur partim honestate ipsa, partim com-
|
|
moditate aliqua expetuntur: honestate ea quae
|
|
proficiscuntur ab eis virtutibus de quibus paullo ante
|
|
est dictum, quae sunt laudabilia ipsa per se: com-
|
5
|
moditate autem aliqua quae sunt in corporis aut in
|
|
fortunae bonis expetenda, quorum alia sunt quasi
|
|
cum honestate coniuncta, ut honos, ut gloria, alia
|
|
diversa, ut vires, forma, valetudo, nobilitas, divitiae,
|
|
clientelae. Est etiam quaedam quasi materies
|
88.1
|
subiecta honestati, quae maxime spectatur in
|
|
amicitiis. Amicitiae autem caritate et amore cernun-
|
|
tur; nam cum deorum tum parentum patriaeque
|
|
cultus eorumque hominum qui aut sapientia aut
|
5
|
opibus excellunt ad caritatem referri solet, coniuges
|
|
autem et liberi et fratres et alii quos usus familiari-
|
|
tasque coniunxit, quamquam etiam caritate ipsa,
|
|
tamen amore maxime continentur. In his igitur
|
|
rebus cum bona sint, facile est intellectu quae sint
|
10
|
contraria. Quodsi semper optima tenere possemus,
|
89.1
|
haud sane, quoniam quidem ea perspicua sunt, con-
|
|
silio multum egeremus. Sed quia temporibus, quae
|
|
vim habent maximam, persaepe evenit ut utilitas cum
|
|
honestate certet, earumque rerum contentio plerum-
|
5
|
que deliberationes efficit ne aut opportuna propter
|
|
dignitatem aut honesta propter utilitatem relin-
|
|
quantur, ad hanc difficultatem explicandam praecepta
|
|
referamus. Et quoniam non ad veritatem solum sed
|
90.1
|
etiam ad opiniones eorum qui audiunt accommo-
|
|
danda est oratio, hoc primum intellegamus, hominum
|
|
duo esse genera, alterum indoctum et agreste,
|
|
quod anteferat semper utilitatem honestati, alterum
|
5
|
humanum et politum, quod rebus omnibus digni-
|
|
tatem anteponat. Itaque huic generi laus, honor,
|
|
gloria, fides, iustitia, omnisque virtus, illi autem
|
|
alteri quaestus emolumentum fructusque proponitur.
|
|
Atque etiam voluptas, quae maxime est inimica
|
10
|
virtuti bonique naturam fallaciter imitando adulterat,
|
|
quam immanissimus quisque acerrime sequitur,
|
|
neque solum honestis rebus sed etiam necessariis
|
|
anteponit, in suadendo, cum ei generi hominum
|
|
consilium des, saepe sane laudanda est.
|
15
|