Ergo et hi numeri sint cogniti et genus illud ter-
|
168.1
|
tium explicetur quale sit, numerosae et aptae ora-
|
|
tionis. quod qui non sentiunt, quas auris habeant aut
|
|
quid in his hominis simile sit nescio. meae quidem
|
|
et perfecto completoque verborum ambitu gaudent
|
5
|
et curta sentiunt nec amant redundantia. quid dico
|
|
meas? contiones saepe exclamare vidi, cum apte verba
|
|
cecidissent. id enim exspectant aures, ut verbis colli-
|
|
getur sententia. 'non erat hoc apud antiquos.' et
|
|
quidem nihil aliud fere non erat; nam et verba elige-
|
10
|
bant et sententias gravis et suavis reperiebant sed
|
|
eas aut vinciebant aut explebant parum. 'hoc me
|
169.1
|
ipsum delectat' inquiunt. quid, si antiquissima illa
|
|
pictura paucorum colorum magis quam haec iam per-
|
|
fecta delectet, illa nobis sit credo repetenda, haec
|
|
scilicet repudianda? nominibus veterum gloriantur.
|
5
|
habet autem ut in aetatibus auctoritatem senectus sic
|
|
in exemplis antiquitas, quae quidem apud me ipsum
|
|
valet plurimum. nec ego id quod deest antiquitati
|
|
flagito potius quam laudo quod est; praesertim cum
|
|
ea maiora iudicem quae sunt quam illa quae desunt.
|
10
|
plus est enim in verbis et in sententiis boni, quibus
|
|
illi excellunt, quam in conclusione sententiarum, quam
|
|
non habent. post inventa conclusio est, qua credo
|
|
usuros veteres illos fuisse, si iam nota atque usurpata
|
|
res esset; qua inventa omnis usos magnos oratores
|
15
|
videmus. sed habet nomen invidiam, cum in oratione
|
170.1
|
iudiciali et forensi numerus Latine, Graece ῥυθμὸς
|
|
inesse dicitur. nimis enim insidiarum ad capiundas
|
|
auris adhiberi videtur, si etiam in dicendo numeri ab
|
|
oratore quaeruntur. hoc freti isti et ipsi infracta et
|
5
|
amputata locuntur et eos vituperant qui apta et finita
|
|
pronuntiant; si inanibus verbis levibusque sententiis,
|
|
iure; sin probae res, lecta verba, quid est cur clau-
|
|
dere aut insistere orationem malint quam cum sen-
|
|
tentia pariter excurrere? hic enim invidiosus numerus
|
10
|
nihil affert aliud nisi ut sit apte verbis comprehensa
|
|
sententia; quod fit etiam ab antiquis, sed plerumque
|
|
casu, saepe natura; et quae valde laudantur apud
|
|
illos, ea fere quia sunt conclusa laudantur. et apud
|
171.1
|
Graecos quidem iam anni prope quadringenti sunt,
|
|
cum hoc probatur; nos nuper agnovimus. ergo Ennio
|
|
licuit vetera contemnenti dicere:
|
|
'Versibus quos olim Fauni vatesque canebant',
|
5
|
mihi de antiquis eodem modo non licebit? praesertim
|
|
cum dicturus non sim: 'ante hunc' ut ille nec quae
|
|
secuntur: 'Nos ausi reserare'; legi enim audivique
|
|
nonnullos quorum propemodum absolute concludere-
|
|
tur oratio. quod qui non possunt, non est iis satis non
|
10
|
contemni, laudari etiam volunt. ego autem illos ipsos
|
|
laudo idque merito quorum se isti imitatores esse di-
|
|
cunt, etsi in iis aliquid desidero, hos vero minime qui
|
|
nihil illorum nisi vitium secuntur, cum a bonis absint
|
|
longissime. Quodsi auris tam inhumanas tamque agre-
|
172.1
|
stis habent, ne doctissimorum quidem virorum eos mo-
|
|
vebit auctoritas? omitto Isocraten discipulosque eius
|
|
Ephorum et Naucraten, quanquam orationis faciundae
|
|
et ornandae auctores locupletissimi summi ipsi oratores
|
5
|
esse debebant. sed quis omnium doctior, quis acutior,
|
|
quis in rebus vel inveniundis vel iudicandis acrior Ari-
|
|
stotele fuit? quis porro Isocrati est adversatus infen-
|
|
sius? is igitur versum in oratione vetat esse, numerum
|
|
iubet. eius auditor Theodectes, in primis, ut Aristo-
|
10
|
teles saepe significat, politus scriptor atque artifex,
|
|
hoc idem et sentit et praecipit; Theophrastus vero
|
|
isdem de rebus etiam accuratius. quis ergo istos
|
|
ferat qui hos auctores non probent? nisi omnino haec
|
|
esse ab iis praecepta nesciunt. quod si ita est—nec
|
173.1
|
vero aliter existimo—quid, ipsi suis sensibus non
|
|
moventur? nihilne iis inane videtur nihil inconditum
|
|
nihil curtum nihil claudicans nihil redundans? in
|
|
versu quidem theatra tota exclamant, si fuit una syl-
|
5
|
laba aut brevior aut longior; nec vero multitudo pedes
|
|
novit nec ullos numeros tenet nec illud quod offendit
|
|
aut cur aut in quo offendat intellegit; et tamen om-
|
|
nium longitudinum et brevitatum in sonis sicut acu-
|
|
tarum graviumque vocum iudicium ipsa natura in
|
10
|
auribus nostris collocavit.
|
|