Nam quoniam eloquentia constat ex verbis et
|
4.7
|
ex sententiis, perficiendum est, ut pure et emendate
|
|
loquentes, quod est Latine, verborum praeterea et
|
|
propriorum et translatorum elegantiam persequamur:
|
10
|
in propriis ut lautissima eligamus, in translatis ut
|
|
similitudinem secuti verecunde utamur alienis.
|
|
Sententiarum autem totidem genera sunt quot dixi
|
5.1
|
esse laudum. Sunt enim docendi acutae, delectandi
|
|
quasi argutae, commovendi graves. Sed et verborum
|
|
est structura quaedam duas res efficiens, numerum
|
|
et levitatem, et sententiae suam compositionem
|
5
|
habent, et ad probandam rem accommodatum
|
|
ordinem. Sed earum omnium rerum ut aedifici-
|
|
orum memoria est quasi fundamentum, lumen
|
|
actio.
|
|
Ea igitur omnia in quo summa erunt, erit per-
|
6.1
|
fectissimus orator; in quo media, mediocris; in quo
|
|
minima, deterrimus. Et appellabuntur omnes ora-
|
|
tores, ut pictores appellantur etiam mali, nec
|
|
generibus inter sese, sed facultatibus different.
|
5
|
Itaque nemo est orator qui Demostheni se similem
|
|
nolit esse; at Menander Homeri noluit; genus enim
|
|
erat aliud. Id non est in oratoribus aut, etiam si est
|
|
ut alius gravitatem sequens subtilitatem fugiat,
|
|
contra alius acutiorem se quam ornatiorem velit,
|
10
|
etiam si est in genere tolerabilis, certe non est
|
|
optimus, si quidem, quod omnis laudes habet, id est
|
|
optimum.
|
|
Haec autem dixi brevius quidem quam res
|
7.1
|
petebat, sed ad id quod agimus non fuit dicendum
|
|
pluribus; unum enim cum sit genus, id quale sit
|
|
quaerimus. Est autem tale quale floruit Athenis;
|
|
ex quo Atticorum oratorum ipsa vis ignota est, nota
|
5
|
gloria. Nam alterum multi viderunt, vitiosi nihil
|
|
apud eos esse, alterum pauci, laudabilia esse multa.
|
|
Est enim vitiosum in sententia si quid absurdum aut
|
|
alienum aut non acutum aut subinsulsum est; in
|
|
verbis si inquinatum, si abiectum, si non aptum, si
|
10
|
durum, si longe petitum. Haec vitaverunt fere
|
8.1
|
omnes qui aut Attici numerantur aut dicunt Attice.
|
|
Sed qui eatenus valuerunt, sani et sicci dumtaxat
|
|
habeantur, sed ita ut palaestritae; spatiari in xysto
|
|
ut liceat, non ab Olympiis coronam petant. Qui,
|
5
|
cum careant omni vitio, non sunt contenti quasi bona
|
|
valetudine, sed viris, lacertos, sanguinem quaerunt,
|
|
quandam etiam suavitatem coloris, eos imitemur si
|
|
possumus; si minus, illos potius qui incorrupta
|
|
sanitate sunt, quod est proprium Atticorum, quam eos
|
10
|
quorum vitiosa abundantia est, qualis Asia multos
|
|
tulit. Quod cum faciemus—si modo id ipsum asse-
|
9.1
|
quemur; est enim permagnum—imitemur, si potueri-
|
|
mus, Lysiam et eius quidem tenuitatem potissimum;
|
|
est enim multis locis grandior, sed quia et privatas
|
|
ille plerasque et eas ipsas aliis et parvarum rerum
|
5
|
causulas scripsit, videtur esse ieiunior, cum se ipse
|
|
consulto ad minutarum causarum genera limaverit.
|
|
Quod qui ita faciet, ut, si cupiat uberior esse,
|
|
non possit, habeatur sane orator, sed de minoribus;
|
|
magno autem oratori etiam illo modo saepe dicendum
|
10
|
est in tali genere causarum. Ita fit ut Demosthenes
|
10.1
|
certe possit summisse dicere, elate Lysias fortasse
|
|
non possit. Sed si eodem modo putant exercitu in
|
|
foro et in omnibus templis, quae circum forum sunt,
|
|
collocato dici pro Milone decuisse, ut si de re privata
|
5
|
ad unum iudicem diceremus, vim eloquentiae sua
|
|
facultate, non rei natura metiuntur.
|
|