Plane, inquam, Attice, disputationem hanc de oratore 184.3
probando aut improbando multo malim tibi et Bruto
placere, eloquentiam autem meam populo probari velim. 5
et enim necesse est, qui ita dicat ut a multitudine probe-
tur, eundem doctis probari. nam quid in dicendo rectum
sit aut pravum ego iudicabo, si modo is sum qui id
possim aut sciam iudicare; qualis vero sit orator ex eo,
quod is dicendo efficiet, poterit intellegi. tria sunt enim, 185.1
ut quidem ego sentio, quae sint efficienda dicendo: ut
doceatur is apud quem dicetur, ut delectetur, ut movea-
tur vehementius. quibus virtutibus oratoris horum quid-
que efficiatur aut quibus vitiis orator aut non adsequatur 5
haec aut etiam in his labatur et cadat, artifex aliquis
iudicabit. efficiatur autem ab oratore necne, ut ii qui
audiunt ita afficiantur ut orator velit, volgi adsensu et
populari adprobatione iudicari solet. itaque numquam de
bono oratore aut non bono doctis hominibus cum populo 10
dissensio fuit. an censes, dum illi viguerunt quos ante 186.1
dixi, non eosdem gradus oratorum volgi iudicio et docto-
rum fuisse? de populo si quem ita rogavisses: quis est
in hac civitate eloquentissimus? in Antonio et Crasso
aut dubitaret aut hunc alius, illum alius diceret. nemone 5
Philippum, tam suavem oratorem tam gravem tam
facetum his anteferret, quem nosmet ipsi, qui haec arte
aliqua volumus expendere, proximum illis fuisse diximus?
nemo profecto; id enim ipsum est summi oratoris sum-
mum oratorem populo videri. quare tibicen Antigenidas 187.1
dixerit discipulo sane frigenti ad populum: 'mihi cane et
Musis'; ego huic Bruto dicenti, ut solet, apud multitu-
dinem: 'mihi cane et populo, mi Brute', dixerim, ut qui
audient quid efficiatur, ego etiam cur id efficiatur intel- 5
legam. credit eis quae dicuntur qui audit oratorem, vera
putat, adsentitur probat, fidem facit oratio: tu artifex 188.1
quid quaeris amplius? delectatur audiens multitudo et
ducitur oratione et quasi voluptate quadam perfunditur:
quid habes quod disputes? gaudet dolet, ridet plorat,
favet odit, contemnit invidet, ad misericordiam inducitur 5
ad pudendum ad pigendum; irascitur miratur sperat timet;
haec perinde accidunt ut eorum qui adsunt mentes verbis
et sententiis et actione tractantur; quid est quod exspecte-
tur docti alicuius sententia? quod enim probat multitudo,
hoc idem doctis probandum est. denique hoc specimen 10
est popularis iudici, in quo numquam fuit populo cum
doctis intellegentibusque dissensio. cum multi essent 189.1
oratores in vario genere dicendi, quis umquam ex his
excellere iudicatus est volgi iudicio, qui non idem a doctis
probaretur? quando autem dubium fuisset apud patres
nostros eligendi cui patroni daretur optio, quin aut An- 5
tonium optaret aut Crassum? aderant multi alii; tamen
utrum de his potius dubitasset aliquis, quin alterum nemo.
quid? adulescentibus nobis cum esset Cotta et Hortensius,
num quis, quoi quidem eligendi potestas esset, quemquam
his anteponebat? 10