In omnibus igitur causis tres sunt gradus 101.1
ex quibus unus aliquis capiendus est, si plures non
queas, ad resistendum. Nam aut ita constituendum
est ut id quod obiicitur factum neges, aut illud quod
factum fateare neges eam vim habere atque id esse 5
quod adversarius criminetur, aut si neque de facto
neque de facti appellatione ambigi potest, id quod
arguere neges tale esse quale ille dicat et rectum
esse quod feceris concedendumve defendas. Ita 102.1
primus ille status et quasi conflictio cum adversario
coniectura quadam, secundus autem definitione
atque descriptione aut informatione verbi, tertius
aequi et veri et recti et humani ad ignoscendum 5
disputatione tractandus est. Et quoniam semper is
qui defendit non solum resistat oportet aliquo statu
aut infitiando aut definiendo aut aequitate oppo-
nenda sed etiam rationem subiiciat recusationis suae,
primus ille status rationem habet iniqui criminis, 10
ipsam negationem infitiationemque facti; secundus
quod non sit in re quod ab adversario ponatur in
verbo; tertius quod id recte factum esse defendat
quod sine ulla nominis controversia factum fatetur.
Deinde uni cuique rationi opponendum est ab 103.1
accusatore id quod si non esset in accusatione, causa
omnino esse non posset. Itaque ea quae sic referun-
tur continentia causarum vocentur: quamquam non
ea magis quae contra rationem defensionis afferuntur 5
quam ipsae defensionis rationes continent causas.
Sed distinguendi gratia rationem appellamus eam
quae affertur ab reo ad recusandum depellendi
criminis causa, quae nisi esset, quod defenderet non
haberet: firmamentum autem quod contra ad labe- 10
factandam rationem refertur, sine quo accusatio
stare non potest.