Ex rationis autem et firmamenti con-
|
104.1
|
flictione et quasi concursu quaestio exoritur quae-
|
|
dam quam disceptationem voco: in qua quid veniat
|
|
in iudicium et de quo disceptetur quaeri solet. Nam
|
|
prima adversariorum contentio diffusam habet quaes-
|
5
|
tionem; ut in coniectura, ceperitne pecunias
|
|
Decius; in definitione, minueritne maiestatem
|
|
Norbanus; in aequitate, iurene occiderit Opimius
|
|
Gracchum. Haec, quae primam contentionem
|
|
habent ex arguendo et resistendo, lata, ut dixi, et
|
10
|
fusa sunt; rationum et firmamentorum contentio
|
|
adducit in angustum disceptationem. Ea in coniec-
|
|
tura nulla est; nemo enim eius quod negat factum
|
|
rationem aut potest aut debet aut solet reddere.
|
|
Itaque in his causis eadem et prima quaestio, et
|
15
|
disceptatio est extrema. In illis autem ubi ita
|
105.1
|
dicitur: 'Non minuit maiestatem quod egit de
|
|
Caepione turbulentius; populi enim Romani dolor
|
|
iustus vim illam excitavit, non tribuni actio; maiestas
|
|
autem, quoniam est magnitudo quaedam, populi
|
5
|
Romani in eius potestate ac iure retinendo aucta
|
|
est potius quam diminuta,' et ubi ita refertur:
|
|
'Maiestas est in imperii atque in nominis populi
|
|
Romani dignitate, quam minuit is qui per vim
|
|
multitudinis rem ad seditionem vocavit,' exsistit illa
|
10
|
disceptatio, minueritne maiestatem qui voluntate
|
|
populi Romani rem gratam et aequam per vim egerit.
|
|
In eis autem causis ubi aliquid recte factum aut
|
106.1
|
concedendum esse defenditur, cum est facti subiecta
|
|
ratio, sicut ab Opimio: 'Iure feci, salutis omnium
|
|
et conservandae reipublicae causa,' relatumque est
|
|
ab Decio: 'Ne sceleratissimum quidem civem sine
|
5
|
iudicio iure ullo necare potuisti,' oritur illa dis-
|
|
ceptatio: potueritne recte salutis reipublicae causa
|
|
civem eversorem civitatis indemnatum necare. Ita
|
|
disceptationes eae quae in his controversiis oriuntur
|
|
quae sunt certis personis et temporibus notatae fiunt
|
10
|
rursus infinitae detractis et temporibus et personis, et
|
|
rursum ad consultationis formam rationemque revo-
|
|
cantur. Sed in gravissimis firmamentis etiam
|
107.1
|
illa ponenda sunt, si qua ex scripto legis aut testa-
|
|
menti aut verborum ipsius iudicii aut alicuius stipu-
|
|
lationis aut cautionis opponuntur defensioni con-
|
|
traria. Ac ne hoc quidem genus in eas causas
|
5
|
incurrit quae coniectura continentur; quod enim
|
|
factum negatur, id argui non potest scripto. Ne in
|
|
definitionem quidem venit genere scripti ipsius;
|
|
nam etiamsi verbum aliquod de scripto definiendum
|
|
est quam vim habeat, ut cum ex testamentis quid
|
10
|
sit penus aut cum ex lege praedii quaeritur quae
|
|
sint ruta caesa, non scripti genus sed verbi inter-
|
|
pretatio controversiam parit. Cum autem aut
|
108.1
|
plura significantur scripto propter verbi aut ver-
|
|
borum ambiguitatem, ut liceat ei qui contra dicat
|
|
eo trahere significationem scripti quo expediat ac
|
|
velit, aut, si ambigue scriptum non sit, vel a verbis
|
5
|
voluntatem et sententiam scriptoris abducere vel
|
|
alio se eadem de re contrarie scripto defendere,
|
|
tum disceptatio ex scripti contentione exsistit, ut
|
|
in ambiguis disceptetur quid maxime significetur,
|
|
in scripti sententiaeque contentione, utrum potius
|
10
|
sequatur iudex, in contrariis scriptis, utrum magis
|
|
sit comprobandum.
|
|