C.F. Quoniam de fide respondisti, volo audire de
|
8.7
|
motu.
|
|
C.P. Loco quidem quaeris, sed planius quod vis
|
|
explicabitur cum ad orationis ipsius quaestionum-
|
10
|
que rationem venero.
|
|
C.F. Quid sequitur igitur?
|
9.1
|
C.P. Cum inveneris, collocare: cuius in infinita
|
|
quaestione ordo est idem fere quem exposui loco-
|
|
rum; in definita autem adhibenda sunt illa etiam
|
|
quae ad motus animorum pertinent.
|
5
|
C.F. Quomodo igitur ista explicas?
|
|
C.P. Habeo communia praecepta fidem faciendi
|
|
et commovendi. Quoniam fides est firma opinio,
|
|
motus autem animi incitatio aut ad voluptatem aut
|
|
ad molestiam aut ad metum aut ad cupiditatem (tot
|
10
|
enim sunt motus genera, partes plures generum
|
|
singulorum), omnem collocationem ad finem accom-
|
|
modo quaestionis. Nam est in proposito finis fides,
|
|
in causa et fides et motus. Quare cum de causa
|
|
dixero, in qua est propositum, de utroque dixero.
|
15
|
C.F. Quid habes igitur de causa dicere?
|
10.1
|
C.P. Auditorum eam genere distingui. Nam aut
|
|
auscultator est modo qui audit aut disceptator, id
|
|
est, rei sententiaeque moderator: ita ut aut de-
|
|
lectetur aut statuat aliquid. Statuit autem aut de
|
5
|
praeteritis, ut iudex, aut de futuris, ut senatus. Sic
|
|
tria sunt genera, iudicii, deliberationis, exornationis—
|
|
quae quia in laudationes maxime confertur, proprium
|
|
habet iam ex eo nomen.
|
|