Cum idem placuisset illis, tum in pratulo propter
|
24.7
|
Platonis statuam consedimus.
|
|
Hic ego: laudare igitur eloquentiam et quanta vis sit
|
25.1
|
eius expromere quantamque eis, qui sint eam consecuti,
|
|
dignitatem afferat, neque propositum nobis est hoc loco
|
|
neque necessarium. hoc vero sine ulla dubitatione con-
|
|
firmaverim, sive illa arte pariatur aliqua sive exercitatione
|
5
|
quadam sive natura, rem unam esse omnium difficillu-
|
|
mam. quibus enim ex quinque rebus constare dicitur,
|
|
earum una quaeque est ars ipsa magna per sese. quare
|
|
quinque artium concursus maxumarum quantam vim
|
|
quantamque difficultatem habeat existimari potest. testis
|
26.1
|
est Graecia, quae cum eloquentiae studio sit incensa iam-
|
|
diuque excellat in ea praestetque ceteris, tamen omnis
|
|
artes vetustiores habet et multo ante non inventas solum,
|
|
sed etiam perfectas, quam haec est a Graecis elaborata
|
5
|
dicendi vis atque copia. in quam cum intueor, maxime
|
|
mihi occurrunt, Attice, et quasi lucent Athenae tuae, qua
|
|
in urbe primum se orator extulit primumque etiam monu-
|
|
mentis et litteris oratio est coepta mandari. tamen ante
|
27.1
|
Periclem, cuius scripta quaedam feruntur, et Thucy-
|
|
didem, qui non nascentibus Athenis sed iam adultis fu-
|
|
erunt, littera nulla est, quae quidem ornatum aliquem
|
|
habeat et oratoris esse videatur. quamquam opinio est
|
5
|
et eum, qui multis annis ante hos fuerit, Pisistratum et
|
|
paulo seniorem etiam Solonem posteaque Clisthenem
|
|
multum, ut temporibus illis, valuisse dicendo. post hanc
|
28.1
|
aetatem aliquot annis, ut ex Attici monumentis potest
|
|
perspici, Themistocles fuit, quem constat cum prudentia
|
|
tum etiam eloquentia praestitisse; post Pericles, qui cum
|
|
floreret omni genere virtutis, hac tamen fuit laude claris-
|
5
|
sumus. Cleonem etiam temporibus illis turbulentum illum
|
|
quidem civem, sed tamen eloquentem constat fuisse.
|
|
huic aetati suppares Alcibiades Critias Theramenes;
|
29.1
|
quibus temporibus quod dicendi genus viguerit ex
|
|
Thucydidi scriptis, qui ipse tum fuit, intellegi maxume
|
|
potest. grandes erant verbis, crebri sententiis, compres-
|
|
sione rerum breves et ob eam ipsam causam interdum
|
5
|
subobscuri. sed ut intellectum est quantam vim haberet
|
30.1
|
accurata et facta quodam modo oratio, tum etiam ma-
|
|
gistri dicendi multi subito exstiterunt. tum Leontinus
|
|
Gorgias, Thrasymachus Calchedonius, Protagoras Ab-
|
|
derites, Prodicus Ceius, Hippias Eleius in honore magno
|
5
|
fuit; aliique multi temporibus eisdem docere se profite-
|
|
bantur adrogantibus sane verbis, quemadmodum causa
|
|
inferior—ita enim loquebantur—dicendo fieri superior
|
|
posset. his opposuit sese Socrates, qui subtilitate quadam
|
31.1
|
disputandi refellere eorum instituta solebat * verbis.
