Et quoniam de utilitate iam diximus, de 95.1
efficiendi ratione dicamus. Quo toto in genere
quibuscum et contra quos et quo tempore et quo
loco quibus facultatibus armorum, pecuniae, socio-
rum, earumve rerum quae ad quamque rem efficien- 5
dam pertinent possimus uti requirendum est. Neque
solum ea sunt quae nobis suppetunt sed etiam illa
quae adversantur videnda; et si ex contentione pro-
cliviora erunt nostra, non solum effici posse quae
suademus erit persuadendum sed curandum etiam 10
ut illa facilia, proclivia, iucunda videantur. Dis-
suadentibus autem aut utilitas labefactanda est aut
efficiendi difficultates efferendae, neque aliis ex prae-
ceptis sed eisdem ex suasionis locis. Uterque vero 96.1
ad augendum habeat exemplorum aut recentium
quo notiora sint aut veterum quo plus auctoritatis
habeant, copiam; maximeque sit in hoc genere
meditatus, ut possit vel utilia ac necessaria saepe 5
honestis vel haec illis anteferre. Ad commovendos
autem animos maxime proficient, si incitandi erunt,
huiusmodi sententiae quae aut ad explendas cupidi-
tates aut ad odium satiandum aut ad ulciscendas
iniurias pertinebunt; sin autem reprimendi, de 10
incerto statu fortunae dubiisque eventis rerum
futurarum et retinendis suis fortunis si erunt
secundae, sin autem adversae, de periculo com-
monendi. Atque hi quidem sunt perorationis loci.
Principia autem in sententiis dicendis brevia esse 97.1
debent; non enim supplex ut ad iudicem venit
orator sed hortator atque auctor. Quare proponere
qua mente dicat, quid velit, quibus de rebus dicturus
sit debet, hortarique ad se breviter dicentem audien- 5
dum. Tota autem oratio simplex et gravis et sen-
tentiis debet ornatior esse quam verbis.