Tum Brutus: quid tu, inquit, quaeris alios? de te ipso 190.1
nonne quid optarent rei, quid ipse Hortensius iudicaret
videbamus? qui cum partiretur tecum causas—saepe
enim interfui—perorandi locum, ubi plurimum pollet
oratio, semper tibi relinquebat. 5
  Faciebat ille quidem, inquam, et mihi benevolentia,
credo, ductus tribuebat omnia. sed ego quae de me populi
sit opinio nescio; de reliquis hoc adfirmo, qui volgi opi-
nione disertissimi habiti sint, eosdem intellegentium quoque
iudicio fuisse probatissimos. nec enim posset idem Demo- 191.1
sthenes dicere, quod dixisse Antimachum clarum poetam
ferunt: qui cum convocatis auditoribus legeret eis ma-
gnum illud, quod novistis, volumen suum et eum legentem
omnes praeter Platonem reliquissent, 'legam' inquit 5
'nihilo minus: Plato enim mihi unus instar est centum
milium'. et recte: poema enim reconditum paucorum ad-
probationem, oratio popularis adsensum volgi debet
movere. at si eundem hunc Platonem unum auditorem
haberet Demosthenes, cum esset relictus a ceteris, verbum 10
facere non posset. quid tu, Brute? possesne, si te ut Cu- 192.1
rionem quondam contio reliquisset?
  Ego vero, inquit ille, ut me tibi indicem, in eis etiam
causis, in quibus omnis res nobis cum iudicibus est, non
cum populo, tamen si a corona relictus sim, non queam 5
dicere.
  Ita se, inquam, res habet. ut, si tibiae inflatae non
referant sonum, abiciendas eas sibi tibicen putet, sic
oratori populi aures tamquam tibiae sunt; eae si inflatum
non recipiunt aut si auditor omnino tamquam equus non 10
facit, agitandi finis faciendus est. hoc tamen interest, quod 193.1
volgus interdum non probandum oratorem probat, sed
probat sine comparatione; cum a mediocri aut etiam
malo delectatur, eo est contentus; esse melius non sentit,
illud quod est qualecumque est probat. tenet enim aures 5
vel mediocris orator, sit modo aliquid in eo; nec res ulla
plus apud animos hominum quam ordo et ornatus valet.