Tenemus igitur, Brute, quem quaerimus, sed animo;
|
100.1
|
nam manu si prendissem, ne ipse quidem sua tanta
|
|
eloquentia mihi persuasisset ut se dimitterem. sed
|
|
inventus profecto est ille eloquens quem nunquam
|
|
vidit Antonius. quis est igitur is? complectar brevi,
|
5
|
disseram pluribus. is est enim eloquens qui et humilia
|
|
subtiliter et alta graviter et mediocria temperate pot-
|
|
est dicere. nemo is, inquies, unquam fuit. ne fuerit.
|
101.1
|
ego enim quid desiderem, non quid viderim disputo
|
|
redeoque ad illam Platonis de qua dixeram rei formam
|
|
et speciem, quam etsi non cernimus tamen animo
|
|
tenere possumus. non enim eloquentem quaero neque
|
5
|
quicquam mortale et caducum sed illud ipsum, cuius
|
|
qui sit compos, sit eloquens; quod nihil est aliud nisi
|
|
eloquentia ipsa quam nullis nisi mentis oculis videre
|
|
possumus. is erit igitur eloquens, ut idem illud
|
|
iteremus, qui poterit parva summisse, modica tem-
|
10
|
perate, magna graviter dicere. tota mihi causa pro
|
102.1
|
Caecina de verbis interdicti fuit: res involutas de-
|
|
finiundo explicavimus, ius civile laudavimus, verba
|
|
ambigua distinximus. fuit ornandus in Manilia lege
|
|
Pompeius: temperata oratione ornandi copiam per-
|
5
|
secuti sumus. ius omne retinendae maiestatis Rabirii
|
|
causa continebatur: ergo in ea omni genere amplifi-
|
|
cationis exarsimus. at haec interdum temperanda et
|
103.1
|
varianda sunt. quod igitur in Accusationis septem libris
|
|
non reperitur genus, quod in Habiti, quod in Cor-
|
|
nelii, quod in plurimis nostris defensionibus? quae
|
|
exempla selegissem, nisi vel nota esse arbitrarer vel
|
5
|
ipsos posse eligere qui quaererent. nulla est enim ullo
|
|
in genere laus oratoris, cuius in nostris orationibus
|
|
non sit aliqua si non perfectio at conatus tamen at-
|
|
que adumbratio. non assequimur; at quid sequi de-
|
104.1
|
ceat videmus. nec enim nunc de nobis sed de re
|
|
dicimus. in quo tantum abest ut nostra miremur,
|
|
ut usque eo difficiles ac morosi simus ut nobis non
|
|
satis faciat ipse Demosthenes. qui quanquam unus
|
5
|
eminet inter omnis in omni genere dicendi tamen
|
|
non semper implet auris meas; ita sunt avidae et
|
|
capaces et saepe aliquid immensum infinitumque desi-
|
|
derant. sed tamen, quoniam et hunc tu oratorem
|
105.1
|
cum eius studiosissimo Pammene, cum esses Athenis,
|
|
totum diligentissime cognovisti nec eum dimittis e
|
|
manibus et tamen nostra etiam lectitas, vides profecto
|
|
illum multa perficere nos multa conari, illum posse
|
5
|
nos velle quocumque modo causa postulet dicere. sed
|
|
ille magnus; nam et successit ipse magnis et maxumos
|
|
oratores habuit aequalis. nos magnum fecissemus,
|
|
si quidem potuissemus quo contendimus pervenire in
|
|
ea urbe in qua, ut ait Antonius, auditus eloquens
|
10
|
nemo erat. atqui si Antonio Crassus eloquens visus
|
106.1
|
non est aut sibi ipse, nunquam Cotta visus esset
|
|
nunquam Sulpicius nunquam Hortensius; nihil enim
|
|
ample Cotta, nihil leniter Sulpicius, non multa gra-
|
|
viter Hortensius; superiores magis ad omne genus
|
5
|
apti, Crassum dico et Antonium. Ieiunas igitur huius
|
|
multiplicis et aequabiliter in omnia genera fusae ora-
|
|
tionis auris civitatis accepimus easque nos primi, qui-
|
|
cumque eramus et quantulumcumque dicebamus, ad
|
|
huius generis audiundi incredibilia studia convertimus.