|
|
huius ex uberrumis sermonibus exstiterunt doctissumi
|
|
viri; primumque tum philosophia non illa de natura, quae
|
|
fuerat antiquior, sed haec, in qua de bonis rebus et malis
|
5
|
deque hominum vita et moribus disputatur, inventa dici-
|
|
tur. quod quoniam genus ab hoc quod proposuimus ab-
|
|
horret, philosophos aliud in tempus reiciamus; ad ora-
|
|
tores, a quibus digressi sumus, revertamur. exstitit igi-
|
32.1
|
tur iam senibus illis quos paulo ante diximus Isocrates,
|
|
cuius domus cunctae Graeciae quasi ludus quidam pa-
|
|
tuit atque officina dicendi; magnus orator et perfectus
|
|
magister, quamquam forensi luce caruit intraque parietes
|
5
|
aluit eam gloriam, quam nemo meo quidem iudicio est
|
|
postea consecutus. is et ipse scripsit multa praeclare et
|
|
docuit alios; et cum cetera melius quam superiores, tum
|
|
primus intellexit etiam in soluta oratione, dum versum
|
|
effugeres, modum tamen et numerum quendam oportere
|
10
|
servari. ante hunc enim verborum quasi structura et
|
33.1
|
quaedam ad numerum conclusio nulla erat; aut, si quan-
|
|
do erat, non apparebat eam dedita opera esse quaesi-
|
|
tam—quae forsitan laus sit—; verum tamen natura ma-
|
|
gis tum casuque nonnunquam, <quam> aut ratione
|
5
|
aliqua aut ulla observatione fiebat. ipsa enim natura cir-
|
34.1
|
cumscriptione quadam verborum comprehendit conclu-
|
|
ditque sententiam, quae cum aptis constricta verbis est,
|
|
cadit etiam plerumque numerose. nam et aures ipsae
|
|
quid plenum, quid inane sit iudicant et spiritu quasi
|
5
|
necessitate aliqua verborum comprensio terminatur; in
|
|
quo non modo defici, sed etiam laborare turpe est. tum
|
35.1
|
fuit Lysias ipse quidem in causis forensibus non versa-
|
|
tus, sed egregie subtilis scriptor atque elegans, quem iam
|
|
prope audeas oratorem perfectum dicere. nam plane qui-
|
|
dem perfectum et quoi nihil admodum desit Demosthenem
|
5
|
facile dixeris. nihil acute inveniri potuit in eis causis quas
|
|
scripsit, nihil, ut ita dicam, subdole, nihil versute, quod
|
|
ille non viderit; nihil subtiliter dici, nihil presse, nihil
|
|
enucleate, quo fieri possit aliquid limatius; nihil contra
|
|
grande, nihil incitatum, nihil ornatum vel verborum
|
10
|
gravitate vel sententiarum, quo quicquam esset elatius.
|
|
huic Hyperides proxumus et Aeschines fuit et Lycurgus
|
36.1
|
et Dinarchus et is, cuius nulla exstant scripta, Demades
|
|
aliique plures. haec enim aetas effudit hanc copiam; et,
|
|
ut opinio mea fert, sucus ille et sanguis incorruptus us-
|
|
que ad hanc aetatem oratorum fuit, in qua naturalis
|
5
|
inesset, non fucatus nitor. Phalereus enim successit eis
|
37.1
|
senibus adulescens eruditissimus ille quidem horum om-
|
|
nium, sed non tam armis institutus quam palaestra. ita-
|
|
que delectabat magis Atheniensis quam inflammabat.
|
|
processerat enim in solem et pulverem non ut e militari
|
5
|
tabernaculo, sed ut e Theophrasti doctissumi hominis
|
|
umbraculis. hic primus inflexit orationem et eam mollem
|
38.1
|
teneramque reddidit et suavis, sicut fuit, videri maluit
|
|
quam gravis, sed suavitate ea, qua perfunderet animos,
|
|
non qua perfringeret; [et] tantum ut memoriam concin-
|
|
nitatis suae, non, quemadmodum de Pericle scripsit
|
5
|
Eupolis, cum delectatione aculeos etiam relinqueret in
|
|
animis eorum, a quibus esset auditus.
|
|