Ac video hanc primam ingressionem meam non ex
|
11.1
|
oratoriis disputationibus ductam, sed e media philo-
|
|
sophia repetitam et eam quidem cum antiquam tum
|
|
subobscuram aut reprehensionis aliquid aut certe
|
|
admirationis habituram. nam aut mirabuntur quid
|
5
|
haec pertineant ad ea quae quaerimus—quibus satis
|
|
faciet res ipsa cognita, ut non sine causa alte repetita
|
|
videatur—aut reprehendent quod inusitatas vias
|
|
indagemus, tritas relinquamus. ego autem et me saepe
|
12.1
|
nova videri dicere intellego, cum pervetera dicam sed
|
|
inaudita plerisque, et fateor me oratorem, si modo
|
|
sim aut etiam quicumque sim, non ex rhetorum of-
|
|
ficinis, sed ex Academiae spatiis exstitisse. illa enim
|
5
|
sunt curricula multiplicium variorumque sermonum
|
|
in quibus Platonis primum sunt impressa vestigia.
|
|
sed et huius et aliorum philosophorum disputationibus
|
|
et exagitatus maxume orator est et adiutus—omnis
|
|
enim ubertas et quasi silva dicendi ducta ab illis est—
|
10
|
nec satis tamen instructus ad forensis causas quas,
|
|
ut illi ipsi dicere solebant, agrestioribus Musis reli-
|
|
querunt. sic eloquentia haec forensis spreta a philo-
|
13.1
|
sophis et repudiata multis quidem illa adiumentis
|
|
magnisque caruit, sed tamen ornata verbis atque sen-
|
|
tentiis iactationem habuit in populo nec paucorum
|
|
iudicium reprehensionemque pertimuit: ita et doctis
|
5
|
eloquentia popularis et disertis elegans doctrina de-
|
|
fuit. Positum sit igitur in primis quod post magis
|
14.1
|
intellegetur, sine philosophia non posse effici quem
|
|
quaerimus eloquentem, non ut in ea tamen omnia sint
|
|
sed ut sic adiuvet ut palaestra histrionem; parva enim
|
|
magnis saepe rectissime conferuntur. nam nec latius
|
5
|
atque copiosius de magnis variisque rebus sine philo-
|
|
sophia potest quisquam dicere—si quidem etiam in
|
15.1
|
Phaedro Platonis hoc Periclen praestitisse ceteris dicit
|
|
oratoribus Socrates, quod is Anaxagorae physici fuerit
|
|
auditor. a quo censet eum cum alia praeclara quaedam
|
|
et magnifica didicisse tum uberem et fecundum fuisse
|
5
|
gnarumque, quod est eloquentiae maxumum, quibus
|
|
orationis modis quaeque animorum partes pellerentur.
|
|
quod idem de Demosthene existimari potest cuius ex
|
|
epistulis intellegi licet quam frequens fuerit Platonis
|
|
auditor—nec vero sine philosophorum disciplina
|
16.1
|
genus et speciem cuiusque rei cernere neque eam de-
|
|
finiundo explicare nec tribuere in partis possumus nec
|
|
iudicare quae vera quae falsa sint neque cernere conse-
|
|
quentia, repugnantia videre, ambigua distinguere. quid
|
5
|
dicam de natura rerum, cuius cognitio magnam ora-
|
|
tionis suppeditat copiam? <iam> de vita de officiis de
|
|
virtute de moribus sine multa earum ipsarum rerum di-
|
|
sciplina aut dici aut intellegi posse <putas>? Ad has tot
|
17.1
|
tantasque res adhibenda sunt ornamenta innumerabilia.
|
|
quae sola tum quidem tradebantur ab iis qui dicendi
|
|
numerabantur magistri; quo fit ut veram illam et
|
|
absolutam eloquentiam nemo consequatur, quod alia
|
5
|
intellegendi alia dicendi disciplina est et ab aliis
|
|
rerum ab aliis verborum doctrina quaeritur. itaque
|
18.1
|
M. Antonius cui vel primas eloquentiae patrum nostro-
|
|
rum tribuebat aetas, vir natura peracutus et prudens,
|
|
in eo libro quem unum reliquit disertos ait se vi-
|
|
disse multos, eloquentem omnino neminem. insidebat
|
5
|
videlicet in eius mente species eloquentiae quam
|
|
cernebat animo, re ipsa non videbat. vir autem
|
|
acerrimo ingenio—sic enim fuit—multa et in se
|
|
et in aliis desiderans neminem plane qui recte ap-
|
|
pellari eloquens posset videbat. quodsi ille nec se
|
19.1
|
nec L. Crassum eloquentem putavit, habuit profecto
|
|
comprehensam animo quandam formam eloquentiae,
|
|
cui quoniam nihil deerat, eos quibus aliquid aut plura
|
|
deerant in eam formam non poterat includere. in-
|
5
|
vestigemus hunc igitur, Brute, si possumus, quem
|
|
nunquam vidit Antonius aut qui omnino nullus un-
|
|
quam fuit. quem si imitari atque exprimere non pos-
|
|
sumus, quod idem ille vix deo concessum esse dicebat,
|
|
at qualis esse debeat poterimus fortasse dicere.
|
10
|