|
10
|
quantis illa clamoribus adulescentuli diximus de sup-
|
107.1
|
plicio parricidarum quae nequaquam satis defervisse
|
|
post aliquanto sentire coepimus: 'quid enim tam com-
|
|
mune quam spiritus vivis, terra mortuis, mare fluc-
|
|
tuantibus, litus eiectis? ita vivunt, dum possunt, ut
|
5
|
ducere animam de caelo non queant; ita moriuntur
|
|
ut eorum ossa terra non tangat; ita iactantur fluctibus
|
|
ut nunquam adluantur; ita postremo eiciuntur ut ne
|
|
ad saxa quidem mortui conquiescant' et quae secuntur;
|
|
sunt enim omnia sicut adulescentis non tam re et
|
10
|
maturitate quam spe et exspectatione laudati. ab hac
|
|
indole iam illa matura: 'uxor generi, noverca filii,
|
|
filiae paelex'. nec vero hic erat unus ardor in nobis
|
108.1
|
ut hoc modo omnia diceremus. ipsa enim illa pro
|
|
Roscio iuvenilis redundantia multa habet attenuata,
|
|
quaedam etiam paulo hilariora, at * pro Habito, pro
|
|
Cornelio compluresque aliae. nemo enim orator tam
|
5
|
multa ne in Graeco quidem otio scripsit quam multa
|
|
sunt nostra, eaque hanc ipsam habent quam probo
|
|
varietatem. An ego Homero Ennio reliquis poetis
|
109.1
|
et maxume tragicis concederem ut ne omnibus locis
|
|
eadem contentione uterentur crebroque mutarent, non-
|
|
nunquam etiam ad cotidianum genus sermonis acce-
|
|
derent: ipse nunquam ab illa acerrima contentione
|
5
|
discederem? sed quid poetas divino ingenio profero?
|
|
histriones eos vidimus quibus nihil posset in suo
|
|
genere esse praestantius, qui non solum in dissimilli-
|
|
mis personis satis faciebant, cum tamen in suis versa-
|
|
rentur, sed et comoedum in tragoediis et tragoedum
|
10
|
in comoediis admodum placere vidimus: ego non ela-
|
|
borem? cum dico me, te, Brute, dico; nam in me
|
110.1
|
quidem iam pridem effectum est quod futurum fuit;
|
|
tu autem eodem modo omnis causas ages? aut ali-
|
|
quod causarum genus repudiabis? aut in isdem causis
|
|
perpetuum et eundem spiritum sine ulla commutatione
|
5
|
obtinebis? Demosthenes quidem cuius nuper inter
|
|
imagines tuas ac tuorum, quod eum credo amares,
|
|
cum ad te in Tusculanum venissem, imaginem ex aere
|
|
vidi, nil Lysiae subtilitate cedit, nil argutiis et acumine
|
|
Hyperidi, nil levitate Aeschini et splendore verborum.
|
10
|
multae sunt eius totae orationes subtiles ut contra
|
111.1
|
Leptinen, multae totae graves ut quaedam Philippicae,
|
|
multae variae ut contra Aeschinen falsae legationis,
|
|
ut contra eundem pro causa Ctesiphontis. iam illud
|
|
medium quotiens volt arripit et a gravissimo discedens
|
5
|
eo potissimum delabitur. clamores tamen tum movet
|
|
et tum in dicendo plurimum efficit cum gravitatis
|
|
locis utitur. sed ab hoc parumper abeamus, quando-
|
112.1
|
quidem de genere non de homine quaerimus: rei po-
|
|
tius, id est eloquentiae, vim et naturam explicemus.
|
|
illud tamen quod iam ante diximus meminerimus,
|
|
nihil nos praecipiundi causa esse dicturos atque ita
|
5
|
potius acturos ut existimatores videamur loqui, non
|
|
magistri. in quo tamen longius saepe progredimur,
|
|
quod videmus non te haec solum esse lecturum, qui
|
|
ea multo quam nos qui quasi docere videmur habeas
|
|
notiora, sed hunc librum etiamsi minus nostra com-
|
10
|
mendatione tuo tamen nomine divolgari necesse est.
|
|